Noorse Boskat niet blij in de auto

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lydje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 apr 2014 09:16
Locatie: Tiel

Noorse Boskat niet blij in de auto

Bericht door Lydje »

Hallo,

Ik heb sinds deze week een Noorse Boskat. Hij is 8 jaar oud en gruwelijk lief. Heel aanhankelijk. Dezelfde avond dat we hem op hebben gehaald lag hij al bij ons op schoot te kroelen en aandacht te vragen. Heb m de tweede avond al lichtelijk kunnen kammen. Het lijkt of hij redelijk snel kan wennen bij ons. Zijn we erg blij mee.

Alleen bij het ophalen gebeurde er iets vervelend. We moesten een stukje rijden om hem op te kunnen halen, ongeveer een half uurtje. Hij is blijkbaar zo bang in de auto daar hij daar na een minuut of 20 wat ontlasting heeft laten lopen. Kleine beetje dunne diarree... Gelukkig voor de auto zat Pluk in zijn reiskooitje, maar ja dat betekende wel dat hij er natuurlijk lekker door heen gleed. Dus bij thuiskomst hebben we hem eerst in bad gedaan en lekker gewassen. Gelukkig vind hij gewassen worden blijkbaar niet erg. Maar vervelend vonden wij het verhaal wel.

Ik wil graag met hem naar de dierenarts, want hij moet zijn inentingen, controle enz enz. Maar ja dan zal hij wel mee moeten in de auto. Hoe krijg ik hem minder bang/gestressed voor de autoritjes?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Noorse Boskat niet blij in de auto

Bericht door Mickey_Mouse »

Gewoon naar de dierenarts gaan, er niet om thuis blijven.
Sommigen houden er wel van anderen niet.
En na 20 min gebeurde het pas, denk niet dat de dierenarts zo ver weg is?

Er zijn wel middeltjes tegen stress maar of je een kat daar dan steeds mee moet belasten weet ik niet.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Noorse Boskat niet blij in de auto

Bericht door Ms Maaike »

Er zijn ook middeltjes in de categorie 'baat het niet, schaadt het niet', zoals producten van Feliway, speeltjes met valeriaan en matatabistokjes. Je zou zelfs nog naar de homeopaat kunnen. Reguliere geneesmiddelen tegen stress geven wordt hier over het algemeen afgeraden; dat zijn vaak paardenmiddelen waar ze suf of juist slap van worden.

Als het niet beter wordt en je hebt wat ruimte in de auto dan zou ik een hondenbench aanschaffen en daar een kattenbak in zetten. Misschien dat je Nobo het dan toch liever op de kattenbak doet in plaats van in de bench zelf. Bovendien is er meer ruimte dus wellicht minder kans dat hij er doorheen loopt. Dat van de bench is overigens maar een theorie, ik heb er geen ervaring mee.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Noorse Boskat niet blij in de auto

Bericht door BloemTetsu »

Hier ook 2 dunne diarree klantjes. 1 is gewoon panisch om opgesloten te worden. Bij haar helpt het iets om een kleed over het mandje heen te leggen. Haar schoonmaken kan ik ook al niet. Een da vinden waar ze vertrouwen in heeft helpt wel, anders zit de diarree ook tegen de muur van de praktijk aan.
De kater doet het vreemd genoeg ook, het is de grootste allermansvriend en dwaas en je kan alles met hem doen.

Dit houdt me niet tegen om te gaan.
Laatste keer werd het mandje nog schoongemaakt door de assistent.

De reguliere anti-stress middelen zou ik ook niet doen. Als ze zo angstig zijn, breken ze daar door heen en worden ze dan nog veel angstiger. Niet fijn voor de kat.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Noorse Boskat niet blij in de auto

Bericht door Kattebeest »

Toen mijn kater op tilt stond vanwege verhoogde schildklierwaarden, begon hij ook ineens zijn reismand als kattenbakje te gebruiken. Poepen, plassen, kon alles verwachten. Nam een schone grote en dikke handdoek mee als ondergrond en een plastic zak met keukenrol voor ongelukjes. Altijd nog vervelender voor de kater dan voor mij dacht ik toen :grin: .

Kan me voorstellen dat je het vervelend vindt maar jullie kennen elkaar maar pas en misschien gaat het wel over als hij wat langer bij je is en alles vertrouwder is.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Noorse Boskat niet blij in de auto

Bericht door Adriana »

wij hebben onze katzels aan een tuig gewend en ze zijn een stuk rustiger in tuig. want het is tuig!
in de auto zit Maks in tuig op een heel dikke handdoek bij mij op schoot en Bolle in tuig op de achterbank, auto's te tellen. ze hebben beide een korte lijn aan hun tuig maar die is doorgaans los.
hun grote kooi staat op de achterbank met deur open en lekker zachte fleece erin.
en we hebben een heel kleine kattenbak half gevuld tussen voor- en achterbank.
soms heb ik twee katzels op dikke handdoek op schoot voorin.

ooit in de training heeft Mies en ook Enzo heel in het begin een drol op de achterbank gelegd, maar daar lag een handdoek.
eerst tuig laten zien en in de buurt op de grond leggen, dan even tuig om en af en steeds iets langer. en rustig en vrolijk praten categorie 'knappe poes'.
in de auto eerst kwartiertje zonder te rijden en dan blokje om.

je kunt vooraf wat bv destress, telizen of zo geven maar met die middelen moet je aantal dagen vantevoren beginnen.
je kunt ook matatabi stokje meenemen, maar eerst even aan je da vragen.
dacht niet dat het de waardes bloedonderzoek beinvloedt, maar je weet maar nooit.
noren lijken mij slimme dieren die vrij snel zullen leren dat de wereld in de auto niet vergaat.

de belangrijkste component in het geheel is de factor 'geduld' bij het personeel trouwens..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Luv my cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 jun 2014 15:23

Re: Noorse Boskat niet blij in de auto

Bericht door Luv my cats »

Mijn kater plast ook in de mand als we naar de dierenarts gaan. Wat je kan doen is kijken of je een dierenarts kan vinden die evt thuis komt. Betekent wel dat hij die plek kan gaan associëren met da. Maar die overweging kun je alleen zelf maken. Probeer vooral zelf de rust te houden en wordt vooral niet boos. Wellicht gaat hij inzien dat het best ok is. Succes
Cerna

Re: Noorse Boskat niet blij in de auto

Bericht door Cerna »

Luv my cats, ik zie dat je op veel oude berichten reageert waarvan de topicstarter al een hele tijd niet meer op het forum is geweest. Even op 'profiel' klikken onderaan het eerste bericht en dan kun je zien of het nog zin heeft om te reageren :smile:
Plaats reactie