Wat heeft mijn kat?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Kat123
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jul 2014 19:50

Wat heeft mijn kat?

Bericht door Kat123 »

Hallo allemaal,

Even een berichtje op dit forum in de hoop dat iemand meer weet, want ik maak me zorgen over mijn kat. Mijn gecastreerde kater is nu 13 jaar oud en en valt in korte tijd snel af. Ongeveer twee weken geleden zijn wij bij de dierenarts geweest voor een bloedonderzoek. Uit het bloekonderzoek bleek niet veel, alleen leek het de dierenarts verstandig om met speciale niervoeding te beginnen. Het lijkt erop of mijn kat wel meer slaapt, maar hij is ook veel buiten dus of hij daar eet en/of drinkt is niet duidelijk. Ook is het niet te zien hoe zijn urine/ontlasting is omdat onze kat niet op de bak gaat. Thuis lijkt hij heel weinig te eten en ook weinig te drinken. Hij gedraagt zich ook een beetje vreemd, zo zit hij nu vaak op andere plekken dan normaal. Hij lijkt ook veel sneller te ademen dan gebruikelijk is voor een kat.

Vorig jaar bij de controle woog hij nog 6,3 kilo bij de dierenarts, dit jaar nog maar 5,65 kilo en een maand later 5,5 kilo, vandaag heb ik hem op onze eigen weegschaal gewogen en toen woog hij 5,2 kilo.

Iemand die weet wat dit kan zijn? Alvast heel erg bedankt voor de reacties.
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Wat heeft mijn kat?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Geen ervaringmee
Maar ik denk inderdaad iets met nieren
Wat waren de waardes? da zegt niet voir niets aangepast voer

Over t gewicht : als je m niet bewust op dieet heb dan vind ik dat hij veel afvalt
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Wat heeft mijn kat?

Bericht door Ms Maaike »

Heeft de dierenarts ook de schildklierwaarde gemeten? Dat zit niet in een standaard bloedtest en je moet er dus speciaal naar vragen. Veel symptomen komen overeen met een schildklierkat.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Kat123
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jul 2014 19:50

Re: Wat heeft mijn kat?

Bericht door Kat123 »

Bedankt voor je reactie!

Dat was het vreemde, want eerst belde de ene arts en die zei dat er niets aan de hand was. Later werden we teruggebeld door een andere arts en die zei dat de nierwaarde iets verhoogd was, maar hij zei niet hoeveel. Ook de glucose was iets verhoogd.

Hij zit niet op een dieet. Hij was altijd een beetje aan de dikkige kant, waarschijnlijk omdat hij buiten ergens ging eten, maar nu kun je eigenlijk zijn ruggengraat voelen en is hij ingevallen bij de heupen.
Kat123
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jul 2014 19:50

Re: Wat heeft mijn kat?

Bericht door Kat123 »

De dierenarts zei dat de waarde van de schildklier goed was en van de pancreas ook. Dus dat zou het niet moeten zijn als het goed is. Wel bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Wat heeft mijn kat?

Bericht door Ms Maaike »

De uitslag van de bloedtest mag je gewoon hebben, even naar vragen dus. Glucose is meestal wel iets verhoogd door de stress van het bezoek aan de dierenarts.

Is hij recentelijk ontwormd? Katten kunnen ook flink afvallen door wormen. En wat zei je da over het snelle ademen?

Omdat je niet goed weet wat er met je kat aan de hand is zou ik proberen hem toch binnen op de bak te laten gaan en ervoor zorgen dat hij niet zonder toezicht buiten is. Ontlasting (kleur, geur, vorm, hoeveelheid en frequentie) kan erg veel zeggen en dat geldt ook voor de urine (kleur, geur, hoeveelheid en frequentie). Bovendien wil je er wel graag bij zijn mocht hij acuut iets krijgen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Wat heeft mijn kat?

Bericht door Ilone »

Heb je de waardes op papier gekregen?
Kan je eens kijken naar het gebit, wat de kleur van het tandvlees is? Mooi rose of bleek? Of ziet het misschien rood (randjes) en/of gele tandjes en kiesjes?
Je kan eens proberen een plasje op te vangen en dit laten onderzoeken.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Kat123
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jul 2014 19:50

Re: Wat heeft mijn kat?

Bericht door Kat123 »

We hebben de waardes niet op papier gekregen, ze hebben gebeld met de uitslag. Wel had de dierenarts gezegd dat we die niervoeding moesten proberen en dan na een maandje nog eens terug komen, dus dan zal ik ook naar de exacte waardes vragen. We gaan morgen die niervoeding kopen en hem dan meteen ontwormen. Zelf dacht ik dat katten met wormen veel eten omdat de wormen ook een deel opeten?

De dierenarts heeft wel in zijn mond gekeken en zei niets over zijn tandvlees, wel dat hij wat last had van wat tandplak. Het was nog niet nodig om dat echt weg te halen, want dat zou een vervelende behandeling zijn. Waarschijnlijk komt hij pas vanavond laat binnen dus dan zal ik zelf ook eens proberen te kijken!

We gaan ook proberen of hij even op de bak zijn behoeften wil doen. Een plasje opvangen zal waarschijnlijk heel moeilijk zijn, maar als het moet dan moet het natuurlijk. Wat kunnen ze daarmee aantonen?
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Wat heeft mijn kat?

Bericht door Ilone »

Kan je hem een keer een nachtje apart zetten met katkor korrels in een bak? Moet je wel regelmatig gaan kijken want de urine mag niet te lang ongekoeld zijn en mag ook niet te oud zijn (vandaar 's nachts zodat het in de ochtend meteen weg gebracht zou kunnen worden).
Ze kunnen meerdere dingen zien in de urine. Urine onderzoek is een vrij basis onderzoek waar ze best nog wel wat uit kunnen halen, voordat je meteen gaat beginnen met dure en/of vervelendere onderzoeken.

In korte tijd zo veel afvallen is niet goed, en hoe sneller je weet wat het is, des te beter.
Ik vind het dan ook vrij lang om pas na een maand weer te kijken. Als ik dat afgelopen maand bij mijn kat had gedaan had het te laat geweest...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
paasnini

Re: Wat heeft mijn kat?

Bericht door paasnini »

Waarom urine onderzoeken als er bloedonderzoek is gedaan? Zou hoogstens interessant zijn of er bloed in de urine zit dus of er een blaasontsteking is. Er zal eiwit/suiker in zitten en je kunt het soortelijk gewicht zien maar het bloedonderzoek zegt toch al voldoende.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Wat heeft mijn kat?

Bericht door Ilone »

Bloedonderzoek zegt niet altijd alles, ook niet betreft nieren. Blaasontsteking en gruis zijn niet via bloedonderzoek te zien. Daarom dus o.a. urine onderzoek.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Kat123
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jul 2014 19:50

Re: Wat heeft mijn kat?

Bericht door Kat123 »

Misschien is zo'n urine onderzoek wel wat voor hem dan, ik wist niet dat die korrels bestaan, maar dat is wel handig. Vandaag is hij de de hele dag binnen, hij vroeg wel even om naar buiten te gaan, maar toen hij niet mocht verzette hij zich niet terwijl hij altijd graag naar buiten wilde. Ik heb hem op de bak gezet, maar vooalsnog heeft hij daar niks gedaan. Hij at en dronk ook niet toen ik erbij zat (hij likte alleen de saus van het speciaalvoer een beetje op) dus ik heb hem nu maar even met rust gelaten. We gaan hem ontwormen, hopelijk heeft dat effect, maar we gaan ook maar even de dierenarts bellen.

Iedereen bedankt voor het meedenken! Nieuwe berichten zijn nog steeds welkom
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Wat heeft mijn kat?

Bericht door Ilone »

Ja, zijn plastic korrels die de urine niet absorberen. Zit een pipetje bij en buisje om het in te doen.
Kan je halen bij de DA.

Hoe lang heeft hij nu al niet gegeten en gedronken dat je weet?
En had je nog naar zin gebit en tandvlees kunnen kijken? ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wat heeft mijn kat?

Bericht door Rik »

Kat123 schreef:... ik wist niet dat die korrels bestaan, maar dat is wel handig.
Ik wilde een tijdje geleden de korrels ook gaan halen maar heb, op advies hier, de pollepel methode toegepast. Dat ging toch nog verbazingwekkend makkelijk (maar je moet hem dan wel de bak op zien gaan en waarschijnlijk gaat het niet bij allemaal zo makkelijk maar het is misschien het proberen waard). Voordeel is dat je dan wel verse en echt schone urine hebt. (Er wordt geadviseerd om de urine binnen 1 uur voor controle bij de DA te brengen)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Wat heeft mijn kat?

Bericht door Kattebeest »

Nog gemakkelijk methode bij een kater is samen naar buiten kuieren, wachten tot hij begint te sproeien en dan een schoon bakje erachter houden en de plas opvangen. Even wachten tot hij echt begint te sproeien en niet bang zijn voor een natte hand ;-) . Daarna met een plastic spuit opzuigen en naar de da.

Ging hier altijd perfect. Hoe het straks gaat worden weet ik niet (zal de pollepel methode wel worden) want hij doet sinds maart bijna alles alleen nog maar op de bak en is ook nog een kantplasser :smile: .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Plaats reactie