Mijn kat (19+) heeft altijd droogvoer (met 1 keer per week wat natvoer) gegeten. Omdat het nu een oude dame is en ze door wat mankementjes minder goed ging eten (en poepen) ben ik haar meer natvoer gaan geven. Sinds een klein jaartje, denk ik.
Ze heeft altijd al gehad dat ze afwisseling (af en toe een ander merk, andere smaak) wilde in haar voer. Kan ik helemaal inkomen

Maar nu.
Het lijkt wel of haar smaak van de een op andere dag veranderd is. Ze is binnen twee dagen helemaal gestopt met het eten van de droge brokjes van Royal Canin (dental en urinary) en een paar dagen later at ze het natvoer van Royal Canin (urinary) ook niet meer.
Logische gedachte bij het stoppen van het eten van droogvoer is dan dat ze pijn aan haar tanden heeft.
Ik geef haar nu al een week mousse/pate-achtig voer. Van Gourmet, maar ook van Sheba, de Aldi en Jumbo. Dat gaat er goed in. Drie blikjes per dag (24 uur).
Ik geef haar sinds een kleine week ook eens per dag stukjes gebakken rundvlees of kip. Dat gaat er ook goed in. Of ze dat nou kauwt of in 3 etappes naar binnen slikt kan ik niet goed zien. Ze lijkt het wel te kauwen, maar met grote stukken heeft ze toch wat moeite. Daar zit ze dan wat tegenaan te tikken.
Ok.
Het zou dus tandproblemen kunnen zijn. Ik zie zelf geen tandsteen zitten, overigens.
Nu dacht ik vanavond weer eens het natvoer van Royal Canin te proberen. Helemaal stuk gesneden en fijngeprakt. Niet meer van pate/mousse te onderscheiden. En nog wil ze het niet eten. Terwijl het 'heerlijk' ruikt (voor een kat, lijkt me). Heeft dus niet met de substantie te maken, maar wel met de smaak?
Ze is onlangs gecheckt bij de dierenarts. Nierwaarden waren goed; leverwaarden waren ok. Voor een oud katje in redelijke gezondheid dus.
Wie herkent het?