Wat moeten we nou doen....

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
luna2012
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 mar 2013 11:25

Wat moeten we nou doen....

Bericht door luna2012 »

Een paar maanden geleden is onze lieve luna (1,5 jaar oud) aangereden voor ons huis. Ik was er kapot van, ik had het nooit zien aankomen.
Een paar weken later hebben we tommy & simba in huis genomen.
We hebben toen met zijn alle afgesproken dat ze pas naar buiten mogen als ze 6 maanden oud zijn en gecastreerd zijn.
Ze zijn nu 5 maanden oud en gaan af en toe aan hun tuigje mee naar buiten. Tommy vind het echt helemaal geweldig maar simba vind het niet echt nodig en is een beetje angstig buiten.
Over een maand mogen ze dus zelf buiten rondlopen. Ik en mijn zus zitten hier erg tegenop omdat we heel erg bang zijn dat hun ook worden aangereden, vooral tommy want die vliegt achter alles aan.
We houden ze liever binnen, maar mijn moeder denkt daar anders over.
Ik vind dit heel moeilijk. Want ik wil ze het lieft binnen houden omdat ik niet wil dat ze aangereden worden. Maar in mijn ogen hoort een poes gewoon lekker naar buiten te kunnen. Ik weet zeker dat luna niet gelukkig zou zijn geweest als ze niet naar buiten mocht.

Wat vinden jullie hier nou van?
Binnenhouden of toch naar buiten?
De tuin afschermen is geen optie, want dat gaat echt niet met onze tuin.
:roll:
Poezen laten pootafdrukjes achter op je hart
Rust zacht lieve Luna, we zullen je nooit vergeten!
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Wat moeten we nou doen....

Bericht door Catfish »

Mijn katten wonen binnen en vermaken zich prima met elkaar. Je gaf zelf de gevaren al aan.
Ik werk nog geen week voor Amivedi en de platte katten die ik al tegen ben gekomen...
Naast het aangereden worden zijn er zo veel gevaren buiten! Gifgooiers, opgesloten raken, gevechten met andere katten en honden, etc, etc.
En je hebt er twee, die vermaken zich wel samen.
Kortom, een kat hoeft echt niet naar buiten om gelukkig te zijn. Ik heb hier drie knappe, gelukkige katten. En zo zijn er velen op dit forum! Maar er zullen er nog wel meer reageren.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
luna2012
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 mar 2013 11:25

Re: Wat moeten we nou doen....

Bericht door luna2012 »

Catfish schreef:Mijn katten wonen binnen en vermaken zich prima met elkaar. Je gaf zelf de gevaren al aan.
Ik werk nog geen week voor Amivedi en de platte katten die ik al tegen ben gekomen...
Naast het aangereden worden zijn er zo veel gevaren buiten! Gifgooiers, opgesloten raken, gevechten met andere katten en honden, etc, etc.
Kortom, een kat hoeft echt niet naar buiten om gelukkig te zijn. Ik heb hier drie knappe, gelukkige katten. En zo zijn er velen op dit forum! Maar er zullen er nog wel meer reageren.

Hoe doe je dat zomers dan als alles open staat?
Poezen laten pootafdrukjes achter op je hart
Rust zacht lieve Luna, we zullen je nooit vergeten!
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Wat moeten we nou doen....

Bericht door Ikey »

Ik zou Simba gewoon lekker binnen houden, die mist niks buiten. En met Tommy kun je dagelijks een ommetje maken aan het tuigje. Net als nu. Wanneer je het altijd zo doet, weten ze niet beter. Ze zijn nog jong en hebben nooit anders ervaren, zoals Luna.

Je kunt nog eens goed met je moeder praten. Zeggen dat je het echt niet prettig vindt als ze buiten komen. Er zijn een heleboel binnenkatten, die zijn niet minder gelukkig als katten die wel naar buiten mogen.

Je zult zomers wel horren moeten aanschaffen als je de deur open wilt en je kan niet zomaar een raam open doen.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Wat moeten we nou doen....

Bericht door Catfish »

[quote="luna2012

Hoe doe je dat zomers dan als alles open staat?[/quote]


Ik heb een hordeur. Nu even niet, hij is uit elkaar gevallen, maar er komt weer een nieuwe. En nee, een raam open of zo kan niet... Als ik boven ramen open zet gaat de deur van de desbetreffende kamer dicht.
Geloof me, ze komen niks tekort. En zijn veilig...
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat moeten we nou doen....

Bericht door Adriana »

luna2012 schreef: We houden ze liever binnen, maar mijn moeder denkt daar anders over.

Ik vind dit heel moeilijk. Want ik wil ze het lieft binnen houden omdat ik niet wil dat ze aangereden worden.

Maar in mijn ogen hoort een poes gewoon lekker naar buiten te kunnen.
Ik weet zeker dat luna niet gelukkig zou zijn geweest als ze niet naar buiten mocht.
we hebben veel discussies over binnen-/buitenkat op het forum staan en je komt daar niet uit..,
een buitenkat wordt willens en wetens blootgesteld aan alle gevaren, die hij/zij daar loopt.
de baasjes horen dat te weten maar hun katzels weten niks van auto's, sloten met steile kanten, ongecastreerde vechtende katers, mensen die katten vergiftigen en ga zo maar door..

de meeste buitenkatten worden niet oud, het gemiddelde is tussen 4 en 7 jaar en dat accepteer je als je vindt dat een kat gewoon lekker naar buiten moet kunnen.
je hebt al een voorbeeld waarmee het niet zo goed is afgelopen geloof ik dus woon je niet in een katveilige omgeving.

met dieren van amper 6 maanden loop je nog veel meer risico want die moeten nog leren hoe ze met die gevaren om moeten gaan. ze zijn speels en ondernemend.

de keuze is overzichtelijk lijkt mij en als de tuin niet kan worden afgezet, er geen kattenren gebouwd kan worden en ze niet binnengehouden kunnen worden dan loop je dus giga risico van weer een dodelijk slachtoffer. of zwaar gewond...

eigenlijk had je niet voor kittens moeten kiezen maar voor een veel ouder, rustiger asieldier zonder een zo nodige behoefte om de wereld te verkennen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Wat moeten we nou doen....

Bericht door G+S »

Hier ook 2 gelukkige binnen katten!
Semmie zou dolgraag naar buiten gaan! Dat mag ze ook, maar niet alleen!
Ik doe haar een tuigje om en ben haar langzaam aan het trainen met het tuigje om achter in de tuin rond te wandelen! :)

Hier staan bijna elke dag de ramen open! Maar gewoon op een spleet. Toch frisse lucht en de katten kunnen niet ontsnappen haha!
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat moeten we nou doen....

Bericht door castratenkoor »

Hier ook 7 gelukkige binnenkatten. Ik heb een buitenren voor ze waar ze via een luikje in en uit kunnen. deze katten maken echt niet de indruk dat ze wat tekort komen. Er zijn katten die veel in de ren zitten en er zijn er die weinig in de ren zitten. Dat is de keuze die ze zelf kunnen maken.
Zo kunnen ze een frisse neus halen zonder de gevaren van de boze buitenwereld en zonder dat de buren last van ze hebben.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Wat moeten we nou doen....

Bericht door Chiquita98 »

Ik heb mijn tuin afgezet. Wat Dinie ook zegt: de een is veel meer buiten dan de ander. Voor de ramen boven heb ik horretjes. Ideaal!
Jammer dat je moeder ze vrij naar buiten wil laten. Er zijn zoveel gevaren.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Wat moeten we nou doen....

Bericht door Anne87 »

Adriana schreef:de meeste buitenkatten worden niet oud, het gemiddelde is tussen 4 en 7 jaar en dat accepteer je als je vindt dat een kat gewoon lekker naar buiten moet kunnen..
Is dat zo? Onze oude buitenkat bij mijn ouders werd toch echt 19, en zo ken ik eigenlijk heel veel verhalen van katten die vrij buiten liepen en ruim boven de 15 werden, ook nu nog.
En nee, mijn mannetjes komen niet vrij buiten, maar toch denk ik dat 4 tot 7 niet klopt qua leeftijd.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wat moeten we nou doen....

Bericht door Dinky »

Ik zou er voor kiezen om lekker met Tommy aan tuigje naar buiten te gaan en ze verder binnen te houden zoals je zelf eigenlijk ook aangeeft.
Probeer dus samen met je zus in te praten op je ouders om ze binnen te houden.
Verder inderdaad gebruik maken van horren.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat moeten we nou doen....

Bericht door castratenkoor »

Het gaat om een gemiddelde 4 - 7 is wel correct, kijk eens hoeveel katten onder de 2 jaar er doodgereden worden. En onder de 1 jaar. Dat gemiddelde wordt wat omhoog gehaald door een enkeling die oud wordt.

Ik heb tuimelramen met hanekammen, zo kan ik veilig luchten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Wat moeten we nou doen....

Bericht door Jantina »

Ik zou er zelf ook echt niet voor kiezen om mijn kat(ten) buiten te laten. Nu heb ik de optie ook niet omdat ik in een appartement woon, maar Bella en voorheen Luca ook had echt genoeg aan de deur die open kon. Konden ze toch lekker naar buiten kijken en de frisse lucht opsnuiven. Ik heb dan kippengaas, maar je kunt natuurlijk ook heel gemakkelijk een hordeur plaatsen. Ik merk ook niet echt verder de behoefte, maar als je merkt dat ze dat bij jou wel hebben, dan zou ik inderdaad een tuigje o.i.d. doen. Zoals gezegd zijn er echt zoveel gevaren, en aangezien je er al een nare ervaring mee hebt, reden te meer lijkt me om ze lekker binnen te houden met genoeg mogelijkheden om hun energie kwijt te kunnen.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat moeten we nou doen....

Bericht door Adriana »

Anne87 schreef:..maar toch denk ik dat 4 tot 7 niet klopt qua leeftijd.
net als dinie ook al aangeeft: het is een gemiddelde. dit getal komt van de dierenambu/stichting zwerfdier en die vertelden mij dat het sporadisch voorkomt dat ze een dier treffen dat ouder dan 7 is en daarom was de leeftijd van Streep ook zo'n verrassing.
als je de getallen ziet van gesneuvelde buitenkatten (met en zonder baas) dan slaat de schrik je om het hart. nu zal dat regionaal nog wel verschillen maar over het geheel genomen zal het wel kloppen, het is immers gebaseerd op hun landelijke gegevens..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wat moeten we nou doen....

Bericht door Anne »

Hier is de tuin afgezet. Nadat de nodige ongelukkige met katten zijn gebeurd. Boven hebben we ook horren voor de ramen en beneden een hordeur zodat toch lekker alles open kan
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie