Dove kat (2 jr) is eenzaam, is kitten erbij een goed idee?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
pinkpix
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:43

Dove kat (2 jr) is eenzaam, is kitten erbij een goed idee?

Bericht door pinkpix »

Nadat helaas 2 van mijn drie katten overleden zijn vorig jaar (aan een hartstilstand en kanker), is mijn laatste katje erg eenzaam. Ze doet lastig met eten, eist continu aandacht als we wel thuis zijn en we hebben het idee dat ze zich gewoon verveelt en zich alleen voelt. Mijn vriend en ik werken allebei, dus overdag zit ze alleen thuis (en in de binnentuin).
Lumi is nu ongeveer 2 jaar oud (we hebben haar op straat gevonden en toen zich geen eigenaar meldde haar zelf opgevoed) en dus doof. Ze is als jonge kat (waarschijnlijk 3 maanden oud) bij mijn andere twee katten gekomen en dat ging hartstikke goed. Ze speelde echt samen met de jongste. En als ze aan het struinen was door de tuin zei ik tegen Puck: 'We gaan zo eten en slapen, ga Lumi eens halen' en dan kwamen ze serieus gewoon 10 minuutjes laten samen binnenwandelen :D

Alleen Lumi kan het dus echt niet vinden met de andere katten in de binnentuin. Ze is echt een kreng en verdedigt haar territorium als een leeuwin. Vechten, blazen, alles. Ja, vroeger deed Puck dat natuurlijk.
Maar ik vraag me dus af of het niet ook deels een communicatie-issue is. Dus dat ze de andere volwassen katten niet begrijpt. En dat is dus mede mijn reden om, als er een nieuwe kat bij komt, voor een kitten te kiezen. Zodat die weer aan Lumi kan wennen en ze hopelijk wél leren communiceren en het samen gezelliger hebben dan alleen.

Ik heb gelezen dat je beter voor een kat van dezelfde leeftijd kan kiezen, maar in mijn ervaring kan zij daar dus niet mee opschieten. Is het voor een dove kat anders? Hebben mensen misschien ervaring met nieuwe katten bij dove katten plaatsen?
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Dove kat (2 jr) is eenzaam, is kitten erbij een goed ide

Bericht door pinguin »

Ik zou eerder voor een kat van een maand of 6 gaan dan weet je ook wat meer over het karakter en ik zou dan met name op zoek gaan naar een niet al te dominante kat. Katten op deze leeftijd kunnen zich wel redelijk makkelijk aan passen als ze andere katten gewent zijn.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
pinkpix
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:43

Re: Dove kat (2 jr) is eenzaam, is kitten erbij een goed ide

Bericht door pinkpix »

Dat vind ik een hele goede tip, dank je wel!
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Dove kat (2 jr) is eenzaam, is kitten erbij een goed ide

Bericht door eveline1982 »

Ik raad in deze situatie toch een kitten rond een maand of 3 aan. Een kitten van 6 maanden kan al bedreigender over komen omdat het groter is. Ook raad ik je aan voor een katertje te gaan, die is opgegroeid in huiselijke kring zodat de eerste ontmoeting wat gemoedelijker verloopt. Ga voor het rustigste kittentje uit het nest. 2 jaar is nog jong zat om lekker te kunnen rotzooien en spelen met zo een uk!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Dove kat (2 jr) is eenzaam, is kitten erbij een goed ide

Bericht door Jantina »

Wat goed dat je een maatje gaat zoeken voor Lumi. Ik denk dat je daar goed aan doet.
Als je een kitten neemt uit het asiel zit daar meestal wel een soort van terug breng garantie bij mocht het totaal niet gaan met Lumi.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Dove kat (2 jr) is eenzaam, is kitten erbij een goed ide

Bericht door Catfish »

Wat goed dat je voor een maatje voor haar gaat.
Ik zou ook voor een katertje gaan, van een maand of drie. Zoals al eerder beschreven is het karakter dan beter bekend dan van een kitten, en een dominante kat lijkt me geen optie bij Lumi.
Kortom, ik sluit me aan bij Eveline. ;-)
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
paasnini

Re: Dove kat (2 jr) is eenzaam, is kitten erbij een goed ide

Bericht door paasnini »

Ik zou te raden gaan bij een goed asiel zij kunnen je verder helpen, een jong kitten sowieso niet. En een dove kat alleen buiten? Dat vind ik lef en dat ze meer vecht heeft m.i. niets te maken met een territoriumdrift maar met doof zijn. Dove katten worden verrast door horende soortgenoten en vechten uit een reflex. Ook horen zij geen gevaar aankomen. Ik zou daarom een dove kat nooit los naar buiten laten gaan.
En ik spreek enigszins uit ervaring, een goede vriendin heeft 2 dove katten (en daarnaast drie horende katten).
Plaats reactie