Oudere kater in huis nemen bij onze nieuwe kitten

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
seuphiee
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 nov 2014 13:57

Oudere kater in huis nemen bij onze nieuwe kitten

Bericht door seuphiee »

Hallo ik ben Sophie en ik ben nieuw op dit forum.
Ik heb sinds kort een kitten en dit is mijn eerste poes.
Ik woon samen met mijn vriend in een redelijk appartement.
Verder volg ik op dit moment een opleiding met veel thuisstudie, ik hoef maar 6 uur per week naar school en de rest van de week ben ik thuis. Dit was even de achtergrond informatie. ;-)

Wij hebben onze kitten nu twee weken en ze is ongeveer 11 weken oud. We hebben haar gratis afgehaald van een boerderij, maar ze is erg sociaal en aanhankelijk.
Ongeveer een half jaar geleden kwam het in mij op om een kat in huis te halen. (Voor de duidelijkheid, ik ben een echt hondenmens, en stiekem zelfs een beetje bang voor katten. Helaas is een hond in ons appartement geen optie ivm gebrek aan tuin en veel trappen.)
Mijn schoonouders boden aan dat wij hun kater wel in huis konden nemen, zodat ik kon wennen aan een kat, maar vooral omdat hun kater bang is voor hun nu 3 jaar oude herdershond. Het komt erop neer dat deze kat de hele dag achter de gaskachel zit. Toen ze dit voorstelde heb ik hun aanbod afgeslagen vooral omdat ik geen klik met het beestje heb, en omdat ik een gezelschap beestje wil. Deze kat is erg schuw.

Nu ik zelf inmiddels een kitten heb, denk ik er steeds vaker over na, omdat ik het zo zielig vind.
De kater is een jaar of tien, en niet geholpen. Ik vroeg me af of jullie mij kunnen vertellen of het voor de kater beter is om in een nieuwe omgeving te komen met een kitten. Of dat ie waarschijnlijk een fijner leven heeft achter de gaskachel..
Ik wil namelijk doen wat het beste is voor die kater, maar heb er zelf te weinig verstand van om er over te kunnen oordelen.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Oudere kater in huis nemen bij onze nieuwe kitten

Bericht door mittenslief »

denk niet dat je een oudere kat een plezier doet met een kitten....hij zal besprongen worden en je kitten begrijpt niet dat de oudere niet wilt spelen...er zal dan waarschijnlijk veel onrust komen in huis...heb je je kitten al wel ontwormt en geent?..meestal worden kittens op de boerderij dat niet gedaan
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Renatevanderveer

Re: Oudere kater in huis nemen bij onze nieuwe kitten

Bericht door Renatevanderveer »

Ik denk me dan altijd een bejaarde met een kleutertje in, je kunt je voorstellen hoe een oude kat zich dan moet voelen.
Kleutertje is druk, hyper een ware stuiterbal. De bejaarde is kreukelig, wil genieten van zijn oude dag.
De kleuter wil spelen en de bejaarde vind de stuiterbal op den duur vooral heel vervelend.
Voor de bejaarde geen pretje, voor de kleuter evenmin.
En alternatief kan dan zijn; twee kittens!
Twee kittens voeden elkaar op, ze leren elkaar van alles en zullen de oude(re) kat voor het grote deel met rust laten.
En denk niet dat jij als speelmaatje zal functioneren naar het kittentje, wij tweebeners spreken heel slechts Kats.
We doen ons best waar we kunnen, maar wij kunnen het geluk van een kleutermaatje niet vervangen.
seuphiee
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 nov 2014 13:57

Re: Oudere kater in huis nemen bij onze nieuwe kitten

Bericht door seuphiee »

Haha nee dat dacht ik zelf ook, maar misschien is het beter dan een speelse herdershond waardoor die niet achter de kachel vandaan komt. Het klopt dat ik niet kan waarmaken dat de kater van z'n oude dag kan genieten bij mij thuis, maar misschien wel meer dan waar die nu zit?!
Ja, ik heb veel gelezen op forums en gelijk ontwormd en ontvlooid. Gister naar de dierenarts geweest voor de eerste inenting :) Gelukkig was ze helemaal gezond!
Renatevanderveer

Re: Oudere kater in huis nemen bij onze nieuwe kitten

Bericht door Renatevanderveer »

Ik twijfel er niet aan dat je bedoelingen goed zullen zijn.
Je zult alles doen wat in je macht ligt om de kater een fijne dag te bezorgen.
Feit blijft dat je kittentje graag wil spelen en het liefst met een kattenvriendje.
Je oude kater zal die rol, hoogstwaarschijnlijk, niet kunnen vervullen.
Als je thuis bent kun je veel ondernemen met je kittentje, maar wat als jij niet thuis bent?

Ik heb al een aantal keer gezien op het forum, dat twee kittens prima samen gaan met een oudere kat.
Vooral ook omdat de kittens elkaar bezig houden en met elkaar ravotten.
Ze zullen de 'Opa' kat dus niet vragen om een spelletje, want daar hebben ze elkaar voor.
Hoe reageert je kater nu op het kittentje? Verstopt het zich nu ook?
seuphiee
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 nov 2014 13:57

Re: Oudere kater in huis nemen bij onze nieuwe kitten

Bericht door seuphiee »

Ja dat is ook zo, daarom vraag ik hier op het forum wat het beste is
Ik denk niet dat mijn vriend van een naar drie katten wilt ;p
We hebben de kater dus nog niet in huis genomen.
In principe hebben we op de benedenverdieping (Ik wil boven geen katten dus we houden de deuren dicht) genoeg kamers dat de kater in een andere kamer kan. Maar het lijkt me geen goed idee om de kater in huis te nemen zonder genoeg overweging van de plus- en de minkanten, om zo de mogelijkheid dat ie weer terug moet te vermijden. Dat lijkt me namelijk erg stressvol voor het beestje.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oudere kater in huis nemen bij onze nieuwe kitten

Bericht door Rik »

seuphiee schreef:Het komt erop neer dat deze kat de hele dag achter de gaskachel zit.
Even voor de beeldvorming...? Zit de kat écht 24/7 achter de gaskachel verborgen? Als dat n.l. zo is, dan is dat natuurlijk een situatie die geen 3 jaar stand had mogen houden. Ja... in dat geval is elke vorm van uit huis plaatsing beter dan laten zitten. Maar ergens kan ik me bijna niet voorstellen dat dat momenteel de situatie is.

Bij het in huis halen van een solo-kater moeten inderdaad de voor en tegens goed tegen elkaar afgewogen worden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Renatevanderveer

Re: Oudere kater in huis nemen bij onze nieuwe kitten

Bericht door Renatevanderveer »

Tja, ik weet niet wat ik in jouw geval zou doen, behalve twee kittens tegenover één oude kat.
Ik zou dan heel goed overwegen of je die oudere kat gelukkig gaat maken bij een ukkepukje, hoe lief je kittentje ook is.
Ik zou dan, als je vriend écht niet drie katten wil, er een ander kittentje bij nemen.
Een kitten alleen kan gedragsproblematiek ontwikkelen, wij mensen spreken immers geen kats.
Samen kunnen ze elkaar van alles leren, met elkaar spelen en ravotten.
Wij als tweebeners kunnen die functie niet vervullen, een kleutervriendje wel.
seuphiee
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 nov 2014 13:57

Re: Oudere kater in huis nemen bij onze nieuwe kitten

Bericht door seuphiee »

Rik,
daar komt het wel op neer.
Soms gaat de hond mee naar het werk, dan kan de kat dus achter de kachel vandaan, maar voor de rest komt ie er alleen vandaan als ie heel erg honger heeft en of z'n behoefte moet doen. Maar zodra de hond doorheeft dat de kat in de kamer is gaat ie erachter aan en schiet de kat weer achter de kachel. Nu is het wel zo dat de hond niet agressief is, maar wilt spelen. Dus wat dat betreft verbeter ik de situatie niet heel erg met een speelse kitten..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oudere kater in huis nemen bij onze nieuwe kitten

Bericht door Rik »

seuphiee schreef:Dus wat dat betreft verbeter ik de situatie niet heel erg met een speelse kitten..
Mmmm, moreel dilemma.

Aan de ene kant denk ik wel dat de kat beter af is met een speelse kitten dan met een speelse hond. Een hond op je af zien stormen is toch echt anders dan een vervelende kitten die je af en toe een klap kunt verkopen (vanuit de kat gezien, hé, en dat zal hij bij de hond niet proberen, begrijp ik). Aan de andere kant... als de kat echt "solo" is kan hij wel zijn "verkeerde" gedrag projecteren op je kitten (wat je ook weer niet wilt want dan zit je straks met twee sociaal gestoorde beestjes). Het kan aan de "derde" kant ook weer goed uitpakken. Maar daar is van te voren eigenlijk niets over te zeggen. Hij zou ook nog helemaal op kunnen bloeien (hoewel 10 jaar daar wel oud voor is).

Je zou inderdaad af moeten wegen of de kat echt veel stress zou hebben om het uit te proberen maar als ik het goed begrijp heeft hij die stress nu ook al. Dus aan die kant lijkt het mij wel het uitproberen waard. Aan de andere kant (ja.... het zijn veel "kanten") haal je een potentieel probleem geval in huis dus daar moet je echt goed over nadenken en alleen doen als je het er echt voor over hebt. Na dit kitten, over een half jaar een andere kat/kitten erbij plaatsen is makkelijker vanuit jullie (en de katten) gezien maar daar heeft de kat van je ouders dan weer niets aan en die blijft dan in een "slechte" situatie zitten. Hebben je ouders overigens nooit geprobeerd de kat uit huis te plaatsen omdat het niet ging met de hond (of gedacht de hond weg te doen, maar ik geloof dat ik dat niet tegen "honden"-mensen moet zeggen ;-) )?

ps. denk ook aan de castratie van de kat (als dat nog te doen is bij 10 jaar) want een on-gecastreerde kat bij een kitten/poes lijkt mij ook niet zo'n goed idee.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Oudere kater in huis nemen bij onze nieuwe kitten

Bericht door Cari »

Je schoonouders zijn lekker bezig :roll: . Een ongecastreerde kater bij een hond waar hij doodsbang voor is....
Ik zou haast zeggen: breng die kat maar hier. Alles beter dan daar blijven. Als je de kat laat castreren, is het misschien het proberen waard. Kwam de kat buiten?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Oudere kater in huis nemen bij onze nieuwe kitten

Bericht door Dinky »

Veel slechter qua stress kan die oude kater het volgens mij niet krijgen :-(
Is hij altijd alleen geweest/bekend hoe hij met andere katten is?
Wanneer hij andere katten gewend is dan is het altijd het proberen waard omdat hij het kitten dan kattentaal kan leren ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oudere kater in huis nemen bij onze nieuwe kitten

Bericht door castratenkoor »

Een ongecastreerde kater van 10 jaar bij een kitten is geen goede combi.
Als je het wilt proberen zou ik de kater eerst laten castreren en dan nog 6 weken bij je schoonouders laten blijven.
Of het dan gaat klikken hangt heel erg van beide karakters af natuurlijk.

Maar veel slechter dan hoe hij nu zit kan eigenlijk niet.......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie