Zieke kat?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Patrick0706
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 feb 2014 20:46

Zieke kat?

Bericht door Patrick0706 »

Hallo allemaal,

Ik heb thuis een kat rondlopen van 8 jaartjes, maar de afgelopen 2 dagen heeft hij al 5x geel achtig spul gekotst. Ook is hij een stuk minder actief, normaal is hij altijd wel opzoek naar aandacht, maar nu wil hij het liefst op bed liggen en slapen. Ook eet/drinkt hij nu minder dan normaal, en zelfs zijn dagelijkse rondje door de tuin slaat hij over. Ik heb ook gemerkt dat zijn hoofdje toch wel wat warmer is dan de rest van zijn lichaam, ook is zijn stem is niet op zijn best, en ik hoor hem altijd wel miauwen maar dat doet hij nu niet meer.

Moet ik mij erge zorgen maken of is het misschien een tijdelijk dipje??

Groetjess
Patrick
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Zieke kat?

Bericht door Ms Maaike »

Het klinkt als een keelontsteking in combinatie met iets waardoor de maag overstuur is. Een vergevorderde keelontsteking misschien? Ik zou even naar de dierenarts gaan, van een keelontsteking kunnen ze erg ziek zijn en minder goed eten en drinken is slecht voor de organen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Patrick0706
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 feb 2014 20:46

Re: Zieke kat?

Bericht door Patrick0706 »

Hij heeft zojuist welweer een slokje water gedronken, en Ik heb zojuist ook aangenomen dat hij diaree heeft, kan dit te maken hebben met het niet ontwormen van een kat?. Dit heb ik namelijk al best een lange tijd niet meer gedaan omdat hij altijd in een erg gezonde staat verkeerde.
Cerna

Re: Zieke kat?

Bericht door Cerna »

Wanneer het een buitenkat is, is het verstandig om regelmatig (advies is 4x per jaar) te ontwormen. De diarree kan daardoor veroorzaakt worden, maar in combinatie met het warme hoofd (koorts?), het slechte eten en de schorre stembanden, lijkt me dat er meer aan de hand is en daarom morgen toch maar een afspraak maken.
Een dierenarts kan dat allemaal veel beter beoordelen.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zieke kat?

Bericht door nellebel »

zou wachten met ontwormen tot je bij de DA bent geweest en de kat weer wat is opgeknapt dat kan hij er nu niet bij hebben.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Zieke kat?

Bericht door Dinky »

Klinkt alsof hij inderdaad ziek is dus ik zou er wel even mee langs de dierenarts ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Patrick0706
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 feb 2014 20:46

Re: Zieke kat?

Bericht door Patrick0706 »

Ben met hem naar de da gegaan, die zij dat ik me niet zo ongerust moest maken en dat het erger leek dan dat het daadwerkelijk is.
Maar nu begin ik toch welweer ongerust te worden aangezien hij bijna niks eet of drinkt.

Ik heb ook antibiotica meegekregen, dit moet dan tussen zijn eten, maarja aangezien hij niet eet is dat ook lastig,

Is hem dwangvoer geven dan echt de enigste optie??
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Zieke kat?

Bericht door Dinky »

Je kan kijken wat hij doet als je wat natvoer op je vinger doet en of hij dat eraf wil eten bijvoorbeeld ;)

De AB kan je ook via houdgreep toedienen. Kat vasthouden, bekje open (desnoods lichtjes duwen bij de mondhoeken) pilletje erin, over keeltje wrijven totdat je zeker weet dat de pil is doorgeslikt. Onze vorige poes had truukjes met eten snel door dus toen maar op deze manier gedaan, werkte sneller ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Zieke kat?

Bericht door Ms Maaike »

Ik vind dat jouw dierenarts te laks is. Een kat die bijna niets eet en drinkt is wel degelijk een kat waar je je zorgen om moet maken. Enneh, geen zorgen maken maar wel antibiotica geven? Daar is toch een reden voor?

Voor nu moet je hem inderdaad dwangvoeren. Een kat die niet eet wordt nog zieker en zal op den duur sterven. Verder zou ik een second opinion vragen bij een andere dierenarts.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zieke kat?

Bericht door nellebel »

Typische reactie van een dierenarts die het niet weet. Doe maar antibiotica
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Zieke kat?

Bericht door Anne87 »

Wat heb je voor antibiotica meegekregen?

En ik snap niet waarom je AB meekrijgt als de DA vindt dat er niks aan de hand is. Ik zou snel een second opinion aanvragen bij een nieuwe DA. :)
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Zieke kat?

Bericht door Robijn »

Misschien heeft hij iets verkeerds/bedorvens gegeten? Dat zou kunnen verklaren waarom hij zo lusteloos is, heeft overgegeven, en niet wil eten/drinken. Heeft ie misschien ook last van diarree?
Dwangvoederen kan ik me goed voorstellen; je kat moet wel eten/drinken binnenkrijgen. AB niet; als de DA niet precies weet wat er aan de hand is.
Ik zou ook een andere DA raadplegen...
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Patrick0706
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 feb 2014 20:46

Re: Zieke kat?

Bericht door Patrick0706 »

De kat had dus uiteindelijk een ontsteking in zijn darmen, waarschijnlijk dus iets verkeerds gegeten. Het gaat gelukkig al een stuk beter! Geen diaree meer, wel wat afgevallen, maar het eten/drinken wordt ook steeds weer beter :)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Zieke kat?

Bericht door Anne »

Fijn dat je ondertussen wel weet wat er aan de hand is en dat het beter gaat!! Ben je naar een andere da geweest dan?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie