3 katten en een hond

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Amargareta
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 jul 2012 20:50
Locatie: Oost-Vlaanderen

3 katten en een hond

Bericht door Amargareta »

Hoi! Heb even rondgekeken op dit forum om te zien of er al een onderwerp is over het samenbrengen van een hond en kat maar tot nu toe nog niet echt iets gevonden.

Het zit dus zo: ik heb 3 zeer lieve katjes die 2 jaar oud zijn. Nu zou er dinsdag nog een klein pupje bijkomen (mix terrier en mopshondje), maar heb een beetje schrik dat mijn katten hier niet al te opgezet mee zullen zijn.

Nu kan ik dat hondje wel elke dag meenemen naar mijn werk en ik verhuis binnenkort naar een groter appartement, dus qua ruimte zit het wel goed.

Heeft er iemand hier ervaring mee? Zo ja: is dat goed gelukt en hoe heb je dat aangepakt?

Thnx!
Groetjes van Margret, vele likjes van Momo, Bailey en kleine lieve grommetjes van Bolletje
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: 3 katten en een hond

Bericht door Freya13 »

Je katten zullen inderdaad niet tevreden zijn in het begin, daar mag je zeker van zijn. Je mag je zeker verwachten aan geblaas en boze reacties. Maar normaal gezien moet dat vrij snel kalmeren. Katten hebben ook heel snel door dat als ze bvb op een tafel of op een kast springen, de hond niet aan hen kan. En dan gaan ze vaak hondje plagen ;-) Uit eigen ervaring dus: hond en katten (hier ook drie katten en een hond) kunnen perfect samen, maar eht duurt soms even voor het goed komt.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 3 katten en een hond

Bericht door Cari »

Lang geleden, toen mijn kat Yimper 7 maanden was, kwam daar een hondje bij. De hond (X-keesje) was wel al volwassen, maar nog heel jong en dus ook speels. De kat was in eerste instantie doodsbang. Ik heb de hond vastgebonden aan de krabpaal en ben daar heel dicht in de buurt met de kat gaan spelen en de hond tussendoor af en toe een knuffel gegeven. Aan beiden duidelijk gemaakt dat de ander ook lief is en niet eng, of prooi. Dat kwam snel goed en ze zijn de dikste vrienden geworden, die in het begin ook regelmatig met elkaar stoeiden.
Belangrijk is dat je voorkomt dat de pup achter de katten aan kan jagen, want dat is in zijn ogen helemaal geweldig en zelfbelonend en dus daarna weer heel erg lastig af te leren. Ik zou ze voor 't eerst met elkaar in contact brengen als de pup moe is. Dan is hij rustiger en voor de katten minder eng. Je wilt ook niet dat de kat de pup een optater geeft met alle nagels uit, want zo maak je natuurlijk geen vrienden. Probeer situaties te creëren waarin je ze allemaal in rustige toestand bij je kan laten komen. Samen knuffelen dus. Corrigeer beide partijen als ze lelijk doen, maar doe dat heel rustig en zeker niet boos. Blazen en grommen van de katten valt niet onder lelijk doen - onnodig slaan wel.
Je katten zijn met z'n drieën en nog jong en je pup is niet al te groot - komt vast heel snel allemaal helemaal goed :-).
Ik heb 5 katten en ook altijd 1, 2 of 3 honden gehad + opvangertjes uit Spanje en er zijn nooit problemen geweest. Leven als kat en hond is gewoon leuk :-).
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Amargareta
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 jul 2012 20:50
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: 3 katten en een hond

Bericht door Amargareta »

Bedankt voor de reacties!

Het is allemaal eigelijk zeer vlot verlopen! Ik was ontzettend aangenaam verrast! Had ze eerst in de badkamer gezet zodat ze rustig aan de omgeving kon wennen en niet vlug daarna kwamen de katten uit nieuwsgierigheid eens kijken. Het was supergrappig om te zien. Momo gaf haar meteen likjes en kopjes. Bailey wou er meteen mee spelen en Bolletje vond het allemaal een beetje raar. Zo'n vreemd klein ding in huis, dat was ze niet gewoon, maar ze heeft haar zeker niet aangevallen. Sterker nog! Als ze piepte kwam ze meteen aangerend om te zien wat er was, doen ze allemaal eigelijk! Precies of het is hun baby :D! Ben echt superblij! Ze laten elkaar ook doen. Soms willen ze wel wat spelen, maar er is zeker géén vijandigheid :D!

Zo zie je maar weer hé! :D
Bedankt voor alles!
Groetjes van Margret, vele likjes van Momo, Bailey en kleine lieve grommetjes van Bolletje
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 3 katten en een hond

Bericht door Cari »

Geweldig :edance: ! Foto's?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Amargareta
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 jul 2012 20:50
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: 3 katten en een hond

Bericht door Amargareta »

Op vrijdagavond 22 augustus 2014 rond 19u is mijn hondje Buttercup onder een auto gelopen en heeft dit niet overleefd. Ben er echt kapot van.. Mijn katten precies ook. Weet niet of ik het mij allemaal inbeeld, maar Momo is al 2 nachten aan het janken, precies of hij is verdrietig omdat hij haar niet vindt. Bailey komt sinds die nacht heel de tijd bij mij liggen en Bolletje kruipt sindsdien altijd op mijn schoot. Kan het dat ze dit toch voelen of denk ik dit alleen maar? Momo en Buttercup hadden echter wel een héél goeie band. Kreeg hierboven de vraag voor foto's (van mijn katten en mijn hondje die zo goed overeenkwamen) en die heb ik ook, samen met filmpjes, maar weet niet goed hoe ik ze hier moet posten. Zou dit graag doen, kwestie van herdenking..

Bedankt...
Groetjes van Margret, vele likjes van Momo, Bailey en kleine lieve grommetjes van Bolletje
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: 3 katten en een hond

Bericht door BloemTetsu »

Heel veel sterkte met dit verlies.
Dat katten rouwen is normaal.

Foto's plaatsen staat hier uitgelegd: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... f=5&t=1922
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 3 katten en een hond

Bericht door Cari »

Ach wat triest, hoe kon dat nou gebeuren? Sterkte.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: 3 katten en een hond

Bericht door Dinky »

Wat enorm triest :-(
Katten kunnen een verandering in emotie in mijn ogen zeker aanvoelen en ze kunnen dus inderdaad troosten ;-) ook rouwen bij momo is zeker mogelijk!

Veel sterkte met het verlies!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: 3 katten en een hond

Bericht door Sifra »

:cry: Ach, wat een verdriet, wat erg. Ik voel met je mee.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Plaats reactie