Open gekrabte huid schoon maken en laten helen ?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Draadloosstroom
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mei 2014 20:31

Open gekrabte huid schoon maken en laten helen ?

Bericht door Draadloosstroom »

Hey,

Ik kwam dit forum tegen via google.

Wij hebben hier 2 katten van 10 jaar (broer en zus).
En een van de twee (Morris) heeft om de zoveel tijd een soort allergie reactie , dan begint hij zichzelf te krabben en kaal te plukken. Hij is dan heel aanhankelijk en wil de heletijd bij je zijn e.d.

Meestal ga ik dan met hem naar 't dierenspreek uur hier bij de dierenarts en krijgt hij een spuitje waardoor hij binnen een dag weer de oude is.

Deze heeftie 2 dagen terug ook gehad en hij leek er meteen op te reageren, echter had hij 2 wonden bij zn oren en hier blijft hij aan krabben , ik heb al verschillende keren een schone handdoek nat gemaakt met lauw water en zover het kon schoon gemaakt , echter blijft hij maar krabben (ik denk jeuk ? ).
Wonden lijken ook wat geïrriteerd , kan het kwaad om die wonden te ontsmetten met een beetje Betadine o.d. ?

Of kan ik morgen het beste terug gaan naar de dierenarts ?

Zie de 2 linkjes hier voor zijn wonden onder zn oren.
http://imageshack.com/a/img835/3109/5c5k.jpg
http://imageshack.com/a/img838/1469/bd55z.jpg
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Open gekrabte huid schoon maken en laten helen ?

Bericht door Ms Maaike »

Het ziet eruit als voedselallergie. De dierenarts heeft nooit gezegd hoe het komt dat hij krabt?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Draadloosstroom
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mei 2014 20:31

Re: Open gekrabte huid schoon maken en laten helen ?

Bericht door Draadloosstroom »

Nee eigenlijk niet.
Meestal gebeurt het als hij gevochten / aanvaring heeft met een andere kat soort van stress lijkt het dan maar helft van de tijd lijkt het dus een allergische reactie op iets.

Nee , we hebben wel bloed onderzoek laten doen o.a. maar daar kwam verder niets uit.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Open gekrabte huid schoon maken en laten helen ?

Bericht door Ms Maaike »

Hm. Ik weet eigenlijk niet of je er iets aan moet doen... Als je er toch iets aan wil doen denk ik dat Dermiel wondzalf een betere zet is dan Betadine. Wondzalf zorgt voor een betere heling. Misschien toch ook een idee om erachter zien te komen waar de allergie door komt (middels een eliminatiedieet?), anders blijf je smeren. Beterschap met Morris in elk geval. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Open gekrabte huid schoon maken en laten helen ?

Bericht door Sifra »

Ik weet niet of Betadine gebruikt mag worden bij katten. Ik zou de wonden niet te vaak schoonmaken met water. Ze zien er al wat nat uit. Zo gaan ze niet dicht. Misschien is honingzalf een optie, maar dat weet ik niet zeker. (Edit: Dermiel = honingzalf, als ik het goed heb ,Maaike?)
Wat voor injecties krijgt de kater trouwens? Prednison of prednisolon misschien?
Laatst gewijzigd door Sifra op 04 mei 2014 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Open gekrabte huid schoon maken en laten helen ?

Bericht door Ms Maaike »

Betadine mag gebruikt worden; de dierenarts kan ermee ontsmetten vlak voor een operatie.

Edit: ja, Dermiel is het merk inderdaad. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Draadloosstroom
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mei 2014 20:31

Re: Open gekrabte huid schoon maken en laten helen ?

Bericht door Draadloosstroom »

Ik ga morgen middag weer naar de dieren arts , ik weet zo 1 2 3 niet wat voor spuit het is dat hij krijgt bij de dieren arts.

Laat het jullie weten ! :)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Open gekrabte huid schoon maken en laten helen ?

Bericht door Sifra »

Verstandig, wij zijn geen dierenartsen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Draadloosstroom
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mei 2014 20:31

Re: Open gekrabte huid schoon maken en laten helen ?

Bericht door Draadloosstroom »

Inmiddels weer 2 keer geweest maar begint nu eindelijk te genezen, was een soort allergische reactie die die heeft opgelopen toen die buiten was, kon niks vinden van vlooien of teken o.d.

Voorlopig mag Morris niet naar buiten , denk dat hij de wonden anders weer openhaald.
Wel mooi om te zien dat zo´n beestje zn eigen wonden schoon houdt.
Plaats reactie