Help! Poes is drachtig

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Fanny80
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2014 15:58

Help! Poes is drachtig

Bericht door Fanny80 »

Niet gepland, maar wel gebeurd, mijn poes is drachtig. Volgens de dierenarts komen de.kittens zo rond valentijnsdag.
Ik heb een doos voor haar klaar.staan waar ze nu al regelmatig in ligt te slapen.
uiteraard staat er altijd vers water en voer.
Mijn kater is vorige maand geholpen zodat dit niet nog eens kan gebeuren.
Maar nu hoorde ik dat er grote kans is dat hij de kittens iets gaat aandoen, klopt dit?
Ik heb op verschillende sites gezocht maar kan niks vinden.
Heeft iemand nog tips waar ik rekeninfg mee moet houden?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Help! Poes is drachtig

Bericht door Dinky »

Ik kan je van harte dit topic aanbevelen voor informatie. Staan al veel tips in gegeven namelijk (zijn vaker topics over nestjes die er al zijn met tips). Wanneer het nog mogelijk is (weet zo niet tot wanneer dat kan) zou ik kiezen voor een abortus/sterilisatie (kan in 1 operatie) maar vrees dat jij daar niet voor open staat?

Daarnaast moet je er rekening mee houden dat de moeder bijvoorbeeld niets van haar kittens wil weten en jij ze dus moet verzorgen (en dat is in het begin dus elke 2-3 uur voeden, ook 's nachts, helpen met ontlasten). Denk dat je een nestje dan al snel niet meer zo leuk zou vinden.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Fanny80
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2014 15:58

Re: Help! Poes is drachtig

Bericht door Fanny80 »

bedankt voor je reactie! en voor je link natuurlijk. ik ga daar meteen even kijken zodra de kinderen liggen.
Ik heb niet bewust gekozen voor een nestje. Liever niet zelfs
Maar abortus gaat tegen mijn principes in.
Ik weet ook dat een nestje erg veel werk is en dat in combinatie.met 3 kleine kinderen....
Maar het is nou eenmaal gebeurd. Ik ben te laat geweest met haar te laten helpen en nu moeten we daar het beste van maken. So be it.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Help! Poes is drachtig

Bericht door Dinky »

Het fotoalbum van Eveline is ook een aanrader om door te kijken, zij heeft een tijd verwilderde en verstoten kittens opgevangen (waarbij helaas niet elk kitten het heeft overleefd).

Zorg dat ze in elk geval een rustig plekje heeft met de kittens (aangezien je 3 kleine kinderen hebt zou een aparte ruimte het meest ideale zijn) en houdt er rekening mee dat het mis kan gaan (mocht een keizersnede nodig zijn laat dan gelijk steriliseren aangezien ze dan toch al open ligt, anders moet je daarvoor nog een keer) dus zorg voor een noodplan wanneer moeder er niet voor wil zorgen bijvoorbeeld.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Help! Poes is drachtig

Bericht door mittenslief »

ja lees je voor die tijd goed in.....rustige kamer met deur dicht is zeer aan te raden....al heb je nu altijd voer staan...de eerste dagen na de bevalling stikt je poes meestal van de honger dus veel bijvoeren...als ze het lust liefst 3 x per dag natvoer erbij, melkproduktie vergt veel vocht.....ook mag je haar wel op kittenbrokken zetten...daar zit meer energie in
Als de kittens geboren zijn kijk ze voorzichtig na...en weeg ze....opschrijven en dat doe je elke dag op hetzelfde tijdstip...ik gebruik altijd een plastic bakje met een keukenpapiertje erin op een keukenweegschaal....kittens zijn met de geboorte rond de 80/100 gram...en elke dag moeten ze zo 10 procent groeien....groeien van kittens is een belangrijke maatstaaf in het begin voor de gezondheid...hier al aardig wat nestjes in de opvang gehad...dus vraag maar raak
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Help! Poes is drachtig

Bericht door Ikey »

Helaas, het is nu gebeurd, daar is niks meer aan te doen. Ook ik kan je alleen maar adviseren je hier goed in te lezen. Er zijn er hier een aantal die veel ervaring hebben met jonge kittens, omdat ze die opvangen. Op die manier ben je straks goed voorbereid.

Daarnaast kan ik je aanraden straks, als de kittens zijn uitgevlogen, ook de poes te laten helpen. Krols zijn vergt heel veel van een poes, terwijl het niet nodig is. Bovendien zal ze proberen te ontsnappen en voor je het weet is ze weer drachtig en zit je in hetzelfde schuitje als nu. Niet iets waar je op zit te wachten met drie kinderen thuis :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Fanny80
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2014 15:58

Re: Help! Poes is drachtig

Bericht door Fanny80 »

Ja inlezen doe.ik zpveel mpgelijk! We hebben een serre en die is.voor de katten. De kinderen weten dat als de katten daar zjijn ze ze.met rust moeten laten. Dus daar kan ze straks in alle rust met haar kittens liggen. De dierenarts heeft haar woensdag nagekeken en hij denkt dat ze 1 a 2 kittens krijgt. Ik ben al druk op zoek naar een goed tehuis voor dde kittens.
De dierenarts zei dat ze geholpen mag worden zodra de kittens.naar een mieuw huisje gaan. Dus dat doe ik ook.
Ik heb haar inmiddels al op kittenvoer gezet. Omdat ik wist dat daar net wat meer jn zit. Ze had echt honger de laatste werk. Ik weet zeker wie de vader is van de kittens omdat we 3 hoog wonen en de katten.dus niet buiten komen. Maar hoe moet ik dat straks.doen als de kittens geboren zijn? Moet ik hem dan weghouden bij de.kittens? Of mag hij er gewoon.bij?
Hijis inmiddels al geholpen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Help! Poes is drachtig

Bericht door castratenkoor »

Gecastreerde katers zullen over het algemeen de kittens niet iets aandoen. Maar ik zou de poes als ze aan het bevallen is en de eerste week zeker apart houden, voor haar rust. Dan heb je meer kans dat ze zelf goed voor de kittens kan en wil zorgen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Help! Poes is drachtig

Bericht door mittenslief »

de kater zal ze inderdaad waarschijnlijk niets aandoen, maar voor de zekerheid gewoon apart houden...dus als ik het goed heb worden ze over een week of 4 geboren...het is dan in een serre veel te koud, op een verwarmde slaapkamer apart houden zeker tot 3-5 weken...ik heb de kittens altijd in een bench kan je ze goed in de gaten houden natuurlijk is de deur open als ze wat groter worden...
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Plaats reactie