Kittens zwarte ontlasting

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Daano
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 dec 2014 14:24

Kittens zwarte ontlasting

Bericht door Daano »

Ik maak me een beetje zorgen en hoop dat iemand hier wat advies heeft. We hebben dit weekend twee kittens gehaald die bij nader inzien nog maar 6 weekjes oud bleken te zijn. Ja stom te laat naar gevraagd! Het zijn twee broertjes en doen het verder erg goed. Erg actief, speels met elkaar en eten en drinken goed. Gaan ook al netjes op de kattenbak dus tot dusver geen problemen.
Hun ontlasting is alleen erg donker, zeg maar gewoon zwart! Ik maak me zorgen of dit wel oke is? Iemand ideeën, tips, adviezen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens zwarte ontlasting

Bericht door Rik »

Ai. 6 weken. Dat is inderdaad wel (veel te) vroeg. Ik neem aan dat de kittens niet nog even een paar weken terug naar het nest kunnen? (Wettelijk zouden ze pas bij 7 weken weg mogen, wat ook nog erg vroeg is) Geluk bij een ongeluk dat je er wel gelijk twee genomen hebt. Ze hebben in ieder geval nog wel wat aan elkaar (moet er niet aan denken dat het een solo-kitten zou worden met die leeftijd).

Voor de ontlasting... het is misschien voor de experts hier wel handig te weten welk voer ze tot nu hebben gekregen en welk voer je ze nu geeft. Hoe is de ontlasting verder. Hard, zacht, geur e.d.? En van welk ras zijn de kittens?

Je zou je verder wel even moeten oriënteren op wat de kittens missen (wat ze normaal nog meekrijgen in die laatste weken in het nest). http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... enuit.html
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Daano
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 dec 2014 14:24

Re: Kittens zwarte ontlasting

Bericht door Daano »

Bedankt voor je reactie! Ik had die site al gevonden, helaas krijg ik geen contact meer met de eigenaar van het nestje. Terug is dus geen optie en misschien ook niet verstandig aangezien ze nu 3 dagen bij ons zijn?

Bij de nest eigenaar (kan het geen fokker noemen natuurlijk) kregen ze euroshopper voer! En een beetje natvoer. In eerste instantie heb ik whiskas gekocht voor kittens maar toen ik er vandaag achterkwam dat ze nog maar 6 weekjes zijn heb ik gelijk Royal canin gekocht voor baby kittens en moeders (is voor kittens tot 12 weken, volgens de dierenwinkel mochten ze daarna over op normaal kittenvoer) hopelijk zal de ontlasting nu verbeteren. Zou het aan slechte voeding kunnen liggen?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kittens zwarte ontlasting

Bericht door Dinky »

Het kan zeker aan de voeding liggen ;)

Wanneer ze gewoon kunnen poepen zou ik even afwachten of het verbetert nu je overstapt op ander voer.
Heb regelmatig hier op het forum voorbij zien komen dat ontlasting enorm stinkt wanneer katten op whiskas zaten en dat over was wanneer ze op ander voer over gingen. Zeker iets om in je achterhoofd te houden ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kittens zwarte ontlasting

Bericht door Ms Maaike »

Als de ontlasting echt zwart is (dus niet donkerbruin, maar echt zwart) kan dat duiden op een bloeding aan het begin van het maagdarmstelsel. Dan moet je snel naar de dierenarts! Verder is de broodfokker strafbaar. Misschien wil je daar nog iets mee doen (al weet ik niet wat en of de dierenpolitie iets gaat doen als je een melding doet).

Het voer dat je nu hebt gehaald is voor veel kittens goed te eten, in elk geval stukken beter dan supermarktvoer. Het is belangrijk dat je ook vijf/zes keer per dag een klein beetje natvoer geeft. Dat is belangrijk voor de vochthuishouding en de groei van de organen. Het beste kun je even op zooplus.nl kijken, daar zijn veel aanbiedingen en kun je ook goede kwaliteit natvoer vinden (zonder suiker). Hoeveel gram wegen ze?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Daano
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 dec 2014 14:24

Re: Kittens zwarte ontlasting

Bericht door Daano »

Net zijn ze weer geweest en was nu bij de ene al lichter meer gewoon donkerbruin (en gewoon vast) stinken inderdaad wel wat door de whiskas. Hopelijk gaat dat met de Royal canin nu beter! Tot wanneer moeten ze dat natvoer hebben? Zijn dat van die zakjes? Verdeel ik dan zo'n zakje over de dag? Is dat niet teveel met brokjes? Ik wil het zo graag perfect voor ze doen en ze de beste start geven!

Beide net met wat moeite op de keukenweegschaal :) de ene weegt 735 gram de andere 700 gram is dit netjes?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kittens zwarte ontlasting

Bericht door Dinky »

Dat zijn inderdaad nette gewichten :)
Vindt zelf de website kittenleeftijd.nl een site waarop duidelijk de ontwikkeling van het kitten staat vermeld per week. Grofweg moeten ze 100 gram per week groeien de eerste tijd dus ze zijn mooi op gewicht ;)

Ook fijn dat de ene nu al lichter van kleur was, dan zou ik denken dat het door het voer is gekomen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kittens zwarte ontlasting

Bericht door Ms Maaike »

Het gewicht is inderdaad heel netjes voor kittens van zes weken. :) Er zijn zakjes natvoer, maar ook blikjes. Kijk maar eens op zooplus.nl wat handig is. :) Natvoer is voor een kat altijd verstandig omdat katten van nature niet zulke goede drinkers zijn. Zelf heb ik mijn kitten van toen nog negen weken zo'n drie à vier keer per dag wat natvoer aangeboden. Nu krijgen mijn volwassen katten eenmaal daags een beetje natvoer. Voor kittens is een dikke theelepel natvoer per keer aanbieden voldoende. Geef wel iets waar 'compleetvoer' op staat. Zo voorkom je dat ze voedingstekorten krijgen.

De brokjes moet je ongelimiteerd aanbieden, daar mogen ze zo veel van eten als ze willen. Met vijf keer per dag natvoer zullen ze de richtlijn voor de hoeveelheid brokjes niet halen, maar dat is niet erg als het natvoer een compleetvoer is.

Het is jammer dat de kittens zo vreselijk jong bij de moeder zijn weggehaald (heb je natuurlijk niet bewust gedaan :) ), maar met bovenstaande adviezen komt het vast helemaal goed! Denk je ook aan ontwormen? Dat kan met een ontwormingspasta van Vitaminthe. Onderaan de pagina zie je een instructievideo, die kun je het beste op youtube kijken. Het voordeel van een pasta is dat je het veel nauwkeuriger kunt doseren. Het ontwormschema is als volgt: kittens behandelen op een leeftijd van 4, 6 en 8 weken en tot ze een half jaar zijn elke 2 maanden.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Daano
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 dec 2014 14:24

Re: Kittens zwarte ontlasting

Bericht door Daano »

Fijn! Bedankt voor alle adviezen! We zijn ook blij dat ze met z'n tweeën zijn. Je ziet met het stoeien dat ze elkaar ook africhten, waar nodig sturen we bij als ze bijvoorbeeld met ons spelen. Beetje op de mama manier bij de nekvel pakken.

Ik zal me eens verdiepen in het natvoer, blikjes zijn wel praktischer denk ik! We wilde bij zooplus sowieso nog een grote krabpaal bestellen want ze zijn dol op klimmen, de klein krabpaal klimmen ze al tot de nok in! Bestel ik gelijk wat natvoer mee. Ontwormen is met 4 en 6 weken gebeurd (volgens de eigenaar van het nestje) kun je dat ook overdoen? Stel dat het nog maar 1x gedaan is? Beter te wachten tot de 8 weken? Ze komen (nog) niet buiten dus lopen misschien nog weinig risico? Over twee a drie weken sowieso even langs de dierenarts voor de inenting.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kittens zwarte ontlasting

Bericht door Ms Maaike »

Dan is het misschien beter te wachten tot acht weken; ze hebben geen ondergewicht, dus ik denk niet dat ze vol wormen zitten bij wijze van spreken. De wormen krijgen ze mee van moeders. :) Sowieso wachten met naar buiten laten gaan totdat ze gecastreerd zijn, anders heb je kans dat ze hun hormonen volgen en weglopen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie