Kat loopt te ver weg

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Runaway Kat
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jan 2014 16:16

Kat loopt te ver weg

Bericht door Runaway Kat »

Hi!

Kan de hulp van een kattenexpert/-liefhebber gebruiken.

Mijn kater, gecastreerd, gechipt en 7 maanden, loopt vaak te ver van huis. Via de dierenarts, facebook of vrienden is hij tot nu toe steeds teruggekomen. Deze week nog is hij een supermarkt ingelopen die de dierenambulance hadden gebeld. En die locaties zijn echt ver van huis; het lijkt of hij de weg niet terug weet...

Binnenhouden vind ik zielig, want hij wil heel graag naar buiten en piest ook wel eens op de mat als hij niet naar buiten mag. In het begin blijft ie nog dicht bij huis maar dan ineens is hij weg en blijft hij een nacht of 2 weg, komt soms terug en soms dus niet.

Iemand een idee wat dit kan zijn? De eerste 3-4 maanden is hij binnen geweest, toen een tijd lang goed buiten en nu sinds 4 weken dus vaak weg.

Thanks!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat loopt te ver weg

Bericht door Dinky »

Is er een mogelijkheid om je tuin af te schermen zodat hij wel naar buiten kan maar niet ver weg kan lopen.

Andere optie is om hem te wennen aan een tuigje en met hem aan de lijn te laten lopen buiten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kat loopt te ver weg

Bericht door Sifra »

Mijn ervaring ( met 1 eigen kat en verder buurkatten) is dat katten van die leeftijd vaak behoorlijk ver op ontdekkingsreis gaan en dus ook de nodige risico's lopen. Als ze ouder worden blijven ze veel dichter bij huis, zeker als ze gecastreerd zijn. Dus maar hopen dat hem niets overkomt en dat hij zijn wilde haren snel kwijt is.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Kat loopt te ver weg

Bericht door Katelijne »

Goh ja, zielig om hem binnen te houden, zeg je. 't Is natuurlijk ook zielig als hij overreden wordt of zo... Is hij alleen of heeft hij binnen nog een poezenvriend(innet)je om mee te spelen? Je zou binnen wat uitdagende speeltjes voor hem kunnen leggen/knutselen. Een grote, uitdagende krabpaal of wat planken waar hij kan oplopen.

Wijzelf hebben een kattenren, zo'n 9m lang en 5m breed. Dat vind ik persoonlijk 'the best of both worlds'. De katten kunnen buiten een frisse neus halen, maar kunnen niet weg. Zo ben ik ook altijd gerust dat hen niets kan overkomen. Zo'n ren hoeft niet duur of ingewikkeld te zijn: hier is het gewoon enkele stevige palen in de grond en stevig gaas errond/erboven. Regelmatig controleren we of er nergens ontsnappingsroutes zijn.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Runaway Kat
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jan 2014 16:16

Re: Kat loopt te ver weg

Bericht door Runaway Kat »

Dank voor de reacties.

Omheining, een ren en meer speeltjes zijn goede hulpmiddelen om hem thuis te houden. Maar ik ben zo benieuwd waarom hij steeds te ver gaat?
Zou hij dan toch nog te jong zijn? Of iets mis met zijn oriëntatie?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat loopt te ver weg

Bericht door castratenkoor »

De vraag waarom hij ver weg gaat lijkt me eerlijk gezegd weinig relevant. Hij doet het en het is onwenselijk. katten zijn qua gedrag nou eenmaal variabel, de ene komt altijd trouw snel terug, de ander gaat ver de hort op. Vroeg of laat wordt hij overreden, vergiftigd, valt hij in de handen van een kattenhater of verzuipt hij b.v. in een gracht. En zo zijn er nog vele mogelijkheden. Vaak weet je niet eens waar hij gebleven is, verdwijnt hij gewoon uit je leven. Lijkt me dat dat niet is wat je wilt, toch?

Ook ik heb een kattenren, 10 bij 2 meter. Ik heb nu 7 katten en ze kunnen net zo vaak de ren in als ze willen, dag en nacht, via een luikje.
En ook hier zie je enorm verschil per kat hoe vaak en hoe lang ze naar buiten de ren in gaan. De een gaat alleen overdag als het 20+ celcius is, de ander scheurt graag in weer en wind in licht in het donker lekker buiten in de ren rond.
Ik heb niet de indruk dat ik mijn katten wat tekort doe op deze manier.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Kat loopt te ver weg

Bericht door Freya13 »

Je kan een kat gewoon maken om geregeld eens terug naar huis te komen gedurende de dag, zodat hij automatisch niet te ver loopt. Maar daar moet je natuurlijk wel tijd en moeite insteken. Onze katten krijgen geen eten voordat ze 's morgens naar buiten gaan, zodat ze automatisch na een uurtje (2 max) terugkomen voor eten. Na het eten blijven ze meestal een tijdje binnen (slapen). Later in de namiddag gaan ze vaak nog even op stap. Ze komen dan meestal terug tegen vier / vijf uur (als wij thuis komen van school / werk) en dan blijven ze meestal thuis. Katten houden van routiine. Als je ze dit gewend maakt (tijdens een vakantieperiode bvb) dan blijven ze dat meestal wel doen.
Tegelijk is 7 maanden natuurlijk wel heel jong voor een kat om volledig vrij buiten te lopen. Die is zo jong en enthousiast, dat die gewoon zijn neus achterna loopt ...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat loopt te ver weg

Bericht door castratenkoor »

Toch is dat niet voor alle katten de garantie dat ze dan thuis komen om te eten. Er zijn katten die los buiten ook wel aan hun kost komen, prooidieren, bij mensen stelen, uit vuilnisbakken ed. En zo kunnen ze dan alsnog aan het zwerven slaan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat loopt te ver weg

Bericht door Adriana »

hij verveelt zich thuis te pletter en gaat op avontuur.
en hoogstwaarschijnlijk steeds verder totdat hem iets overkomt.
bovendien is een kleuterkater van 7 maanden veel te onbesuisd en onervaren..
tijgermaatje van ±zelfde leeftijd erbij (naast tuin afzetten of grote ren) is vaak een goeie oplossing.

tot dusver heb je geluk gehad en dook hij, geholpen door goedwillende vrijwilligers, steeds weer op. maar dat blijft niet altijd maar zo goed gaan en ik kan je verzekeren dat er niks zo kan knagen als een weggelopen geliefd huisdier dat nooit meer terugkomt..
lees eens wat in memoriams van verkeersslachtoffers of van dierengeweld of ander vreselijks..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Renatevanderveer

Re: Kat loopt te ver weg

Bericht door Renatevanderveer »

Allereerst; Is je katertje gechipt?

Zo'n katerkleuter hebben/hadden wij ook.
Tot zes maanden was hij alleen en soms hoorde ik van de overburen dat hij daar bij hen achter de kippen aanging.
Meneer liep keurig in de berm, hele einden richting de bewoonde wereld (wij wonen erg afgelegen).
Nu hij een poezenvriendinnetje heeft, is zijn drang om ver weg te lopen, vele malen minder.
Heel af en toe loopt hij in de berm langs het fietspad, maar draait dan vrijwel meteen weer om.
Als hij buiten is met zijn vriendin, blijft hij veelal bij haar in de buurt en zij durft niet zo ver van huis.

Hier heeft een poezenvriendinnetje echt geholpen, om zijn zwerversdrang te temperen.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat loopt te ver weg

Bericht door pinguin »

Ik sluit me aan bij adriana

Hier ook een avonturier laat je die los lopen zal die zeker weten verdwalen want alles is leuk en intresant en moet onderzocht worden. Daarom mag die alleen aan tuig naar buiten anders ben ik veel te bang dat die vanaf het balkon af valt aan de voor kant. (achterkant is wel afgezet)
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kat loopt te ver weg

Bericht door Sifra »

Runaway Kat schreef: Maar ik ben zo benieuwd waarom hij steeds te ver gaat?
Zou hij dan toch nog te jong zijn? Of iets mis met zijn oriëntatie?
Zo'n jonge kat heeft nog geen eigen territorium waar hij in blijft. Hij is een speels en nieuwsgierig kind dat achter ieder opwaaiend blaadje aanholt en alles moet onderzoeken. De "hele wereld" is zijn speeltuin. Vandaar dat hij veel te ver weg gaat. Zijn oriëntatie vermogen is best in orde, maar hij heeft onderweg gewoon niet opgelet, omdat hij afgeleid werd door allerlei interessante zaken.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Cerna

Re: Kat loopt te ver weg

Bericht door Cerna »

Ik vind dat je veel risico's neemt.
Wanneer ik naar mijn kittens kijk die een maandje jonger zijn dan jouw katertje en hoe dol en onbesuisd ze zijn, dan moet ik er niet aan denken om hen de vrije wereld in te laten gaan met alle gevaren die op de loer liggen. Want op die leeftijd zien ze nog geen gevaar!
Ik sluit me dus volledig aan bij de vorige reacties.
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Kat loopt te ver weg

Bericht door Katelijne »

Ik weet zeker dat mocht ik Obélix en Astérix (en vooral die laatste) onbegrensd buitenlaten, ze voor uren of misschien wel dagen de hort op zouden gaan. Zij zitten voortdurend in de ren en houden echt van fladderende blaadjes, vogels die overvliegen, ... Dus ik doe het niet, want ik zou geen seconde gerust zijn. Toen ik nog met Azraël bij mijn ouders woonde, mocht hij onbeperkt buiten; we hielden hem 's avonds wel binnen. Maar je wil niet weten hoeveel nachten ik ben opgebleven omdat mijnheer nog niet binnen was en hoe vaak ik met een doosje korrels in de tuin ging schudden om hem te lokken. Soms zat hij op amper twee meter van mij (aan de andere kant van onze tralie) en wilde hij gewoon niet komen.
Ik heb geen zin meer in die toestanden.

Ik ben een grote voorstander van een kattenren. Mijn katten kunnen buiten zo veel ze willen (ook via een luikje) en ik ben gerust!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Runaway Kat
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jan 2014 16:16

Re: Kat loopt te ver weg

Bericht door Runaway Kat »

Hier kan ik wat mee; bedankt!

Ps: kan / moet ik dit onderwerp nu afsluiten ergens?
Plaats reactie