Moederpoes onrustig

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Sjoukje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 dec 2014 17:32

Moederpoes onrustig

Bericht door Sjoukje »

Ik heb momenteel heb een moederpoes met een nestje van 4 kittens van 8 weken oud. De kittens doen het geweldig: goed doorvoed en vol ontdekkingsdrang. Maar moeder blijft het "zorgenkindje". In het begin viel ze enorm af en de vacht op haar buik is vrijwel helemaal verdwenen. Ik heb de kittens zelf moeten leren om droogvoer te eten, aangezien de moeder haar jongen niet heeft afgewezen. Sterker nog, nu de kittens zelf eten en weinig behoefte aan (extra) melk hebben, wordt de moederpoes erg onrustig. Ze roept de kittens echt klagelijk dat ze moeten komen drinken bij haar, meestal nadat ze zelf heeft gegeten. Als er geen reactie komt blijft ze ijsberen tussen haar eten en de stoel waar de jongen meestal liggen. Sinds 2 dagen "harkt" ze nu ook om haar etensbakje heen terwijl dit hele ritueel van eten en willen voeden" zich afspeelt. Voorheen werd ze wel rustiger wanneer ik haar even wat aandacht heb gegeven, maar nu helpt dat ook weinig meer.
Ik vraag me af of de moeder misschien te veel melk kan hebben, of haar iets anders dwars zit (ze lijkt wel gewoon regelmatig op de kattenbak te gaan), of dat de moeder er slecht tegen kan dat de kittens haar niet veel meer nodig hebben. Heeft iemand een idee, en een idee hoe moeder weer wat rustiger kan worden?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Moederpoes onrustig

Bericht door Dinky »

Ik zou denken dat er inderdaad stuwing kan zijn door een teveel aan melk en ze daar onrustig door wordt. Heb er alleen geen ervaring mee en daarom ook geen tips om het te verhelpen. Wel zou ik, als je het niet vertrouwd en/of tepelontsteking vermoed, contact opnemen met een dierenarts.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Moederpoes onrustig

Bericht door Sifra »

Daar zou Mirjam (Dinky) best gelijk in kunnen hebben, dus maar eens goed kijken en voelen naar temperatuur. Maar er zijn ook poezen met een enorm moederinstinct. Ik begreep uit je voorstelbericht dat dit opvangkatten van het asiel zijn. Misschien hebben ze bij het asiel nog moederloze kittens die een pleegmoeder nodig hebben. Dan heeft ze weer wat grut om mee te tutten.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Sjoukje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 dec 2014 17:32

Re: Moederpoes onrustig

Bericht door Sjoukje »

Bedankt voor de reacties. De moederpoes heeft wel echt veel melk. Je ziet echt zakjes hangen en dat lijkt me met kittens van 8 weken niet echt normaal. Het zou dus best stuwing kunnen zijn.
De kittens moeten morgen naar de dierenarts in het asiel, maar ik denk dat ik moeder toch ook maar meeneem voor de zekerheid. Ben liever wat aan de voorzichtige kant...
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Moederpoes onrustig

Bericht door Dinky »

Lijkt me een goed idee om mams dan ook voor de zekerheid mee te nemen wanneer je toch al heen moet met de kittens ;-)
Ook om te vragen waar je op moet letten, wanneer je aan de bel moet trekken ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Sjoukje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 dec 2014 17:32

Re: Moederpoes onrustig

Bericht door Sjoukje »

Het asiel heeft helaas moeten besluiten de moederpoes bij de kittens vandaan te halen. Wel zielig, maar de onrust werd alleen maar groter, dus het is het beste zo. De kittens doen het goed zonder moeder. Ze zijn alleen veel meer gericht op mij en vergeten nog wel eens waar de behoefte gedaan hoort te worden. Dat is toch wel jammer van mijn tapijtje... :S
Hopelijk is de moeder ook zo snel mogelijk weer de oude.
Plaats reactie