Asielkat hijgt

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Asielkat hijgt

Bericht door Mickey_Mouse »

Hallo,

Donderdag 16 januari heb ik mijn kat uit het asiel gehaald.
Meneer is een EKH, krap 2 jaar, gecastreerd, speels en een knuffel. Heerlijk dus!

Maar nu komt het... Na nog geen 4 dagen zat ik al bij de dierenarts. Hijgen en rode bek.
Voor die bek is hij inmiddels onder behandeling. Kiesje getrokken, tandjes weg en 14 dagen antibiotica.

Maar dat hijgen zit me niet lekker. Kunnen katten conditie verliezen?
Het hijgen is me nu een paar keer opgevallen
1. In de auto, we waren koud 15 min onderweg naar ons nieuwe huis ---stress?
2. zondagavond na rennen/spelen. Het was kortdurend spelen, wel intensief -- conditie?
3. Maandagmiddag, meneer kwam onder mijn dekbed vandaan, daar had hij geslapen.
Er is nogal wat lawaai overdag ivm renovatie aan de flat ---- stress?
4. Vanavond na intensief rennen. Meneer is gek op schoenveter en dan vliegt hij --- conditie?

Er hangt sinds maandag een feliway stekker om de stress er uit te halen, hopelijk. En ik moet zeggen, heb hem niet meer spontaan zien hijgen. Alleen nu dus na het spelen.

Zou dat kunnen, conditie?
Of ga ik over 10 dagen met e dierenarts terug om de tafel om toch een echo te maken?
Over 10 dagen zijn we terug bij de dierenarts voor een na controle.

Tips over hoe ik een nalatig asiel aanpak zijn ook wenselijk ;) Hij ging mee als zijnde gezond. Dat bleek hij dus niet te zijn. De ontstekingen in zijn bek zijn niet over 1 nacht gekomen
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Asielkat hijgt

Bericht door Sifra »

Hijgen zoals hij in de auto deed duidt op angst. Na intensief rennen en spelen kan een kat hijgen door de inspanning. Katten zijn niet gebouwd op langdurig hard rennen, zo jagen ze ook niet. Er hoeft dus niet meteen iets met hem aan de hand te zijn.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Asielkat hijgt

Bericht door Mickey_Mouse »

Ok :)
Hij begint echt als een hond te hijgen.
Is ook niet moe te krijgen en gaat graag achter dat touwtje aan. Op topsnelheid. Dat hijgen doet me niet het beste gevoel geven. Maar als het inderdaad door dat intensieve spelen komt..
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Asielkat hijgt

Bericht door Ms Maaike »

Het asiel heeft vaak een beleid wat betreft katten die ziek worden vlak nadat ze zijn opgehaald, daar kun je naar informeren. Vergeet dan niet alle da-rekeningen te bewaren. Misschien is het ook handig om je da te informeren.

Tja, en wat is kortdurend en intensief spelen? 15 minuten op en neer rennen? Ik heb drie katten van uiteenlopende leeftijden en die heb ik nog nooit zien hijgen na inspanning (ook niet na een half uur gek doen met een wuppie), behalve inderdaad een keer in de auto. Dat is inderdaad stress.

Bovendien, hijgen na slapen onder het bed? Ik weet het niet, zelf zou ik een echo van hart en longen laten maken, ikzelf zou er toch niet zo gerust op zijn. Ook niet in verband met de eventuele 'garantie' op je kat (Mickey? :) ).
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Asielkat hijgt

Bericht door Mickey_Mouse »

Hij heet inderdaad Mickey Mouse

Asiel geeft helaas weinig tot niet thuis.
Ik mag blij zijn dat ik deze langzitter(14 maanden!!) voor het actietarief mee mocht nemen en hun hadden al 343 euro aan meneer gespendeerd gedurende die tijd.
Heb er al een formele brief, incl kopieen van de rekeningen opgestuurd met het dringende verzoek mee te delen in de kosten.
Naar het asiel ga ik niet meer terug, dat zou anderhalf uur heen en anderhalf uur terug zijn. Bovendien krijg ik een niet al te beste indruk zo.
Over de afstand, ja liefde op het eerste gezicht...Hij was de 2e kat voor mij. Geen ander die dat los maakte, hoeveel ik er ook gezien heb in tussentijd.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Asielkat hijgt

Bericht door Dinky »

Even iets anders, zijn er na het verwijderen van kiesje+tandjes ook foto's genomen om te kijken of de wortels inderdaad goed verwijderd zijn? Is namelijk wel van belang omdat wortels van kattentanden/kiezen erg lastig zijn met verwijderen en als er iets blijft zitten dan kan dat weer gaan ontsteken waardoor hij weer last krijgt ;)

Verder zou ik eerst vooral in overleg treden met het asiel over de kosten voordat je ze gelijk beschuldigd van nalatigheid. Ze verwachten niet dat zo'n jonge kat al problemen krijgt met tandvlees en ze zitten er natuurlijk minder bovenop dan wij als baasjes ;)

Wanneer het hijgen alleen nog is na inspanning zou ik mij er niet al te druk om maken maar zou het wel even aankaarten bij de DA.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Asielkat hijgt

Bericht door Mickey_Mouse »

Mijn eerste mail was heel vriendelijk. Ik kreeg alleen weinig tot geen reactie. Ja de gemaakte kosten vanuit hun kant. Nade operatie heb ik ze wel een dwingendere mail met rekeningen gestuurd. Daar heb ik tot heden niks over gehoord. Baal enorm. Om meerdere redenen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Asielkat hijgt

Bericht door Anne »

Als het goed is heb jij met het asiel een bruikleenovereenkomst of een ander contract ondertekend.
Staat daar verder niets in over hoe dat gaat met de medische kosten?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Asielkat hijgt

Bericht door Dinky »

Tja bij het asiel waar ik geweest ben hadden ze 2 weken medische nazorg (als er dus iets in die 2 weken aan het licht zou komen) en dat doen ze ook daadwerkelijk.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Asielkat hijgt

Bericht door Chiquita98 »

Asiel bij mij dekt de kosten mits je eerst met hun overlegt en dan naar hun da gaat
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Asielkat hijgt

Bericht door Adriana »

wat een nare situatie en uit je woorden maak ik op dat je Mickey M. al lang in je hart gesloten hebt, dus terugbrengen is er niet bij.. bereid je erop voor dat het asiel met deze 'oplossing' komt..
hij is krap twee jaar en heeft 14 maanden van zijn korte leventje in het asiel gezeten..! bovendien hebben ze al euro 343,- aan hem verspijkerd, weet je precies waaraan?

het hijgen (stress/inspanning) lijkt me niet normaal, zeker niet bij zo'n jong dier. wat hierboven al gesuggereerd is: met echo van hart en longen kom je er denk ik vrij snel achter wat daar eventueel aan de hand is.
k ben bang dat je met een lieverd èn de kosten blijft zitten en zo gebeurt het vrij vaak..
en Mickey heeft het geluk dat hij eindelijk bij een liefhebbend baasje terecht is gekomen..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Asielkat hijgt

Bericht door Mickey_Mouse »

Even een update
Inderdaad adriana...Ik kreeg na mijn gepeperde mail een mail terug. Ze wilden zich aan de voorwaarden houden en vergoeden dus niks.
Vraag ik mij af of die nog tellen, voorwaarde was ook dat ik een gezond dier mee kreeg.

Ook kon ik Mickey terug brengen. Geen geld, geen Mickey. Ik is niet gek! En inderdaad, Mickey zit al zo diep bij me. Ik kan hem nu al redelijk uit lezen en hij reageert heel goed op mij :)

We hebben nu nog een paar dagen aan pillen (antibiotica) te gaan. Mickey knapt op. Hij is de roodheid bijna helemaal kwijt. Heel verschil.

Het hijgen heb ik, goddank, niet meer gezien. We spelen en rennen nog wel met regelmaat. Vooral vroeg in de ochtend vind hij rennen door het huis prachtig. Zo vlak voor hij eten krijgt.
Savonds begint het hele ren avontuur weer overnieuw. Dan is het beter te reguleren en pak ik speeltjes er bij. Hengels, veters, balletjes. Brokjes door de kamer.

Ik ga dinsdag nog informeren bij en juridisch inloopspreekuur. Wie weet wat zij zeggen en anders moeten we het er maar mee laten.

Vanochtend kwam ik er achter dat de chip die Mickey heeft niet lekker geregistreerd staat, hij staat bij backhome asiel. hun blijven vooral genoemd. Ik ben nu toch de eigenaar?! Ik zal het van de week ook mee nemen naar de dierenarts, anders ga ik hem zelf door registreren bij een landelijke organisatie.
Dit asiel staat nogal bekend om lelijke fratsen, gelukkig zijn we wel kilometers verwijderd van dat asiel :)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Asielkat hijgt

Bericht door Dinky »

Ik ga dinsdag nog informeren bij en juridisch inloopspreekuur. Wie weet wat zij zeggen en anders moeten we het er maar mee laten.
Dan kom je uit op non-conformiteit van artikel 7:17 BW en zouden ze een gezond dier in ruil kunnen geven voor de niet gezonde waardoor ze weer aan hun contract voldoen. Maar dit is niet de oplossing die jij wilt en volgens mij zijn ze dan verder niets verplicht (wanneer ze inderdaad een nieuw dier aanbieden, alleen inleveren zonder geld terug valt daar niet onder).

Backhome asiel is volgens mij puur een registratie-organisatie van de chip? Bij mij was het zo dat het asiel de gegevens omzette naar die van mij toen de 6 weken proefperiode voorbij waren.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Asielkat hijgt

Bericht door Ms Maaike »

Mickey blijft waarschijnlijk op naam van het asiel staan; mijn Mickey blijft dat ook. Alleen 'mijn' asiel (is ook niet heel lekker gegaan) kan de registratie veranderen, ik niet, dus ik weet niet of je jouw Mickey zelf op je eigen naam zou kunnen laten zetten. Ik denk dat ik Mickey nog een keer laat chippen, ook omdat het asiel mijn adreswijziging niet in hun boekhouding opneemt (heb het adres al vijf keer doorgegeven).

Knuffel voor Mickey. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Asielkat hijgt

Bericht door Chiquita98 »

Wat raar. Mijn katten zijn allemaal overgezet met chip op mijn naam en dat heeft het asiel verzorgd. Lijkt mij ook de juiste wijze.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie