Verhuizen naar huis met andere katten

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Xusjj_gwen
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2014 11:57

Verhuizen naar huis met andere katten

Bericht door Xusjj_gwen »

Hallo allemaal!

Ik heb een dringende vraag over hoe ik het het beste aan kan pakken om mijn poes te verhuizen.

Ik woon sinds een tijdje samen met mijn vriend, we vonden het erg stil in huis dus besloten een kat of poes te nemen. Nu hebben we een poes van 5 jaar oud. Het is een hele lieve poes die ook erg snel op haar gemak was thuis. Dat ze zo snel op haar gemak was heeft misschien ook te maken met dat ze al vaker verhuisd is (gewenning? Of ze past zich gewoon makkelijk aan?). Het was in ieder geval de bedoeling dat ze bij ons haar vaste plaats zou krijgen en gelukkig kon worden.

Al snel kregen we te horen dat mijn moeder terminaal ziek is, mijn vriend en ik kopen het huis van mijn moeder over en zullen daar binnenkort dus ook gaan wonen. Ik weet alleen niet hoe ik de verhuizing het best aan kan pakken voor haar, ik wil natuurlijk zorgen dat ze zo min mogelijk stress ervaart. Dan is niet eens alleen de verhuizing een probleem, maar mijn moeder heeft ook al drie katten thuis (2 katers en een poes). 1 kater en de poes zijn moeder en zoon en zijn heel erg lief, maar de andere kater kan het totaal niet met hen vinden. Soms is het ook uithalen en vechten. Die ene kater is er ook wel een met een gebruiksaanwijzing. Maar goed, hoe kan ik er nou voor zorgen dat mijn poes geaccepteerd wordt in huis door de andere katten? De verhuizing zelf is natuurlijk al heel wat voor haar, maar dan ook nog eens met drie huisgenoten?? Vind het ook zo zielig dat ze telkens weer ergens anders naar moet verhuizen omdat ze natuurlijk aan het huis gaan hechten.

Ik heb al geprobeerd om handdoeken van het ene huis naar het andere huis mee te nemen met de geur van de katten, maar daar reageerden geen van alle katten op. Ik heb zelf zitten denken om mijn poes al een keer mee te nemen naar het huis van mijn moeder (voor een paar uurtjes) zodat ze de geur van het huis een beetje leert kennen. Dan nog wel zonder de andere katten te confronteren. Is het een goed idee om dat eens of meerdere keren te doen? Zodat Ook de katten bij mijn ma thuis haar geur leren kennen?

Ik weet echt even niet hoe ik het het beste aan kan pakken voor haar. Ik wil natuurlijk dat ze geaccepteerd wordt in huis Door de andere katten en dat ze snel kan wennen aan haar laatste thuisplaats.

Ik hoop dat jullie tips voor mij hebben :)

Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verhuizen naar huis met andere katten

Bericht door Rik »

Zoveel mogelijk geur-dingetjes gaan mixen als voorbereiding. Niet alleen handdoeken maar ook bijvoorbeeld mandjes waarin ze liggen, kussens en speeltjes. Zoveel mogelijk geur-uitwisseling (zoveel en wat je ook maar kunt verzinnen). Ze ruiken het echt wel, hoor. Of je haar al een paar uurtjes moet meenemen hangt denk ik van haar af (of dat geen stress geeft e.d.). Maar in ieder geval altijd zonder confrontatie met de katten (zoals je van plan bent).

Daarna met de verhuizing proberen dit even zonder de poes te doen. Kan ze voorlopig tijdens inpakken op een kamer waar ze zich veilig voelt, liefst in het oude huis. Misschien kun je haar daar nu al aan laten wennen, aan die oude kamer. Als jullie eenmaal uitgepakt hebben in het nieuwe huis dan kun je je poes erbij halen. Liefst haar dan ook weer op 1 kamer (zij is de nieuwe in het huis). Kijk even in het topic van Euforia. De eerste initiële ontmoeting kan n.l. erg cruciaal zijn. Dus eerst kamer-uitwisseling e.d. doen (zonder confrontatie) en daarna bijvoorbeeld gaan werken met een hoordeur.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Verhuizen naar huis met andere katten

Bericht door Cari »

Ten eerste wil ik je veel sterkte wensen met je moeder voor de komende tijd.

De verhuis zal voor je poes geen enkel probleem zijn. De andere aanwezige katten waarschijnlijk wel.
Is je poes wel andere katten gewend? Dat is namelijk een hele belangrijke factor. Verder komt ze in een huishouden waar de kattengroep al niet stabiel is zonder haar, dus een slecht begin.

Ik zou niet met haar heen en weer gaan slepen, dat geeft alleen maar stress. Geur uitwisselen kan je met kleedjes e.d. Als je verhuist, zou ik ze zeker eerst een tijdje gescheiden houden (zie inderdaad het topic wat Rik al noemt en er zijn meerdere topics over introducties.)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Xusjj_gwen
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2014 11:57

Re: Verhuizen naar huis met andere katten

Bericht door Xusjj_gwen »

Bedankt voor jullie tips! Ik heb net mijn poes haar oude kleedje weer meegenomen, daar hebben de katten van mijn moeder op liggen slapen. Nu rook ze het wel degelijk want ze stond rustig 5 minuten aan het kleedje te ruiken en er zelfs aan te likken (ik weet niet of dat iets positief is?) Ik neem vrijdag ook weer wat speeltjes van mijn poes mee naar het huis van mijn moeder.

Mijn poes is niet aan andere katten gewend, dus dat zal inderdaad wel een uitdaging worden, maar goed het moet maar. Ik heb al wel een beetje een idee hoe ik het aan wil pakken, ik hoor graag jullie mening hierover! Ik dacht er namelijk aan om mijn poes in eerste instantie in 1 slaapkamer te laten. Dan kunnen de andere katten gewoon rondlopen door huis (hopelijk hebben ze dan wel door dat er een nieuweling in huis is en snuffelen ze al wat). Als de andere katten in de woonkamer zijn dan doe ik de deur dicht en laat ik mijn poes lekker rondsnuffelen door heel het huis (behalve in de woonkamer waar de andere katten zijn dan). Het lijkt mij dat ze dan al aan een groot gedeelte van het huis kan wennen en al op veel verschillende plekken kan snuffelen aan de geur van de andere katten. Als ik mijn poes dan weer op de kamer zet dan kunnen de andere katten weer door het hele huis lopen en dan ruiken ze natuurlijk ook haar geur door het hele huis, zo lopen ze een beetje door elkaars geuren heen zonder elkaar te zien. Is dat een beetje een goed idee of zou dat te veel in een keer worden en kan ze beter eerst alleen op de kamer komen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verhuizen naar huis met andere katten

Bericht door Rik »

Dat lijkt mij prima zo. Zolang ze elkaar niet zien maar wel de geuren verspreiden is dat goed. (Tot die tijd gewoon doorgaan met mixen van geur-spulletjes.) Is je poes nu ook op jullie slaapkamer en mag ze daar in het nieuwe huis ook voorlopig blijven? (anders moet je natuurlijk een andere kamer kiezen. En vandaar dat dat pas kan als je al uitgepakt hebt in het nieuwe huis) Denk alvast ook even na over hoe je het met die hoordeur o.i.d. wilt doen. Als straks de fase van snuffelen voorbij is dan is het het beste om de volgende stap met een hoordeur te doen. Aan beide kanten eten geven (en spelen) en steeds dichter naar die deur toe. Als dat op een gegeven moment ook allemaal goed gaat, en je hebt het gedrag beoordeeld en het is allemaal niet te heftig, komt "de sprong" om ze echt neus aan neus te introduceren (ook eerst weer met eten en spelen). Maar neem daar vooral de tijd voor. De beoordeling vooraf hoe ze zich gedragen met die hoordeur is belangrijk. (zie genoemde topic) Beter een lange introductie dan ellende in huis. Maar dat horen we straks wel als het zover is :grin:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Verhuizen naar huis met andere katten

Bericht door Featherr »

Hordeur ja. Of eerst even een grote plasticen plaat. Dat ze elkaar wel kunnen zien. Daar eten gaan geven. Eerst een paar meter er vanaf en dan steeds dichterbij. Als dat goed gaat kan je hordeur doen ja, dan kunnen ze elkaar zien en ruiken. Ook weer van ver af en steeds dichterbij.
Als dat helemaal goed gaat en ze elkaar een soort van negeren kan je de hordeur open doen en ze dan eten geven.
Het belangrijkste is dat eten (of spelen zoals Rik zei) want dan hebben ze leuke dingen gekoppeld aan de andere.

Ga niet te snel. Het kan zomaar een maand (of 2) gaan duren. Dus ga ajb niet te snel, beter langzaam dan té snel en dat het dan nooit meer goed komt.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verhuizen naar huis met andere katten

Bericht door Rik »

Featherr schreef:Hordeur ja.
Woops... ja... het is inderdaad hordeur... Ik schrijf elke keer hoordeur :???: maar het is een deur met hor (gaas).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Verhuizen naar huis met andere katten

Bericht door Featherr »

Haha geen probleem hoor Rik. Ik zou best een hoordeur willen hebben. Luistert er tenminste nog iemand naar me ;-) ;-)
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Plaats reactie