Onderbuurman zegt geluidsoverlast te hebben van rennende kat

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
poison_em
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mar 2014 13:31
Locatie: Utrecht

Onderbuurman zegt geluidsoverlast te hebben van rennende kat

Bericht door poison_em »

Ik heb 2 super lieve katten van 10 maanden die nog vol energie zitten en veel met elkaar spelen (ze zijn ongeveer 4 kilo). Sinds 1 maand klaagt mijn onderbuurman dat hij last (oa. s'nachts) heeft van de rennende katten. Hij doet dit tot schreeuwens toe en ik ben enorm gestresst hierdoor. Elke keer wanneer de katten rennen raak ik gespannen omdat ik bang ben dat het hem overlast geeft en dat hij weer komt klagen.

Ik heb een goed geïsoleerde laminaatvloer liggen (met vereiste ondervloer van woningbouwvereniging), hij woont al een jaar in een betonnen woning zonder stoffering. Ik vraag me dus ook erg af of het geluid wat hij hoort echt ZO erg kan zijn dat hij er wakker van ligt. En als dat zo is, of dat misschien ook komt omdat hij zelf zijn woning niet heeft geïsoleerd. Ik heb zelf overal kleden & tapijtjes liggen in de woonkamer in de hoop dat het wat dempt, maar zelfs dit helpt, volgens hem, niet.

Ik heb niet het idee dat ze ruimtegebrek hebben, ze mogen overdag van mij overal in het huis komen. S'nachts sluit ik de slaapkamer & extra kamer af. Ze kunnen dan nog in de gang & woonkamer komen. Ik probeer zoveel mogelijk met ze te spelen en geef ze om 22:00h eten, vlak voordat ik ga slapen. Maar wat ik doe, ze worden volgens mij elke nacht om 04:00h wakker om met elkaar te spelen.

Mijn vragen:
* Kan het geluid echt ZO erg zijn dat je er van wakker ligt? Ze rennen naar mijn weten altijd max. een kwartiertje. Langer dan dat heb ik ze nooit zien racen.
* Heeft er iemand nog tips om ze wat rustiger te krijgen s'nachts of is het een kwestie van uitzitten totdat ze ouder zijn en wat minder puf hebben
* Zou het zin hebben om ze s'nachts eten te geven dmv een timer eetbak. Ik heb nl. eerder het idee dat ze willen spelen.
* Zou het helpen om ze overdag naar buiten te laten gaan zodat ze meer energie kwijt kunnen? Ik woon echter wel in een portiekflat op 2 hoog en geen flauw idee hoe ik dit moet aanpakken.

De katten in een andere ruimte zetten is helaas geen mogelijkheid. De onderbuurman geeft aan het overal te horen en juist in de extra kamer, die in eerste instantie was bedoeld als poezenkamer, daaronder slaapt hij.

Ik hoop dat iemand tips heeft of mensen die dit ook hebben meegemaakt die me kunnen helpen. Ik heb uiteraard ook al de woningbouwvereniging ingeschakeld maar tot op heden is daar nog niets concreets uitgekomen. Ook met de buurman staan de gemoederen op scherp sinds dat hij schreeuwend aan mijn deur stond.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Onderbuurman zegt geluidsoverlast te hebben van rennende

Bericht door Ms Maaike »

Hoi ...,

Wat ontzettend naar dat je buurman zich niet normaal kan gedragen. Uit ervaring weet ik helaas hoe gehorig woningen kunnen zijn, ik heb jarenlang onder vreselijke tokkies gewoond. Zij hebben ook een kat en die hoorde je ook erg goed als ze weer haar dolle tien minuten had. Als je buurman er wakker van wordt is dat vervelend voor hem, maar vind het raar dat hij erover gaat klagen. Lijkt mij dat jij niets tegen de regels doet, dus dan koopt hij maar oordoppen vind ik.

Desalniettemin blijft het een vervelende zaak en kan me ook goed voorstellen dat je er gestressed van wordt. Je katten blijven waarschijnlijk gewoon s nachts actief, het zijn nu eenmaal nachtdieren. Ik denk dat de enige manier om dit op te lossen via de woningbouwvereniging gaat (blijven bellen, anders gebeurt er echt niks, ook uit eigen ervaring helaas) en probeer het van je af te zetten, hoe moeilijk dat ook is. Hij is raar, jij niet. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Onderbuurman zegt geluidsoverlast te hebben van rennende

Bericht door Ikey »

Ik sluit me aan bij mijn voorganger. Wat ontzettend vervelend dat de onderbuurman zo klaagt. Zo te lezen heb je al heel veel gedaan om hem tegemoet te komen. Meer kun je niet doen. Ik zou ze niet naar buiten laten alleen omdat de onderbuurman last van ze heeft. 's Nachts voeren maakt ze denk ik alleen maar drukker.

Wanneer je in een flat woont moet je accepteren dat je de buren hoort. Buren boven je hebben rennende katten, honden (boven ons woont een labrador, dus ik weet hoe het klinkt) en vergeet de rennende en gillende kinderen niet.

Probeer rustig te blijven als hij weer komt klagen en vraag hem zich normaal tegen je te gedragen als hij begint te schreeuwen want dat is ronduit onbeleefd. En blijf gewoon herhalen dat je alles hebt gedaan wat je kon om hem tegemoet te komen en dat je niet meer kunt doen. En inderdaad, blijven bellen met de woningbouw, misschien zelfs politie als hij je gaat bedreigen en lastig vallen.

Succes ermee!
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Onderbuurman zegt geluidsoverlast te hebben van rennende

Bericht door Dinky »

Belangrijkste in deze situatie is contact houden met de woningbouw.
Ook wanneer de buurman er weer is, zeg hem dat jij je uiterste best doet om de overlast te beperken en verwijs hem ook door naar de woningbouw (oordopjes zijn voor hem simpelste oplossing ;-) ).

Hopelijk kan jij je rust weer vinden.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onderbuurman zegt geluidsoverlast te hebben van rennende

Bericht door Adriana »

k zou in alle gevallen advies vragen aan de wijkagent als jouw gemeente die heeft.
en anders sowieso eens even langs bij het politiebureau voor advies en meedenken.
dat is altijd handig (legitimatie meenemen) want als het vervelend wordt dan heb je al een begin daar.
en ik sluit me aan bij de bovenstaande berichten.

ik heb op dit moment weer eens mot met mijn vleugel, saxofoon, accordeon spelende onderbuurman en dit loopt ook via de wijkagent en in DH heb je mediation&bemiddeling.
er moet een nieuwe speelregeling komen want accordeon na 20.00 uur (zijn favo tijdstip is 21.30 - 22.00 uur) mag echt niet.
maar je moet een lange weg gaan wil de politie echt maatregelen nemen.
in een huurflat heb ik ooit eens een geluidsinstallatie in beslag laten nemen van een onderbuurman die de hele nacht 'the queen of sheba' op de repeat zette..
het kan wel maar er is een protocol voor.
voor jouw poezenvoetjes niet denk ik, dat is omgevingsgeluid en valt niet onder de algemeen plaatselijke verordening (apv).
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Onderbuurman zegt geluidsoverlast te hebben van rennende

Bericht door Dinky »

Wijkagent is inderdaad ook optie naast het inlichten van de woningbouw, goede Adriana ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
poison_em
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mar 2014 13:31
Locatie: Utrecht

Re: Onderbuurman zegt geluidsoverlast te hebben van rennende

Bericht door poison_em »

Dank voor jullie reacties! Je gaat in zo'n situatie echt bijna twijfelen aan jezelf... zou het echt zo erg zijn . Niemand wil iemand anders tot last zijn, maar ja, soms dan kan je niet meer doen dat je al doet.

Als hij nog een keer zo schreeuwend aan de deur staat dan is een wijkagent inderdaad een goede tip. Die ga ik zeker onthouden, ik gok zo dat ze die in Utrecht wel hebben :) Kan namelijk best intimiderend zijn als alleenwonende vrouw, zo'n schreeuwende man aan de deur :(
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onderbuurman zegt geluidsoverlast te hebben van rennende

Bericht door Adriana »

ik zou zeker weten niet wachten maar langsgaan en een melding laten maken van hinder en intimidatie.
en als hij nog een keer schreeuwend voor je deur staat, dan kun je gelijk bellen en dan is het 'geval' bekend. bovendien, beetje afhankelijk van de stijl van de utrechtse politie kan het ook nog zijn dat wijkagent op eigen initiatief bij je buurman langsgaat om een paar dingen te bespreken en hem grenzen aan te geven.

mijn ervaring met 'op zijn beloop laten', heel lang accepteren, gedogen, afwachten is niet goed. bij een paar gevallen had ik bij nader inzien gelijk actie moeten ondernemen, heb ik intussen geleerd..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Onderbuurman zegt geluidsoverlast te hebben van rennende

Bericht door nellebel »

moet heel eerlijk zeggen dat wanneer guusje en gijs bij ons over de trap naar boven en onder stormen ik ook wel eens aan de buren denk hoor. maakt toch een behoorlijk lawaai want dat gaat echt met geweld. hij heeft nooit geklaagd, en het is ook niet midden in de nacht. ik kan me het geklaag van de buurman dan wel voorstellen hoor. ik zou er ook niet op zitten te wachten om dat midden in de nacht te horen. afgaande dan op het geluid wat die 2 van mij veroorzaken met rondvliegen.
voral als hun kamer boven de kamer van de buurman is. kun je daar niet iets op verzinnen dat ze in ieder geval niet meer boven zijn kamer komen s'nachts?
kijk dat hij zo link wordt is niet normaal maar ik begrijp wel zijn frustratie. en nogmaals als ik guusje en gijs soms over de trap hoor denderen, dat klinkt harder als wanneer ik de trap op ren of de kinderen van de buren.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Onderbuurman zegt geluidsoverlast te hebben van rennende

Bericht door Dinky »

Volgens mij heeft ts juist de kamer die bedoelt was als kattenkamer 's nachts dicht juist omdat dit de kamer is boven die van de slaapkamer van buurman ;)

Wel zou ik, zoals Adriana al zegt, nu al melding maken bij de politie en/of wijkagent dat hij zich intimiderend gedraagt ten opzichte van jou. Wanneer het dan weer gebeurt en je doet dan melding kunnen ze gelijk zien dat het niet de eerste keer is en dat er al eerder melding van is gemaakt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
grigor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 jul 2014 14:29

Re: Onderbuurman zegt geluidsoverlast te hebben van rennende

Bericht door grigor »

Ik vroeg me af , speel je je katten ook helemaal suf voordat je gaat pitten?? Het probleem is dat mijn kat als ik niet met hem speel dat hij tond 23.30 helemaal los gaat.
Dus ik speel met hem totdat hij helemaal aan het hijgen is . Daarna valt ie in slaap. En die hyper momenten gebeuren niet meer.
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Onderbuurman zegt geluidsoverlast te hebben van rennende

Bericht door Mickey_Mouse »

buiten dat het een ouder topic is...

Helemaal suf spelen...das uren werk...Zelfs na een halve dag bij mn ouders is katerlief nog helemaal niet van plan zijn vriendinnetje niet alle hoeken van de woning te laten zien.

Daarnaast hijgen katten normaliter niet, bij mijn weten... Hier wel een hijger maar die krijgt daar nu behandeling voor in de vorm van medicijnen. Hijgen begint hier na 2 minuten. En laat ie dan lichamelijk aan de op kant zijn, voor een 10 minuten. Geestelijk wil die nog alle muizen vangen en is er nog lang geen rust. Ik vertik het om hem dan door te jagen. Straks ploft ie wel neer en is ie dood...nee als tie hijgt en snuift en doet gaat het spelen even over.

Hijgen is over het algemeen niet een goed teken.
grigor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 jul 2014 14:29

Re: Onderbuurman zegt geluidsoverlast te hebben van rennende

Bericht door grigor »

Hijgen is opzich prima. Het gaat er ook meer om hoe lang hij blijft doorhijgen. En hoe snel het gebeurd.
Wij hijgen ook na rennen.

Als hij na 2 minuten al hijgt is dat niet goed.
Reden kan inderdaad zijn dat hij iets heeft. Maar dat een kat die veel lichaamsbeweging op die manier niet gewend is zal sneller hijgen omdat ie geen conditie heeft is natuurlijk ook een optie .
De mijne was eerst 10 minuten . Nu kan ie het al veel langer volhouden. En hij is nu ech verslaafd aan zijn speel ros hijg moment :-)
Je moet het zo zien. Spelen is jagen. Na het jagen wat eten geven . Daarna likken en slapen.

Ik adviseer mensen vaak om meer met hun kat te spelen als ze "lastig" zijn. En dat helpt echt enorm.
Niet dat het rondrennen lastig is . Maar het zo wel kunnen voorkomen dat zij het dan vervolgens zelf nog gaan doen om 4 uur 's nachts.
Of katten die de andere kat lastig vallen moet je ook meer mee spelen . Helpt enorm.
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Onderbuurman zegt geluidsoverlast te hebben van rennende

Bericht door Mickey_Mouse »

Ik heb nog geen hijgende kat mee gemaakt, op dit exemplaar na dan...
Ik dacht ook dat het conditie was, maar dat is een fabeltje volgens mij...mijn dierenarts zei in ieder geval dat dat bij katten dus niet speelt.

Spelen als jagen of jagen als spelen...daar ga ik niks tegen in brengen. Spel simuleert jagen.
Veel spelen als ze ''lastig'' zijn, ook niks op aan te merken. Afleiden en energiegebruik op een andere manier.
Hier spelen ze samen, tikkertje, pakkertje...jagen(op elkaar)

Je schiet bij mij mis bij het hijgen.
grigor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 jul 2014 14:29

Re: Onderbuurman zegt geluidsoverlast te hebben van rennende

Bericht door grigor »

Ja. Moet jezelf weten. Bij mij helpt het in iedergeval goed. Hij is lekker rustig de hele nacht en de volgende dag wil hij weer.
Plaats reactie