creatinine waarden extreem hoog bij nierfalen

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
jogras
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jan 2014 20:57

creatinine waarden extreem hoog bij nierfalen

Bericht door jogras »

Help,
onze pers van 6 jaar is sinds afgelopen vrijdag 3 januari opgenomen met accuut nierfalen. Er lijkt niets meer aan te doen en euthanasie lijkt onvermijdelijk maar toch zit ons iets niet lekker:
Klinisch gezien zou onze kat zeer ernstige verschijnselen moeten vertonen met deze waarden
#urea > 46,4 mmol/l
#crea > 1202 ųmol/l
deze extreem hoge crea waarden kunnen zelfs door het apparaat niet worden vastgesteld, mogelijk liggen de waarden nog hoger. Er zijn katten met een crea waarde van 700 die niet meer op hun benen kunnen staan, drinken of eten. Maar onze kat daarentegen staat nog gewoon, ze eet, drinkt, plast en kijkt redelijk helder uit haar oogjes. Dit zou eigenlijk niet mogelijk moeten zijn met zulke waardes. De da begrijpt dit zelf ook niet. Maar verder lijkt er nu na vier dagen infuus/spoelen geen verandering in dit beeld te komen. Wie heeft hier ervaring mee, help ons.....please
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: creatinine waarden extreem hoog bij nierfalen

Bericht door mittenslief »

poeh...das mega hoog....is er iets aan vooraf gegaan waarom dit gebeurt is...trauma, medicijnen?
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Cerna

Re: creatinine waarden extreem hoog bij nierfalen

Bericht door Cerna »

Zulke extreem hoge waardes moeten een oorzaak hebben: pijnstilling, vergiftiging? En ja, wanneer je een aantal jaren meedraait op dit forum, kom je soortgelijke gevallen tegen en daarom wil ik je adviseren om het verhaal van Lunetuesday (Marjolein) te lezen: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... start=2535

Men zegt vaak: kijk naar de kat en niet naar de waardes, maar in dit geval?
Je schrijft dat er na 4 dagen geen verandering is gekomen en ik ga ervan uit dat er dus vandaag opnieuw bloed is geprikt en dat de waardes gelijk zijn gebleven?
In dat geval zou ik toch nog een paar dagen doorgaan. Bij de kat van Marjolein waren de waardes wel iets gedaald, maar ook niet extreem en toen een paar dagen later was het acceptabeler.
De kat heeft uiteindelijk nog 8 maanden geleefd.

En Misty van Bella was eenzelfde geval. Zij heeft zelfs nog 2 jaar langer geleefd.
Dus zolang de kat geen zieke indruk maakt, zou ik de hoop nog niet verliezen.

Mijn Noa leeft nu al ruim 3 jaar met nierfalen. Haar beginwaarde was 495 door Metacamvergiftiging, dus lang niet zo hoog als bij jouw kat, maar wij kregen ook het advies om haar in te laten slapen omdat er geen hoop meer was. Noa's creat schommelt nog steeds rond 300, maar ze is al 2 1/2 jaar stabiel en je merkt niets aan haar.

Inslapen kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: creatinine waarden extreem hoog bij nierfalen

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
ik vermoed dat jullie pers lijdt aan PKD, waarbij in allerlei organen waaronder de nieren cystes worden gevormd.
met een echo is dat makkelijk waar te nemen en onder meer perzen zijn berucht om deze erfelijke ziekte.
meer dan een vermoeden kan het bij mij niet zijn, dit soort hoge waardes zou bij andere nierfaaltyes al lang fataal geweest zijn en je zou dit met je da kunnen opnemen.
is er nog meer functieverlies?
en inderdaad: kijk vooral naar de kat en wat minder naar de waardes!

als ze een redelijke kwaliteit van leven heeft, op haar pootjes kan staan en rondloopt, geen pijn heeft en eet/drinkt/poept/plast, dan lijkt mij dat geen reden tot inslapen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: creatinine waarden extreem hoog bij nierfalen

Bericht door margali »

Inderdaad ijzingwekkend hoog. Volgens mij heb ik zelfs nog nooit van zo'n hoge waarde gehoord.
Waar het ook door veroorzaakt wordt, ik kan je maar 1 ding zeggen: een opname/spoeling is zo'n beetje het laatste dat je kunt doen. En als het gedrag van je kat is zoals je beschrijft dan zou ik haar na deze opname lekker mee naar huis nemen en haar goed vertroetelen. En vooral zorgen dat er voeding in gaat. Voeding is cruciaal. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Ik heb contact over een nierkat die superslechte waarden had en weer mee naar huis genomen werd. Diagnose van de internist: chronisch nierfalen. Opname voor spoeling wilde ze dit katje niet aandoen. Na 3 maanden van vooral zorgen dat er voeding in ging werd een nieuwe bloedtest gedaan: Creatinine van 601 naar 175 en Ureum van 38,4 naar 12,3! Hoe het kan weet niemand. En de eerste test was echt goed en door de internist gedaan.
Ik heb geleerd: laat je leiden door het gedrag van je kat, en niet door de waarden.
sterkte en ik hoop op een wondertje voor jullie

Misschien kun je hier nog wat nuttige info vinden: http://home.kpn.nl/~boe00645/nier-intro.html
Gebruikersavatar
jogras
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jan 2014 20:57

Re: creatinine waarden extreem hoog bij nierfalen

Bericht door jogras »

mittenslief schreef:poeh...das mega hoog....is er iets aan vooraf gegaan waarom dit gebeurt is...trauma, medicijnen?
We hebben geen idee. Ze is vooraf een paar dagen in het kattenpension geweest. Daar geven ze aan dat er niets is gebeurt.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: creatinine waarden extreem hoog bij nierfalen

Bericht door Adriana »

nee en missch weten ze dat ook niet..
je ziet dit soort hoge waardes ook bij forse vergiftigingen, bv lelies of chocolade..
maar daar zijn ze dan gelijk ook heel erg ziek van en dat lijkt bij jullie niet het geval.
waarom op basis van welke verschijnselen ben je naar de dierenarts gegaan?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jogras
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jan 2014 20:57

Re: creatinine waarden extreem hoog bij nierfalen

Bericht door jogras »

Onze kat heeft eerst 1 dag gespuugd en dat was daarna over en vervolgens werd hij heel sloom en kon niet meer op tafel springen.
Gebruikersavatar
jogras
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jan 2014 20:57

Re: creatinine waarden extreem hoog bij nierfalen

Bericht door jogras »

Cerna schreef:Zulke extreem hoge waardes moeten een oorzaak hebben: pijnstilling, vergiftiging? En ja, wanneer je een aantal jaren meedraait op dit forum, kom je soortgelijke gevallen tegen en daarom wil ik je adviseren om het verhaal van Lunetuesday (Marjolein) te lezen: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... start=2535

Men zegt vaak: kijk naar de kat en niet naar de waardes, maar in dit geval?
Je schrijft dat er na 4 dagen geen verandering is gekomen en ik ga ervan uit dat er dus vandaag opnieuw bloed is geprikt en dat de waardes gelijk zijn gebleven?
In dat geval zou ik toch nog een paar dagen doorgaan. Bij de kat van Marjolein waren de waardes wel iets gedaald, maar ook niet extreem en toen een paar dagen later was het acceptabeler.
De kat heeft uiteindelijk nog 8 maanden geleefd.

En Misty van Bella was eenzelfde geval. Zij heeft zelfs nog 2 jaar langer geleefd.
Dus zolang de kat geen zieke indruk maakt, zou ik de hoop nog niet verliezen.

Mijn Noa leeft nu al ruim 3 jaar met nierfalen. Haar beginwaarde was 495 door Metacamvergiftiging, dus lang niet zo hoog als bij jouw kat, maar wij kregen ook het advies om haar in te laten slapen omdat er geen hoop meer was. Noa's creat schommelt nog steeds rond 300, maar ze is al 2 1/2 jaar stabiel en je merkt niets aan haar.

Inslapen kan altijd nog!
Ze gaan vandaag weer de waarden meten. In de tussentijd is haar urine op kweek gezet om te zien of er toch geen sprake is van een infectie bij de nier. Ze krijgt in de tussentijjd antibiotica toegediend voor een breed spectrum, echter het zou kunnen zijn, als er sprake is van een infectie, dat die resistent is voor het type antibiotica dat ze nu krijgt. Dan kunnen we nog een ander type antibiotica gebruiken, echter die kans is volgens de DA klein. Wij willen echter alles uitsluiten. 6 jaar is veels te jong om overlijden.
Gebruikersavatar
jogras
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jan 2014 20:57

Re: creatinine waarden extreem hoog bij nierfalen

Bericht door jogras »

Adriana schreef:welkom op het forum!
ik vermoed dat jullie pers lijdt aan PKD, waarbij in allerlei organen waaronder de nieren cystes worden gevormd.
met een echo is dat makkelijk waar te nemen en onder meer perzen zijn berucht om deze erfelijke ziekte.
meer dan een vermoeden kan het bij mij niet zijn, dit soort hoge waardes zou bij andere nierfaaltyes al lang fataal geweest zijn en je zou dit met je da kunnen opnemen.
is er nog meer functieverlies?
en inderdaad: kijk vooral naar de kat en wat minder naar de waardes!

als ze een redelijke kwaliteit van leven heeft, op haar pootjes kan staan en rondloopt, geen pijn heeft en eet/drinkt/poept/plast, dan lijkt mij dat geen reden tot inslapen..
Ze is getest op PKD en ze is PKD vrij. Dat is ook bevestigd met een echo. Wij delen je mening dat we naar onze kat kijken. Als het aan de DA lag hadden we haar al lang moeten laten inslapen... Haar gedrag geeft ons nog steeds hoop.....
Gebruikersavatar
jogras
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jan 2014 20:57

Re: creatinine waarden extreem hoog bij nierfalen

Bericht door jogras »

margali schreef:Inderdaad ijzingwekkend hoog. Volgens mij heb ik zelfs nog nooit van zo'n hoge waarde gehoord.
Waar het ook door veroorzaakt wordt, ik kan je maar 1 ding zeggen: een opname/spoeling is zo'n beetje het laatste dat je kunt doen. En als het gedrag van je kat is zoals je beschrijft dan zou ik haar na deze opname lekker mee naar huis nemen en haar goed vertroetelen. En vooral zorgen dat er voeding in gaat. Voeding is cruciaal. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Ik heb contact over een nierkat die superslechte waarden had en weer mee naar huis genomen werd. Diagnose van de internist: chronisch nierfalen. Opname voor spoeling wilde ze dit katje niet aandoen. Na 3 maanden van vooral zorgen dat er voeding in ging werd een nieuwe bloedtest gedaan: Creatinine van 601 naar 175 en Ureum van 38,4 naar 12,3! Hoe het kan weet niemand. En de eerste test was echt goed en door de internist gedaan.
Ik heb geleerd: laat je leiden door het gedrag van je kat, en niet door de waarden.
sterkte en ik hoop op een wondertje voor jullie

Misschien kun je hier nog wat nuttige info vinden: http://home.kpn.nl/~boe00645/nier-intro.html
Wij hopen inderdaad ook op een wonder. Ik zal eens kijken op de pagina die je aanbeveelt. Dank je!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: creatinine waarden extreem hoog bij nierfalen

Bericht door Adriana »

slikt ze medicijnen of heeft ze afgelopen maand medicijn/injectie bv pijnstillend gehad?

dagje gespuugd en daarna sloom en spierslapte...
geen chocoladevla-bakjes uitgelikt?
kerststerren/planten in huis?
kan ze in de garage en zou ze iets van de grond gelikt kunnen hebben, bv anti-vries?

lijkt me dat ze iets heeft binnengekregen wat helemaal verkeerd was..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jogras
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jan 2014 20:57

Re: creatinine waarden extreem hoog bij nierfalen

Bericht door jogras »

Nieuw bloedonderzoek vandaag.....crea 900 urea onveranderd, we hebben haar meegenomen naar huis.....
Cerna

Re: creatinine waarden extreem hoog bij nierfalen

Bericht door Cerna »

Heel veel sterkte! Ik hoop dat ze het met nierdieet en medicijnen nog een lange tijd volhoudt.
desneeuwman80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 jan 2014 00:12

Re: creatinine waarden extreem hoog bij nierfalen

Bericht door desneeuwman80 »

Hallo Jogras,
Jou verhaal komt overeen met wat ik met mijn kat (Britse kort haar) heb meegemaakt. Mijn kat was 2 jaar en op een ochtend sprong die van bed en viel die om. Hij stond wankelend op zijn pootjes en keek niet heel helder meer. Toen ben ik direct naar de dierenarts gegaan en hebben allerlei onderzoeken gedaan en uiteindelijk kwam uit de bloedtest een urea gehalte van boven de 1600. Zijn niertjes waren verschrompeld en werkte steeds slechter waardoor hij zichzelf vergiftigde. Antibiotica,infuus meerdere dagen niets heeft geholpen. Ik weet wat je meemaakt en hoop echt voor je dat het urea gehalte niet stijgt! Sterkte!!
Plaats reactie