Heftige mastistis!

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Heftige mastistis!

Bericht door Truusje99 »

Onze poes heeft sinds woensdagnacht een forse mastitis gekregen (nestje op 1-4 van 4 kittens, 3 overleden).
Daarvoor heeft zij subcutaan novacam en AB gekregen. Gisteren infuus en weer AB intra veneus, morfine en later tramadol. Ging redelijk tot de avond, weer 40,1, in overleg DA weer novacam oraal.
Vannacht koorts iets gedaald naar 39,9 maar vanmorgen 40,6! Iom DA weer novacam...
Verder hebben we gekoeld en gemasseerd. Poes heeft gisteren en vannacht zelf gegeten, vanmorgen onder dwang gevoerd. Ook op de bak geplast nadat we haar ernaast gezet hebben.
Ook diverse malen water in een spuitje gegeven. Reageert nog wel alert maar is verder lamlendig.
Kitten op de fles.

Wat kunnen we nog meer doen? Heb alweer contact met DA gehad maar die zegt dat AB nog moet inwerken. Is dit een normaal verloop??
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5487
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Heftige mastistis!

Bericht door nellebel »

die novacam moet eraf. haar nieren gaan eraan zo en al helemaal omdat ze uit aan het drogen is door de hoge koorts en slechte drinken, haar nieren worden al flink belast.
naar mijn idee is dit een vrij acute situatie en moet ze desnoods bij de DA aan een infuus blijven ipv thuis zijn waar jij niets kunt doen als afwachten. dit is voor jou toch ook geen doen zou ik zeggen, je hebt ook al de zorg van het kitten. die koorts moet naar beneden
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Heftige mastistis!

Bericht door Brittenbolletje »

Alle jeetje nog aan toe wat een hoop heeft die poes gehad. Ik hoop zo van harte na al die zware pijnstilling dat het kitten niet bij haar heeft gedronken en nu nog niet doet ondanks beter voor mama, maar al die rommel is ohh zo slecht. Dan ben ik ook benieuwd welke ab als het iets anders is als synulox of clavubactin (beide het zelfde alleen andere benaming) is ook slecht voor een kitten.

Ik zou moeders wel goed behandelen maar het kitten niet meer laten dringen en zelf gaan flessen.

Bij mastitis kan het helaas nog erger worden het kan open gaan en dan ben je helemaal niet blij.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Heftige mastistis!

Bericht door Dinky »

Ik zou ergens overwegen om mama met zulke hoge koorts aan een vochtinfuus te leggen bij de DA tegen uitdrogen. Duimen draaien hier in elk geval volop voor jou, moeder en kitten!

Las in je andere topic dat het kitten nu de fles wil dus die zou ik alleen nog maar flessen aangezien mama nu o.a. novacam krijgt wat als contra-indicatie heeft dat je het niet aan drachtige of zogende poezen mag geven... Vreemd dat je DA dat dus heeft gegeven (naast het feit dat het inderdaad extra belasting is voor de nieren zoals Wendy zegt en hierdoor nierbeschadiging/falen kan ontstaan).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
poezzels
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 apr 2014 21:58

Re: Heftige mastistis!

Bericht door poezzels »

Ik zo het kitten flesvoeding blijven geven.
En beslist geen moederelk meer laten drinken met al die rommel.
Ook ik zou net als bovenstaande een infuus laten geven met extra vocht!
ik duim mee!!!
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: Heftige mastistis!

Bericht door Truusje99 »

Het kitten zit inderdaad volledig op flesvoeding. Dat Novacam niet bij drachtige of zogende poezen gebruikt mag worden klopt, dat is mn omdat er bij katten onvoldoende onderzoek is gedaan. Bij zogende en drachtige varkens bv mag het wel gebruikt worden.
De moeder was in dusdanige staat dat er op dat moment geen goed alternatief was op gebied van pijnstilling, onstekingsremmer en koortsverlaging. We hebben het kitten ook constant geprobeerd bij te voeden om zo min mogelijk van de moedermelk te laten drinken. Overigens heeft ze pas 10 uur na toedienen van de novacam bij moeder gedronken. Na tweede dosering overgegaan op flesvoeding.

De ontsteking is inderdaad open gegaan. De koorts is nu gezakt, 38,8. Ze voelt zich ook beter, heeft goed gegeten, gedronken en is op de bak geweest uit zichzelf.
Vanaf vanmorgen ca 70 cc vocht en 1 klein blikje natvoer.
Hoe kan ik de wond het beste verzorgen?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Heftige mastistis!

Bericht door mittenslief »

wil je als je tijd heb even alle topics met de nare novacam en metacam verhalen doorlezen...ik vindt dat je nl. nogal lauw reageert, maar hier op het forum staan we in 1 blok als het om dat klere spul gaat.....iedereen zal zeggen om wat anders te gebruiken...ik ben zelf ook een kat aan dat spul verloren en ben helaas niet de enige...heel veel sterkte met de poes
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5487
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Heftige mastistis!

Bericht door nellebel »

goed schoonhouden de wond, met afgekookt water denk ik. vooral als ze op de bak is geweest.weet niet of de vulling van de bak aan het wondje kan komen. zit ze eraan of blijft ze er wel af?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: Heftige mastistis!

Bericht door Truusje99 »

Ze likte er inderdaad aan. Heb nu een rompertje aangetrokken. Er zit al necrose, dat wordt dus een wond van 6x1 cm ongeveer.
Koort is redelijk gezakt, ze eet ook nog steeds. Tramadol voor de pijn.
Hopelijk blijft de koorts nu weg.

Irmand nog tips om n kitten te laten poepen? Plassen gaat als een speer, buikje masseren vindt ie heerlijk. Maar geen poep gezien al sinds gisteren.
Olie door de melk? Klysma met olie en water?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Heftige mastistis!

Bericht door mittenslief »

wat doet mama met het kitten?? wast ze haar nog wel....als ik flessenkittens erbij heb en een mama, komt het nl. vaak voor dat de mama ze wel verzorgt, probeer mama maar haar kontje te laten wassen...ik zal nog geen andere dingen gaan doen, met flesvoeding kan de ontlasting inderdaad langer wegblijven en stevig zijn (ook diarree maar das verschillend) morgen moet er toch echt wel wat komen....ook dan beter overleg met de dierenarts....wrijf je wel hard genoeg
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Heftige mastistis!

Bericht door Dinky »

Voor de ontlasting moet je rond de anus cirkeltjes draaien als ik het goed heb, niet zozeer het buikje.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Heftige mastistis!

Bericht door mittenslief »

ben heel benieuwd hoe het nu gaat
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
poezzels
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 apr 2014 21:58

Re: Heftige mastistis!

Bericht door poezzels »

ik gebruuik voor wonden altijd honingzalf.
tramadol is ook rotspul!!!!
ik snap de combinatie tramadol en novacam niet!
mischien eens een andere dierenarts bellen voor info.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Heftige mastistis!

Bericht door kansarmedieren »

Tramadol is tegen de pijn en metacam tegen de koorts en ontsteking en ook een pijnstiller het kan samen gegeven worden. Let wel op Tramadol is een broertje van de opiaat dus dat kan rare reactie's geven.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Heftige mastistis!

Bericht door eveline1982 »

Je kan het kitten het beste met een watje met lauw warm water stimuleren, dit doe je door rondcircelende bewegingen te maken over en langs de anus. Ga nog geen olie oid door de melk doen, als hij morgen nog niet heeft gepoept kan je zijn buikje even laten nakijken door de dierenarts, als blijkt dat het wat vast zit kunnen zij jou een licht laxeermiddel mee geven.

Edit: als het bij mij echt niet lukte maakte ik mijn vinger nat en stimuleerde met iets meer druk langs de anus.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie