Extra teentje?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Iza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 sep 2014 17:58

Extra teentje?

Bericht door Iza »

Hoi!

Het viel me op dat het lijkt alsof Sjaars 5 teentjes heeft (plus duimpje 6).
Zijn nageltje zit niet zoals bij Bunker aan de zijkant, maar precies in het midden, waardoor zijn teentje in tweeën gedeeld lijkt. Een soort pseudopoydactylie. Bij Bunker is 1 van de twee flapjes dunner waardoor het alsnog 1 teen lijkt.

Wat vinden jullie hiervan? Eerder gezien?

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Extra teentje?

Bericht door nellebel »

niet eerder gezien maar wel van gehoord dat er katten zijn met extra teentjes.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Extra teentje?

Bericht door EliekeTips »

Kan hoor, komt steeds vaker voor. Heeft te maken met de wet van de sterkste. Een extra teentje is extra grip op prooi als de kat in het wild leeft, vroeger kwam dit voor namelijk bij maine coons voor, maar tegenwoordig zie je het veel vaker bij katten. Sterker nog als je nog verder terug gaat in de tijd hadden de meeste katten een extra teen, maar omdat dat af week van het 'normale' werden ze, ja ik weet het het is vreselijk, gedood. Dus jouw kleine sjaars is volgens mij gewoon hyper modern en tegelijk super retro, omdat hij het extra teentje gewoon weer in de mode gaat brengen ;).
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Extra teentje?

Bericht door Ms Maaike »

De extra teen is tegenwoordig het product van bewust fokken op polydactylie (= meerdere vingers of tenen). Bij Maine Coons zie je die hype, al schijnt het bij de 'originele' Maine Coons vaker voorkwam en fokkers willen dat graag terug (betrouwbare bronnen daarover kan ik echter niet terugvinden). Het kan ook gewoon een 'simpele' fout zijn in de genen en dat komt vaak door weinig vers bloed in de lijn. Polydactylie is soms onderdeel van een aantal aangeboren afwijkingen en ook om die reden vind ik het ethisch verwerpelijk om erop te selecteren in de fok. Bovendien is het stukje chromosoom waar de mutatie op plaats vindt ook verantwoordelijk voor botvorming in ledematen en komt het voor dat katten een ernstig afwijkende botvorming hebben door een mutatie op dat stukje chromosoom. Dat laatste gebeurt uiteindelijk als je polydactyle katten met elkaar laat paren.

In Cardigan (UK) zie je veel polydactiele katten en dat is te verklaren omdat men vroeger dacht dat polydactiele katten geluk brachten op schepen (en omdat er gezegd werd dat ze beter konden klimmen dan katten met achttien tenen, maar dat is nooit onderzocht). Weer de mens die zich iets in z'n hoofd gehaald heeft. Ook al is polydactylie in veel gevallen een op zichzelf staande afwijking, het is weer een eigenschap waar bewust op geselecteerd moet worden. Hoe meer eigenschappen je wil in een kat, hoe kleiner de genenpoel wordt en daarmee wordt de kans op afwijkingen in de kat groter.

Hoeveel nagels heeft Sjaars? Als dat er gewoon vijf zijn aan de voorpoot is de kans op polydactylie klein. Als je echt het naadje van de kous wil weten zul je een röntgenfoto moeten laten maken, bij polydactylie is er namelijk sprake van tenminste extra kootjes op de voet (dus niet in de bestaande teentjes). :)

Interessant leesvoer hierover:
http://www.pnas.org/content/99/11/7548.full
http://vetbook.org/wiki/cat/index.php/Polydactyly
http://en.wikipedia.org/wiki/Polydactyl_cat
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Iza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 sep 2014 17:58

Re: Extra teentje?

Bericht door Iza »

Bedankt voor alle informatie. Wat weten jullie er veel van zeg! Sjaars heeft maar 4 nageltjes en ik voel ook geen extra botjes. Volgens mij is het echt een "optisch teentje". Ik vind het wel heel schattig want het lijkt alsof hij handjes heeft ^^.

Sjaars is gewoon een HTK'tje. Hij is er niet op gefokt :) . Ook geen Maine Coon bloed :) .
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Extra teentje?

Bericht door Rik »

Is Sjaars geen EK? (Europese korthaar) Klinkt veel beter dan HTK :lol: Wat hebben ze in zijn paspoort gezet? EK of HTK.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Europees_korthaar
De rasnaam wordt in Nederland en België ook wel gebruikt voor huiskatten die niet tot een speciaal ras behoort en geen stamboom hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Iza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 sep 2014 17:58

Re: Extra teentje?

Bericht door Iza »

Europees korthaar gebruiken ze dus bij de dierenartsen niet meer :-/ .. Het is nu rasloos of HTKtje :) . Maar inderdaad, vroeger was hij een EK genoemd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Extra teentje?

Bericht door Rik »

Iza schreef:Europees korthaar gebruiken ze dus bij de dierenartsen niet meer :-/
Haha... bij Bowy staat er inderdaad nog wel EK in het paspoort. Marja... dat is dan ook 18,5 jaar geleden :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Extra teentje?

Bericht door EliekeTips »

ik heb twee htk's, een van drie en daar staat EK in het paspoort en een van 8 maanden en daar staat rasloos zelfde DA.Dus is vrij recent dat dat veranderd is dan.
Plaats reactie