Vraag over gedrag

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
rippe
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jun 2014 10:06

Vraag over gedrag

Bericht door rippe »

Beste kattenliefhebbers,

Om muggen tegen te gaan, smeer ik mij 's avonds altijd in met een anti-muggenstick waar Deet in is verwerkt.
's Morgens likt een van mijn katten mijn armen helemaal schoon.

Graag zou ik willen weten waarom zij dit gedrag vertoont en of de Deet niet schadelijk is voor haar.

Hoop dat iemand mij hier een antwoord op kan geven.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Vraag over gedrag

Bericht door Ilone »

Doet ze het ook niet wanneer je je niet in zou smeren met die anti mugenstick?
Muka hier geeft me zeer regelmatig een volledige wasbeurt ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Vraag over gedrag

Bericht door Ms Maaike »

Wikipedia schreef:Nieuw onderzoek wijst uit dat DEET neurotoxische effecten heeft door het remmen van het enzym acetylcholinesterase, zowel bij insecten als bij mensen en andere zoogdieren.[4] In diverse zenuwgassen is dit het bestanddeel dat een eenmaal aangesproken spiercel continu zeer sterk stimuleert tot contractie.
Waarom doe je niet gewoon de slaapkamerdeur dicht in plaats van je elke avond met DEET in te smeren en je af te laten likken door je kat? Overigens zijn er ook zat natuurlijke en veel minder schadelijke middeltjes om muggen af te weren.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Vraag over gedrag

Bericht door Cari »

Wat dacht je van een hor ;-)? Ik denk niet dat ze je aflikt omdat ze het zo lekker vindt, maar omdat je niet naar jou ruikt en dus schoongemaakt moet worden. Lijkt me niet gezond....
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vraag over gedrag

Bericht door Dinky »

Het likken komt denk ik omdat je 'vreemd/vies' ruikt en je dus gewassen moet worden.

Zou dus naar een alternatief kijken hoe je de muggen op afstand houdt (zoals een hor)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Vraag over gedrag

Bericht door Nikki2309 »

Voor jezelf is dagelijks gebruik van deet ook niet erg goed. Een alternatief is een potje picksan neer te zetten. Hoef je niks op je lichaam te smeren en houdt de muggen toch weg
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraag over gedrag

Bericht door Rik »

Ik gebruik een clamboe boven mijn bed. Ik kan er absoluut niet tegen als ik een mug hoor zoemen en niet zeker weet dat die niet bij mij kan komen (zelfs met insmeren zou ik daar dan niet gerust op zijn). Dus bij het eerste gezoem wordt de clamboe naar beneden gelaten. Mijn poes vindt dat ook lekker. Ze gaat zich in het uiteinde helemaal oprollen en tegenaan nestelen. Af en toe worden de nagels er speels ingezet maar gelukkig zitten er nog geen grote gaten in.

Als je overigens wat wilt weten over DEET i.c.m. katten zou je hier even kunnen kijken:
http://vetmedicine.about.com/od/toxicol ... -A-Cat.htm
http://vetmedicine.about.com/od/parasit ... llents.htm
Dit gaat o.a. ook over het gebruik van DEET op katten dus ik weet niet in hoeverre dit over gedragen wordt bij het aflikken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5487
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Vraag over gedrag

Bericht door nellebel »

Gijs wil ook altijd alle zalfjes aflikken maar dat laat ik niet toe.en al helemaal niet dat chemisch spul.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie