Eeuwige honger

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Koolmees
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 jan 2007 16:59

Eeuwige honger

Bericht door Koolmees »

Wij hebben onze poes kat nu twee maanden en de leeftijd wordt geschat op 6 jaar. Zij heeft enige weken buiten gezworven en is toen via een stichting bij ons terecht gekomen. Al direct viel op, dat zij een erg grote eter is en in een temp, dat niet normaal is. Zij is ook al aardig aangekomen. Ik heb het een dag bijgehouden:

50 gram droogvoer per dag
250 gram nat voer per dag
23 gram water per dag

Ik weet niet of dat te gek is, wel te gek is dat zij ook nog de hele dag luid loopt te zeuren omdat ze meer wil. Ze krijgt altijd om half 7 's ochtends, maar begint dus ook in de weekends al te klagen op dat tijdstip. Wie weet is dat wel de reden geweest voor de vorige eigenaar haar buiten te zetten. :-(

Wie weet raad? Is het teveel en valt er wat aan dat klagen te doen?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Eeuwige honger

Bericht door Anne »

Is haar bloed bij de da al op schildklierfunctie getest? Als daar iets mis mee is kunnen ze altijd honger hebben
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Koolmees
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 jan 2007 16:59

Re: Eeuwige honger

Bericht door Koolmees »

Zij is voor zij in huis kwam twee keer onderzocht door twee verschillende dierenartsen. Ik weet ook niet of de hoeveelheden, die ik noem, extreem zijn. Het is een poes van 4,5 kilo, maar wellicht was ze wel aardig vermagerd na het verblijf buiten. Ik vind het klaaglijk miauwen meer zorgelijk op dit moment.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Eeuwige honger

Bericht door Anne »

Dan zou ik haar laten onderzoeken bij een da en navraag doen over haar schildklier. Daar kan ook die onrust vandaan komen. Komt ze ook in gewicht aan? Is ze dik?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Koolmees
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 jan 2007 16:59

Re: Eeuwige honger

Bericht door Koolmees »

Zij laat zich nog niet optillen, dus wegen is wat moeilijk. Dik is ze niet, maar ze is wel aangekomen.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Eeuwige honger

Bericht door BloemTetsu »

Eerste advies is inderdaad naar de da.
Weegtip: eerst mandje wegen en dan haar met mandje.

Verder advies om de maaltijden te verspreidde over de dag.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Koolmees
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 jan 2007 16:59

Re: Eeuwige honger

Bericht door Koolmees »

Met dat laatste ben ik vandaag inderdaad begonnen. Kijken hoe dat loopt.

Leuk, dat je onderin je bericht je excuses aanbiedt aan mij. :lol:
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Eeuwige honger

Bericht door Ms Maaike »

Als ze zes jaar oud wordt geschat lijkt me de kans op een schildklierprobleem redelijk klein. Ik denk dat het meer te maken heeft met haar verleden, ze moest altijd maar kijken of ze ergens eten vond. Misschien is het een idee om (als het spreiden van eetmomenten niet werkt) onbeperkt brokjes neer te zetten, dan kan ze 'leren' dat ze niet nerveus hoeft te worden als er geen eten meer staat. Ze zal dan eerst wel behoorlijk aankomen vermoed ik. Bij mijn katten stabiliseerde dat snel, maar ik heb geen ex-zwervers in huis. Even laten checken bij de dierenarts kan sowieso geen kwaad voor mevrouw. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Koolmees
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 jan 2007 16:59

Re: Eeuwige honger

Bericht door Koolmees »

Droogvoer staat er de hele dag, maar ik denk, dat ze een beetje te gek is op dat natvoer.
Cerna

Re: Eeuwige honger

Bericht door Cerna »

Het kan met haar zwerversbestaan te maken hebben. Toen kreeg ze natuurlijk niet de hele dag eten en moest snel opeten wat ze vond voordat een ander het pakte en het kan zijn dat dit gedrag erin geslopen is (snel, snel eten want misschien is dit het laatste wat ik krijg).
Ik verwacht dat wanneer ze doorkrijgt dat ze nu de hele dag mag eten (ik zou altijd brokjes neerzetten), het gedrag vanzelf minder gaat worden (tenzij ze het inderdaad aan de schildklier heeft, maar dan zou ze ook heel hyper moeten zijn en moeten afvallen).

De foto in jouw avatar zou van mijn Moerka kunnen zijn. Heb bijna zo'n foto in mijn album staan: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 9&start=15 (bijna onderaan de bladzijde)

Edit: Maaike, nu was jij mij voor :smile:
Gebruikersavatar
Koolmees
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 jan 2007 16:59

Re: Eeuwige honger

Bericht door Koolmees »

De foto in mijn avatar was mijn eerste kat, die ik ruim 16 jaar bij mij had. IK zal hem nooit vergeten en zal de avatar dan ook nooit veranderen.

Ik weet, dat de poes buiten heeft gezworven, maar ik denk niet heel lang. DE poten zijn niet "gesleten" en ik zie ook verder hele normaal gedrag voor een huiskat (zindelijk, niet slopen). Ze is zeker niet hyper, was ze maar wat hyper. Naar speelgoed kijkt ze niet om.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Eeuwige honger

Bericht door BloemTetsu »

Koolmees schreef:Leuk, dat je onderin je bericht je excuses aanbiedt aan mij. :lol:
:lol: Tsja, mijn kat Bloem was ook een (verwilderde) zwerver. Zij krijgt 4 keer per dag brokken en dit met voedselverrijking. Ze moet er moeite voor doen. Met haar overlevingsmechanisme lukt dat wel.
Daarnaast eet ze alles wat vliegt en springt. Waaronder 1 koolmees (die ik heb gezien) ;)
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Eeuwige honger

Bericht door pinguin »

Is het geen optie om de kat te laten werken voor zijn eten. Heb je kans dat ze sneller moe word en dus ook sneller vol zat zitten. (voedselverrijking)
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Koolmees
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 jan 2007 16:59

Re: Eeuwige honger

Bericht door Koolmees »

Waar denk je aan?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6844
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Eeuwige honger

Bericht door Dinky »

Typ voedsel verrijking maar eens in bij de zoekfunctie rechtsboven of in google dan krijg je vele voorbeelden ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie