continue gat likken en naar kattenbak zonder iets te doen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

continue gat likken en naar kattenbak zonder iets te doen

Bericht door achtpuntzes »

hoi

lang niet geweest hier!. maar goed een van mijn katten heeft een probleem, dus morgen dus naar de dierenarts. misschien kiunnen jullie mij al een beetje wijzer maken uit welke hoek het probleem eventueel kan komen.

Mijn Minoes zit de laatste dagen nogal veel aan haar gat te likken. nou is het een heel propere, dus ik zag er geen kwaad in. maar het werd toch wel erg veel, en vandaag toen ik thuis kwam van mijn werk, heb ik haar bakgedrag eens in de gaten gehouden. en wat blijkt, ze zit dus gewoon de helft van de tijd op de kattenbak. ik kijken naar het resultaat, helemaal niets. geen poep of plas. de andere helft van de tijd zit ze dus aan haar gat te likken. en dan weer naar de bak. en dan weer gat likken. ze is er dus continue mee bezig, ik vind het zo zielig!

pijn lijkit ze niet te hebben, ze is gewoon benaderbaar zoals altijd, ziet er niet ziek uit, en heeft geen harde onderbuik (waar ik overigens gewoon mag aanzitten van haar... ) eten en drinken doet ze ook gewoon goed. Minoes is trouwens ongeveer 4 jaar oud.

ik heb even iemand aan de lijn gehad van de dierenarts, dalijk tussen half 7 en half 8 bellen voor een afspraak, en dat gaat op zijn minst morgenmiddag worden, die had het over mogelijk blaasontsteking of iets dergelijks. zijn er mensen die de symptomen van mijn kat herkennen? die er iets zinnings over kunnen zeggen? zou ik misschien niet beter mijn werk morgenvroeg kunnen afzeggen en eerste werk naar het dierenasiel gaan? als er iets met een van mijn katten is maak ik me ontzettend zorgen....

ik zal straks een kijken of er reacties zijn, misschien dat het iets onschuldigs blijkt te zijn, en maak ik me druk om niets.

alvast bedankt,

Joost.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: continue gat likken en naar kattenbak zonder iets te doe

Bericht door BloemTetsu »

Hoi Joost,

Dat is een tijd.
Ik heb katten gehad die aan hun kont likte dit kwam door wormen of verstopte anaalklieren. Ik heb ook katten gehad die vaak naar wc gingen, wederom wormen en katten die vaak gingen en er kwam niks uit. Dat was een verstopping.
Maar nooit in deze combinatie.
Misschien niet heel zinnig, maar ik wil je alvast wel sterkte wensen bij de da.
Qua werk is gaat zieke katten altijd voor. Meestal kijk op de ochtend zelf hoe het beestje er aan toe is en eventueel blijf ik thuis.
Is thuis werken een optie?
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: continue gat likken en naar kattenbak zonder iets te doe

Bericht door mittenslief »

ik zal direct gaan...
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: continue gat likken en naar kattenbak zonder iets te doe

Bericht door achtpuntzes »

hoi :)

nee, thuis werken is geen optie, morgen verzorg ik het transport naar een beurs en weer terug voor het berdrijf waar ik voor werk als chauffeur, maar ik kan de ochtendrit wel afbellen als dat moet.

zelf dacht ik als eerste aan een verstopping, zeker omdat ik zelf van tijd tot tijd last heb van obstipatie. aan wormen dacht ik ook, maar de andere 2 katten hebben nergens last van. en ze komen ook niet buiten. maar goed, je kan ook eitjes onder je schoenen mee naar binnen nemen of iets dergelijks... maar een blaasontsteking zou misschien ook wel kunnen? ik weet het eigenlijk niet. ik doe veel met katten (vrijwilliger dierenasiel en heb er drie) maar totaal geen medische achtergrond.

over een half uur mag ik bellen voor een afspraak te maken. ik weet nu al dat ik enigszins rusteloos ben totdat ik bij de DA ben geweest. zal wel herkenbaar zijn! ik hoop dat het meevalt.

bedankt voor je snelle bericht, ik zal hier vanavond nog wel eens komen kijken, en ook laten weten hoe het is gegaan bij de DA, want ik weet nog wel uit de tijd dat ik hier veel postte dat het irritant kan zijn als je met vragen komt, en niets meer laat weten over hoe het verder is gegaan :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: continue gat likken en naar kattenbak zonder iets te doe

Bericht door Ilone »

Hm, mijn ervaring met veel naar de bak gaan zonder resultaat was tot nu toe elke keer een verstopping of blaasgruis. Maar daarbij voelde de kat zich doorgaans wel beroerd bij. Bij blaasgruis was dat wel wat minder, het beroerd voelen. Beestje goed in de gaten houden, dat adviseer ik je.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: continue gat likken en naar kattenbak zonder iets te doe

Bericht door achtpuntzes »

Hoi Ilone :)

ja, ik zal het goed in de gaten houden. volgens de DA was het geen noodgeval en kon ik gewoon morgen komen. toch heb ik voor mijn gemoedsrust (en natuurlijk wat prioriteit heeft) mijn werk morgenochtend afgebeld, dus eerste werk morgenochtend naar de DA.

en dan maar hopen op iets onschuldigs als een simpele blaasontsteking. maar goed, in geval het ernstiger zou blijken te zijn, hebben mijn katten aan mij wel een goeie, want ik ben bereid heel ver te gaan voor de gezondheid van mijn katzels :)

vanavond zal ik ze eens extra verwennen. niet met kattensnoepjes of iets lekkers (lijkt me in dit geval raadzaam even te laten) maar met extra aandacht en veel spelen, want ik kan Minoes gemakkelijk uit haar 'dwanggedrag' halen (gat likken en op de kattenbak zitten zonder iets te doen) met een hengeltje en andere speeltjes, zodat ze afgeleid is, en niet meer continue bezig met haar probleem.

blij dat de afspraak gemaakt is :) ik laat het jullie nog wel weten. en als ik het toch nodig acht, sta ik zo bij de DA om die uit zijn bed te bellen :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: continue gat likken en naar kattenbak zonder iets te doe

Bericht door Chiquita98 »

Mijn da zei toen ook dat mijn kat geen noodgeval was. Toen ik toch naar haar toe wilde op zaterdagavond zei ze: goed dat je niet naar mij geluisterd hebt want deze kat is doodziek.
Nu wil ik je niet bang maken maar volg je gevoel. Ik dacht ook meteen aan blaasproblemen. Hou het goed in de gaten. Kan je haar tempen? Dat zegt vaak ook wel wat.
Sterkte!!
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: continue gat likken en naar kattenbak zonder iets te doe

Bericht door BloemTetsu »

Hopelijk valt het allemaal mee morgen en hoef je de da niet uit bed te bellen. Sterkte!
Fijn dat je 's ochtends alle tijd voor Minoes hebt.

Overigens kan de ene best wormen hebben en de rest niet. Bij mij krijgt wel iedereen ontworming bij de eerste tekenen.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: continue gat likken en naar kattenbak zonder iets te doe

Bericht door mittenslief »

nee bij mijn Oliie was het ook geen noodgeval pppgghhh.....wel naar de noodarts geweest maar urine was al teruggelopen.....hij heeft het niet overleeft....met zulke dingen zal ik nooit geen risico nemen een kat gaat niet zomaar op de bak zitten en in de houding....t zijn geen grapjassen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6869
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: continue gat likken en naar kattenbak zonder iets te doe

Bericht door Dinky »

Blaasgruis is eigenlijk wat het eerste wat in mij opkomt. Wanneer er steeds niets uit komt is het verstopping van de plasbuis waarschijnlijk en dat is altijd spoedgeval...
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: continue gat likken en naar kattenbak zonder iets te doe

Bericht door Ilone »

Katten zijn ook meesters in het niet aantonen van pijn...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: continue gat likken en naar kattenbak zonder iets te doe

Bericht door achtpuntzes »

ik heb ze goed in de gaten gehouden vanavond.... en wat een scheetje is het toch!... lekker geluierd in mijn nabije omgeving, beetje gespeeld, lekker bij zusje in de mand gelegen, elkaar afgelebberd, wat uitmondde in een robbertje ravotten met uiteindelijke patstelling, gegeten en gedronken, en wat minder gatgelikt en op de bak gezeten. en nu hopen dat het niets ernstigs is. :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: continue gat likken en naar kattenbak zonder iets te doe

Bericht door achtpuntzes »

net terug van de DA.

die constateerde verstopte anaalklieren (hebben ze uitgeknepen), tezamen met ontstoken urinewegen. waarschijnlijk is de oorzaak een blaasontsteking, en ze heeft er medicijnen voor gekregen (Novacam en Clavubactin). deze medicijnen zouden snel (2 a 3 dagen) moeten aanslaan, zo niet moet ik terug naar de DA en gaan ze foto's maken. maar hopelijk komt het zo ver niet...
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6869
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: continue gat likken en naar kattenbak zonder iets te doe

Bericht door Dinky »

Novacam = metacam en zou ik intypen bij de zoekfunctie (o.a. bijwerking nierfalen).

Clavubactin is een AB speciaal voor de urinewegen als ik het goed heb.

Hoop ook dat je niet over 2 a 3 dagen weer bij de DA op de stoep staat en ik zou goed in de gaten blijven houden dat hij niet verstopt raakt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: continue gat likken en naar kattenbak zonder iets te doe

Bericht door achtpuntzes »

hoi Dinky :)

oe, ik heb je advies gevolgd en de zoekfunctie gebruikt, en weet nu dus dat novacam/metacam gevaarlijk kan zijn. ik zit er over te denken om de Novacam niet te geven en het alleen bij clavubactin te houden, want de bijwerkingen van novocam zouden wel eens vervelender kunnen zijn dan de aandoening die Minoes heeft (waarschijnlijk blaasontsteking.

Minoes werd hartelijk begroet na thuiskomst van de DA, maar nadat zus Tijgetje aan haar achterste heeft geroken, zijn ze tegen elkaar aan het blazen gegaan. tja, Minoes ruikt nu even een beetje anders...
Laatst gewijzigd door achtpuntzes op 28 nov 2013 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Plaats reactie