Euthanasie

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Euthanasie

Bericht door Cari »

Het afgelopen half jaar heb ik 2 katten moeten laten inslapen en ik heb daar nogal een rot gevoel aan over gehouden. Met vredig inslapen had het weinig te maken: de 1e prik was duidelijk behoorlijk pijnlijk en ze hebben beiden heftig staan kotsen voordat ze abrupt omvielen en onder narcose waren. Ik sprak mijn da daarop aan en die zei dat dit bij katten vrijwel standaard is bij een prik in de bil. Met een infuus zou dat te voorkomen zijn, maar een infuus was geen haalbare kaart vanwege te grote stress. Aangezien de 1e prik gewoon een narcoseprik is, vraag ik me nu af of bij hem elke kat kotsend onder narcose gaat...
Ik heb begrepen dat een dier eerst onder narcose gebracht moet worden voordat hij de laatste dodelijke spuit krijgt, maar ik heb ooit een poesje gehad, dat één injectie in de buik kreeg en heel vredig is ingeslapen. Misschien illegaal, maar een stuk humaner.
Ik heb ook nog navraag gedaan bij iemand die helaas een ruime ervaring heeft opgedaan met het laten inslapen van katten en die vertelde me dat er slechts één keer een klein kitten gegild heeft bij de 1e prik en dat er nooit eentje heeft moeten braken. En zo hoort 't! Wat doet mijn da fout??? Hij is echt geen bully en ik ben verder zeer over 'm te spreken, maar dit zit me enorm dwars.

Ik zou graag jullie ervaringen met euthanasie willen horen:
- 1 of 2 prikken
- waar zijn ze geprikt
- hoelang duurde het voor de narcose intrad
- hoelang tussen narcose en stoppen van het hart
- en hebben ze moeten kotsen
- andere bijverschijnselen?

Alvast bedankt.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Euthanasie

Bericht door Dinky »

De enige keer dat ik erbij was ging het niet om eigen poes.
Ze was 20+ en had een gebroken pootje. Is inmiddels zo'n 9 jaar terug.
Kreeg eerste prik volgens mij in de nek (maar weet ik niet helemaal zeker meer) en zakte vrijwel gelijk rustig weg. Daarna volgde nog de tweede prik.
Geen kotsen of andere gekke dingen maar heel vredig.

Andere poes was aangereden en toen ik de da waar ze heen was gebracht door de dierenambulance gelijk belde toen ik het hoorde hadden ze haar al in laten slapen omdat ze tijdens infuus al weg zakte door de shock. Hoe dat precies is gegaan weet ik dus niet ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Euthanasie

Bericht door eveline1982 »

Helaas heb ik het spugen ook mee gemaakt. Mijn hondje moest ingeslapen worden, de eerste spuit ging in haar poot maar gelukkig voelde ze daar niks van. Ze was al in slaap toen ze begon te spugen, heel erg naar gezicht raakte er compleet van in paniek! Pijn bij het in slapen ook bij een hond mee gemaakt, de 1e spuit in de poot was erg pijnlijk, hij brulde het uit. Was heel erg traumatisch, heb er maanden nachtmerries over gehad! Gelukkig zijn de katten die ik heb moeten laten inslapen allemaal vredig gegaan zonder nare en enge dingen. Bij de katten zijn alle 1e spuiten, ook in de poot gezet. Ik heb nooit gekeken waar de 2de spuit inging, dat hoefde ik niet te zien. Begroef me hoofd dan in hun vacht.

Het stoppen van het hartje was bij alle dieren verschillend. Lag er echt aan hoe oud ze waren en hoe sterk hun hartje was. Bij mijn eerste hond een enorme grote, duurde het een half uur in totaal, zijn hart had er echt geen zin in om te stoppen. Bij de katten en mijn kleine hondje was het eigenlijk binnen 10 min gebeurd. Mijn hondje overleed vrijwel direct toen de 2de spuit erin werd gezet, zo ook bij een kitten gebeurd. De narcoses gingen vrij snel, binnen 5 min waren allen in diepe slaap.

Ik had een kitten in de opvang die neurologisch heel erg slecht was. Toen hij de 1e spuit kreeg begon hij schokbewegingen te maken, leek een beetje alsof hij erg aan het dromen was. Verder gelukkig! nooit andere nare dingen mee gemaakt aan bijverschijnselen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Euthanasie

Bericht door castratenkoor »

Mijn ervaring is net zo. Ik maak gebruik van meerdere dierenarts en bij een daarvan laat ik geen katten meer inslapen. Prik in de bil en dan kotsen, geen fijn gezicht.
Bij andere dierenarts prik in buik en dan wegzakken. Sjaak was al overleden na die eerste prik.
Meestal als ze onder zeil zijn nog een tweede fatale prik.
Mijn indruk is dat er twee manieren worden gehanteerd. Ik kan dus zelf keuze maken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Euthanasie

Bericht door Adriana »

kan me heel goed voorstellen dat je daar een rotgevoel van overhoudt en zoiets slijt heel erg langzaam denk ik..
Mo viel zachtjes in slaap bij de eerste injectie en er werd alle tijd genomen voordat de tweede injectie gegeven werd.. . maar (emoties) ik weet niet meer hoe en waar dat geinjecteerd werd..
heb zitten piekeren, er moet neem ik aan (U Utrecht..?) een protocol zijn voor het inslapen van katzels..

dus twee prikken met zeker 10 minuten daartussen (maar dat kan ook voor ons 'wennen' geweest zijn..)
zeker niet kotsen;
geen andere verschijnselen dan heel rustig in slaap sukkelen;
hartslag stopte binnen een minuut;
k zal voor je kijken welke middelen zijn toegepast..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Euthanasie

Bericht door Cari »

Er zijn inderdaad verschillende manieren die da's erop na houden en er worden ook verschillende middelen gebruikt.

Dit is bij Yimper gebruikt, die toen geen 3 kilo meer woog:
16-09-2013 Anaesthesie ketamine per ml 0.3
16-09-2013 Anaesthesie dexmedetomidine per ml 0.3
16-09-2013 Euthanasievloeistof per 5 ml 1

De 1e 2 middelen gaan dus samen en zijn de narcose.

Van Darrel heb ik nog steeds (na een maand) de rekening niet ontvangen, dus daarvan weet ik 't niet.
(Zou de da zich schamen voor zijn 'slechte' werk ;-)?)

Ik heb overigens ook een keer gehad dat een da een euthanasie deed en dat, na vertrek van de da, het hartje nog ruim een uur geklopt heeft. Kat leek daar niet onder te lijden, maar dat zegt niets.... na een spierverslapper kunnen ze niets meer.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Euthanasie

Bericht door BloemTetsu »

Voor beide katten

- 1 of 2 prikken
2 prikken

- waar zijn ze geprikt
Geen idee meer, ik dacht in achterlijf.

- hoelang duurde het voor de narcose intrad
Binnen een paar minuten

- hoelang tussen narcose en stoppen van het hart
Dat duurde wat langer. Maar dat kwam omdat de da ons nog liet knuffelen. Na de 2e prik was het binnen paar seconden voorbij

- en hebben ze moeten kotsen
Nee

- andere bijverschijnselen?
Nee
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Euthanasie

Bericht door Brittenbolletje »

Mijn dierenarts geeft ook 2 prikken, 1 in de poot (laatste keer was dat voorpoot in bloedvat), dat scheelt braken, met welk middel weet ik niet meer. de 2de aan de zijkant van de kat.

Hoe lang het duurde verschilde per kat. De laatste die ik heb moeten laten gaan was gewoon aan het vechten tegen zijn laatste spuitje. Hartje klopte heel lang door.

Mijn oude da deed het ook niet fijn moest de kat ook braken en uiteindelijk bijna weggezakt in eigen braaksel het is dat ik hem oppakte. Dat is geen fijn gezicht nee.
Cerna

Re: Euthanasie

Bericht door Cerna »

Ik heb ook nooit slechte ervaringen gehad bij het inslapen. Ik kan me echter niet meer herinneren waar er geprikt is. Het is allemaal zo emotioneel dat ik daar nooit oog voor heb gehad.
Alle katten zijn rustig ingeslapen en alleen bij onze oudste kat Minoes die bijna 19 mocht worden duurde het verschrikkelijk lang voordat het hart stopte met kloppen. Dat vond ik erg moeilijk en het voelde als een soort verwijt: "je wilt me dood hebben, maar ik wil niet weg". Terwijl het echt niet langer kon.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Euthanasie

Bericht door Kattebeest »

4x meegemaakt met een dier. 2 x hond, 1x kat, 1x konijn.

De eerste hond is alweer ruim 35 jaar geleden. Eerste prikje in voorpoot, weet niet meer of er een tweede prik was. Dat was ook voor de poes, ongeveer 25 jaar geleden.
Bij mijn tweede hond Tim , zo ongeveer 20 jaar geleden alweer, twee prikjes. Een in de voorpoot. Tweede prikje op het moment waarop wij er aan toe waren, weet niet meer waar dat was. Meen dat het een achterpootje was.
Behalve de emoties bij mij, allen rustig ingeslapen.

Konijn van 10 jaar geleden is een ander verhaal. Een nog fit konijn van ongeveer 5 jaar vol met tumoren. Een prikje en een vreselijke krijs vlak voor het daadwerkelijke inslapen. 'Maar' een konijn maar het ging door merg en been, herinner me het nog heel goed. Dat nooit weer.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Euthanasie

Bericht door Catfish »

Ik heb veel katten in moeten laten slapen omdat ik lang oude katten in huis heb genomen en twee keer FIP heb meegemaakt. In de afgelopen 10 jaar 6 katten. Allen door dezelfde dierenarts.

De eerste prik in de (geschoren) voorpoot. Daarna verschillend hoe lang het duurde voor ze onder narcose waren, van bijna direct tot ongeveer een kwartier. De tweede prik ging bij de laatsten in het hart, met mijn toestemming. Dit i.p.v. in de rug of buik, weet ik niet meer, nogal emotionele toestand natuurlijk. In het hart werkt snel en ze voelen er toch niks van.

Gelukkig nog nooit een kotsende kat meegemaakt tijdens euthanasie. Wat erg voor je dat jij dat twee keer mee hebt gemaakt...
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Euthanasie

Bericht door kansarmedieren »

Hier ik heb helaas al veel katten moeten laten inslapen en ook verschillende honden. En ik heb nog nooit mee gemaakt dat ze moesten overgeven. De spuit wordt meestal in de buik gegeven of in de poot en dan vallen ze in slaap dan gaat de tweede spuit in de buik of rechtstreeks in het hart.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Euthanasie

Bericht door Cari »

Ik zie dat een aantal van jullie katten de 1e spuit in de poot kregen, in de ader dus. Dan is de kans op braken veel kleiner. Dat wilde mijn da ook, maar daar dachten mijn katten heel anders over. De pip is dat ik ze juist thuis laat inslapen omdat ze dan niet in het reismandje moeten en in de auto (mauwen de hele weg), maar in hun vertrouwde omgeving zijn. Helaas reageren ze thuis heel anders op de da dan op de praktijk. Op de praktijk kan de da vrijwel alles met ze doen, maar thuis zijn ze panisch voor elke vreemdeling en de da is voor hen dan een vreemdeling.
Ik ga volgende keer denk ik voor een prik in de buik - ik heb daar tot nu toe nog geen slechte ervaringen over gehoord.
Bedankt voor jullie berichten!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Euthanasie

Bericht door Nikki2309 »

Wat rot voor je. De enige ervaring die ik heb met euthanasie was van mijn hond, maar hij kreeg een infuus. Hij is hierdoor zeer vredig ingeslapen.

Toevallig mijn katertje vandaag onder narcose geweest, hij kreeg van de DA een spuit. Max blies wel even, maar hij is natuurlijk een gezonde kat. Is vaak toch anders, maar voor de rest niks aan hem gemerkt.

Lijkt me vreselijk je kat zo te zien inslapen. Persoonlijk gaf het mij een rustig gevoel dat mijn hondje zo rustig insliep. Echt zo'n gevoel van oké het is goed.

Hopelijk hoef je het voor lange tijd niet meer mee te maken en als het zover is dat het wel dan vredig gebeurt
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Euthanasie

Bericht door nellebel »

Bij ons kregen ze een spuitje in het vel net als bij de enting. Vaak waren mijn katten al zo ziek dat bloedvat niet te vinden was. Flippie moest ook braken, odie ging al bij de eerste spuit. De 2e gaat in het hart. Onze da geeft je ook alle tijd ook afscheid te nemen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie