Britse korthaar plast alleen 's nachts naast de bak.

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
SaB-121
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 feb 2014 17:49

Britse korthaar plast alleen 's nachts naast de bak.

Bericht door SaB-121 »

Hallo,

wij hebben voor drie maand geleden een Britse Korthaar kater uit het asiel gehaald. Super lieve schat! Alleen sinds kort één minpuntje, 's nachts wanneer wij naar bed gaan slaapt hij in de berging. Mandje, krabpaal, speeltjes en twee kattenbakken aanwezig. De eerste vier weken was er niets aan de hand. Keurig op de bak. Zo ineens kwamen we 's morgens een plasje tegen op de vloer bij de deur. De urine zit niet tegen de deur aan dus lijkt mij op gewoon plassen.
Soms lag het ook direct voor de bak. Wij hebben van alles geprobeert en zelfs urine ingeleverd bij de arts. Zij zeggen dat hij geen blaasonsteking of blaasgruis heeft.
Nu zijn wij erachter dat wanneer we de bak schoon maken hij het naast de bak doet en wanneer we deze niet schoonmaken voor drie dagen het drie dagen goed gaat. Zeer apart, omdat katten toch van een schone bak houden.
Zelf krabt meneer ook met zijn poten dwars door de urine, en zwiept soms nog even fijn zijn staart erdoor.... Lijkt me voor een kat ook niet echt normaal.

Wij vinden het erg lastig omdat het vooral de eerste weken erg goed ging. We proberen van alles maar niets lijkt te helpen. Alleen de bak vies laten lijkt nog de beste optie tot nu toe. Maarja dat kan ook niet natuurlijk.
Zelf vinden we het ook vreemd dat hij het alleen 's nachts doet en niet overdag. ( overdag zit hij ook alleen in de berging wanneer wij werken )
Bij de kattenbak is al een nachtlampje geplaatst.

Iemand advies??
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Britse korthaar plast alleen 's nachts naast de bak.

Bericht door Freya13 »

Mijn eerste vraag: waarom zit hij 's nachts in de berging? Waarom mag hij niet in het hele huis? Dit lijkt mij een kat die behoorlijk gefrustreerd is omdat zijn bewegingsruimte beperkt wordt. Vergeet niet dat een kat vaak niet slaapt 's nachts, maar speelt, rondloopt, ... En dan voelt hij zich waarschijnlijk behoorlijk opgesloten in die berging.
Dit is maar een eerste bedenking, waarschijnlijk komen er nog een pak andere nuttige reacties :)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Britse korthaar plast alleen 's nachts naast de bak.

Bericht door eveline1982 »

Ik denk ook dat de ruimte behoorlijk beperkt word voor hem en hij zijn frustraties uit door te gaan plassen. Overdag zijn katten redelijk lui, uitzonderingen daar gelaten maar zodra de zon onder gaat worden ze actief. Op dat actieve moment beperken jullie hem in zijn vrijheid. Dit zou ik dus als eerste veranderen.

Verder raad ik je aan een schepje uit zijn vuile bak te doen over het schone grit. Maar doe dit alleen als blijkt dat hij ook wild plast als hij niet in zijn vrijheid word beperkt. Want ik denk dat daar het grootste probleem ligt.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Britse korthaar plast alleen 's nachts naast de bak.

Bericht door Anne »

Ik lees dat jullie kat overdag ook al in de berging moet en dan lekker snachts ook nog een keertje?
Dan lijkt me dit pure stres.
Even een vraag, is er een reden waarom de kat in de berging moet als jullie niet thuis zijn of slapen?
Dit is toch geen leven zo voor hem?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
SaB-121
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 feb 2014 17:49

Re: Britse korthaar plast alleen 's nachts naast de bak.

Bericht door SaB-121 »

Dat is inderdaad waar. We hebben hem in de berging omdat hij hier eigenlijk alles heeft staan en dit overdag ook goed ging. Nu hadden wij zelf al bedacht om hem 's nachts in huis te laten maar meneer presteert het wanneer ik overdag een half uur boven ben een half uur voor de deur te gaan staan miauwen. ( Luidkeels )
Ook wanneer wij beneden zijn en hij zit in de berging en kan er even niet in plast hij voor de deur.
Daarnaast plast hij nu nog op de tegels en is de angst er natuurlijk wel dat ons dure laminaat en vloerkleed eraan gaat wanneer het niet iets medisch is en hij in de hele woonkamer mag.
Hij mag van ons ook wel naar buiten. Kan via de berging ook naar buiten gaan maar dit ziet hij zelf niet zitten. Daar beperken wij hem overdag en 's nachts niet in. Alleen doet hij dit niet, staat binnen enkele seconden weer binnen.
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Britse korthaar plast alleen 's nachts naast de bak.

Bericht door Cyamytha »

Als je bang bent voor je laminaat of wat dan ook in huis, dan had je geen kat moeten nemen. Die slopen nou eenmaal wel eens wat. En een ongelukje kan nou eenmaal gebeuren.

Sowieso moet de ruimte waar de kattenbak staat altijd beschikbaar zijn. Wij hebben er 2 staan. Eentje beneden en eentje boven.

Jullie kat verveelt zich waarschijnlijk te barstens. Of hij heeft stress van het opgesloten zitten.

Geef hem alsjeblieft wat meer vrijheid.

Die van ons zat de eerste paar nachten ook beperkt (ivm andere beesten), maar beetje bij beetje gingen er meer deuren open.
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6845
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Britse korthaar plast alleen 's nachts naast de bak.

Bericht door Dinky »

Wat ik mij afvraagt is wat voor jullie de reden is geweest om een kat in huis te nemen.

Hij is alleen en dan overdag en 's nachts in de berging? Een Brits korthaar is over het algemeen toch een huiskat die liever lui dan moe is. Misschien fdat het nu minder goed gaat omdat het kouder is buiten en daardoor ook kouder in de berging? Heb je als hij in huis is een kattenbak voor de deur van de berging staan?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Britse korthaar plast alleen 's nachts naast de bak.

Bericht door Chiquita98 »

Ohhh wat zielig voor de kat. Ik denk ook dat het pure frustratie is aangezien jullie ook van alles al geprobeerd hebben. Ik vraag me ook af waarom je de kat in de berging doet. Hoe groot is die ruimte eigenlijk?
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
SaB-121
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 feb 2014 17:49

Re: Britse korthaar plast alleen 's nachts naast de bak.

Bericht door SaB-121 »

Laat ik als eerst voorop stellen dat onze bedoeling nooit geweest is om en kat te nemen en deze lekker in zijn eentje weg te laten kwijnen in een berging. Wij hebben uit de beste bedoelingen deze kat uit het asiel gehaald. Zijn zelf veel vrij en dan ook veel samen met de kat. Krijgt veel aandacht wanneer we er zijn en zijn dol op hem.
Daarnaast is onze berging redelijk groot. Er staan twee bakken in en mandje een krabpaal en hij kan zich er nog behoorlijk goed bewegen. Daarnaast staat voor de deur van de berging een kattenbak.
We zullen hem nu overdag en 's nachts in de woonkamer laten.
Jammer dat mensen vragen waarom wij een kat hebben genomen. Hebben het beste met het diertje voor en kom hier natuurlijk niet zomaar te vragen.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Britse korthaar plast alleen 's nachts naast de bak.

Bericht door Chiquita98 »

Wat fijn om te horen dat jullie hem meer de ruimte geven.
Het klinkt gewoon wat naar: een kat die in een berging opgesloten word. Dan worden kattenliefhebbers zoals hier wel eens erg defensief.
Maar top dat je iets met de tips doet
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9372
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Britse korthaar plast alleen 's nachts naast de bak.

Bericht door castratenkoor »

Lijkt mij ook pure stress en frustratie. Een kat heeft de ruimte en keuzes nodig. Zo dat hij zelf kan bepalen in welke ruimte hij wil liggen.
Ik voorspel dat hij zijn draai wel gaat vinden als je hem het hele huis aanbiedt.
dat heeft uiteraard tijd nodig, omdat hij dat nu niet gewend is.
En dan zou ik adviseren wat meer bakken neer te zetten op elke verdieping en eventueel ruimte.
Hoeft heel geen dure echte kattenbak te zijn, een goedkope hoge opruimbak van de Gamma/Giraffe/Action/Blokker/Hema.
Of een speciebak oid.

Misschien is een tweede kat, een vriendje voor hem ook een idee?

Katten hebben uitdaging nodig, zijn leven is nu veel te beperkt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Britse korthaar plast alleen 's nachts naast de bak.

Bericht door eveline1982 »

Ik denk niet dat de mensen hier vragen waarom jullie een kat hebben genomen, om lelijk te doen. Het is alleen vrij duidelijk waarom hij wild plast. En we zijn nou eenmaal hier allemaal katten liefhebbers :) wil niet zeggen dat jullie dat niet zijn, maar misschien wat minder ervaring? Dus val je aub niet aangevallen, we hebben allemaal maar 1 doel, en dat is dat jullie kat zich lekker voelt en niet meer gaat wildplassen :)

Fijn dat hij meer ruimte krijgt! Hopelijk is het probleem daarmee snel opgelost. Probeer, als het niet lukt, nog dat schepje uit de vuile bak, op de schone bak. Wie weet vind hij het dan prettiger om het op de bak te blijven doen. Dat hij nu niet naar buiten wil, kan ik wel begrijpen. Veeeeels te koud hihi
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9372
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Britse korthaar plast alleen 's nachts naast de bak.

Bericht door castratenkoor »

Ook als het warmer is, lang niet alle katetn gaan graag naar buiten.

Ik zou hem het hele huis aanbieden, alles lekker openzetten. Zodat hij wat te kiezen heeft. En een lekker hoge krabpaal er nog bij in een andere ruimte. Misschien een rails of ander uitdagend speelgoed.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Britse korthaar plast alleen 's nachts naast de bak.

Bericht door Anne »

Ik zelf zou op zoek gaan naar een vriendje voor hem of haar. Volgens mij is hij dol op aandacht en krijgt hij dat voor zijn gevoel niet genoeg. Een vriendje waar hij lekker tegen aan kan liggen lijkt mij veel leuker
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
SaB-121
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 feb 2014 17:49

Re: Britse korthaar plast alleen 's nachts naast de bak.

Bericht door SaB-121 »

Vannacht en vandaag de hele dag lekker in huis geweest. Geen enkel probleem. Na een aantal wilde buien, heen en weer rennen hem niet meer gehoord 's nachts. Heeft volgens mij heerlijk liggen slapen op de bank. Ook geen plas gevonden en alles keurig in de kattenbak gedaan. Meneer heeft nu heel wat meer vierkante meters tot zijn beschikking, de gehele beneden verdieping en de berging staat ook open! Hopelijk gaat het helpen!
Plaats reactie