Dilemma

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
EurKor
Kitten

Dilemma

Bericht door EurKor »

Beste allemaal,

Sinds vanmiddag zit ik met een enorm dilemma. Wij hebben sinds 2006 een ontzettend lieve, aanhankelijk huiskat. Ze komt uit het asiel, waar ze weggedoken zat onder een dekentje, zo schuw, maar sinds ze bij ons is wil ze alleen maar bij je liggen, kopjes geven en spint alleen maar. Doet geen vlieg kwaad.

Ze is een kat op leeftijd, rond de 18 jaar. Sinds vandaag vertoont ze raar gedrag, zakte door haar achterpoten heen en leek een soort van flauw te vallen. We zijn bij de dierenarts geweest. Die constateerde een hartruis, artrose, problemen met haar schildklier en waarschijnlijk suikerziekte.

Nu ben ik in de overtuiging dat ze een geweldig leven bij ons heeft gehad, gezien haar aanhankelijkheid. Het dilemma zit hem in het feit dat ik twijfel of ik er verstandig aan doe, op deze leeftijd, allerlei behandelingen te starten die waarschijnlijk voor haar erg intensief en belastend kunnen zijn.

Uiteraard hebben we ons ontzettend aan haar gehecht, maar realiseren we ons ook dat we haar gegeven hebben wat we konden, aan speeltjes, lekkernijen, aandacht etc. En realiseren we ons dat er ook een tijd komt van afscheid nemen.

Ik wil aan jullie kattenfreaks jullie mening vragen.

Alvast bedankt voor het reageren.
Ilone
Tijger
Tijger

Re: Dilemma

Bericht door Ilone »

Kijk naar je kat. Vertoont ze pijn? Is ze lusteloos?
Tegen de kwalen die je opnoemt zijn simpele oplossingen (denk aan voeding, medicatie), suikerziekte is wat uitgebreider ja. Maar het is nog niet zeker zeg je dat ze suikerziekte heeft.

Uiteraard is het een kat op leeftijd, maar als ze nu nog tevreden lijkt, zou ik nog niet opgeven.

Maar kijk in ieder geval naar je kat, jij kent haar het beste.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
EurKor
Kitten

Bericht door EurKor »

Hey Ilone,

Dank voor je reactie! Onze kat krijgt eigenlijk altijd Purina One Senior. Heb jij tips qua voeding paraat zodat ik dat morgenochtend gelijk kan halen?
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Graag gedaan!
Betreft voeding zou ik nog even afwachten wat de uitslagen zijn mbt het wel of niet hebben van diabetes. Is er nog verder onderzoek gedaan?

Purrz:
*Pluis '03-'14
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

kijk inderdaad naar je kat....en hoe zijn de prognoses....18 jaar is een hele mooie leeftijd....natuurlijk kunnen ze ouder worden, maar kijk gewoon naar de kwaliteit van leven
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
EurKor
Kitten

Bericht door EurKor »

De dierenarts heeft haar onderzocht en kwam dus uit op hartruis, artrose en problemen met de schildklier.
Verder (nog) niets.
De dierenarts begon meteen over allerlei operaties e.d.. Dan slaat de schrik je toch wel om het hart.
Kattebeest
Tijger
Tijger

Bericht door Kattebeest »

Waarom operaties? Voor de schildklier zijn andere mogelijkheden.
De andere kwaaltjes die je noemt zijn volgens mij namelijk niet operabel.

Heeft de da ook bloedonderzoek gedaan?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Toe maar, ik hoop neit dat je een DA hebt die vanuit zijn portemonnee werkt...
Ik vraag me ook af of er bloedonderzoek is gedaan.

Purrz:
*Pluis '03-'14
eveline1982
Tijger
Tijger

Bericht door eveline1982 »

Ik zou, persoonlijk, een kat op deze leeftijd het niet meer aandoen om geopereerd te worden (of het moet een simpele ingreep zijn). Zou kijken naar voer voor de schildklier en eventueel medicijnen. Zolang de kat nog tevreden lijkt te zijn, zou ik haar nog niet laten inslapen. Maar jij kent je poezebeest het beste, dus doe wat jou het beste lijkt.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Cerna

Bericht door Cerna »

Wat wil hij dan opereren?
Tegen artrose zou je Analgos kunnen geven verkrijgbaar bij http://www.huisdierendokter.nl. Dat is een milde pijnstilling op kruidenbasis. Verder heb je Trias Omega, een drankje wat je via een spuitje kunt geven of over het eten kunt doen (is even uitproberen want het is behoorlijk nadrukkelijk van smaak en soms lusten katten het eten dan niet meer. Ook is het vrij vet, dus wanneer ze snel spuugt, zou ik het apart geven (ook niet vlak voor of na het eten). Trias Omega hebben veel dierenartsen op de plank staan en anders bij medpets.

Ook voor de schildklier heb je pilletjes.
Hartruis is waarschijnlijk iets wat ze al langer heeft en zolang ze geen operatie hoeft, kan ze daar goed mee leven.
Door de achterpoten zakken kan ook duiden op nierfalen. Ik neem aan dat er bloed is geprikt?

De kwaaltjes die je noemt zijn ouderdomskwalen en daar is dus - wanneer het innemen van medicatie weinig stress betekent - best nog wel wat aan te doen. Vind ik geen reden voor inslapen.
Suikerziekte, nierfalen is van een andere orde. Bij nierfalen is het dan een beetje afhankelijk van de waardes.
EurKor
Kitten

Bericht door EurKor »

@ilone, dat hoop ik ook niet. We kwamen niet geregeld bij de DA, inentingen daargelaten uiteraard, maar verder altijd gezond en geen kwaaltjes. Bloedonderzoek heb ik niet laten doen, was zo overdonderd door het bericht, maar ik ga dat zeker in gang zetten zodat dat morgen direct gedaan wordt. Ik denk er sowieso over een second opinion te gaan doen bij een andere dierenarts.

@kattebeest ik moet zeggen dat ik overdonderd was door het bericht, ik dus verder ook geen vragen gesteld heb en het even heb laten bezinken om daarna verder te gaan kijken.
Kattebeest
Tijger
Tijger

Bericht door Kattebeest »

Een second opinion lijkt me in dit geval heel goed.
Pas als er bloedonderzoek gedaan is kan de da echt vaststellen of er sprake is van een te snel werkende schildklier, suikerziekte of nierproblemen. Vervolgens kun je in alle rust samen met de da bekijken wat de beste oplossing/medicatie is.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Ilovesiamesecats
Panter
Panter

Bericht door Ilovesiamesecats »

Het door de achterpoten zakken kan ook door kaliumtekort komen.

Mijn kater was 12 toen hij suikerziekte kreeg, daarna nierfalen, kaliumtekort, hartproblemen. Door medicijnen heeft hij een hele mooie oude dag gehad en is 17 jaar geworden. Laat je niet te snel afschrikken en kijk wat de andere zeggen naar je kat, hoe die zich voelt. Met de juiste medicijnen zou je snel verbetering moeten kunnen zien. Bij twijfel altijd de bloeduitslagen opvragen en voor een second opinion bij een andere dierenarts gaan.

Heel veel sterkte!

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
EurKor
Kitten

Bericht door EurKor »

Fijne feedback allemaal! Bedankt daarvoor!
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

door schildklierproblemen krijg je automatisch snelle hartslag....ruisjes betekenen net alles, wil je daarvan een echte diagnose moet je een goede echo laten maken en artrose daar kan je makkelijk glucosamine voor inzetten....voor alles is een simpele behandeling te starten zonder opereraties
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Plaats reactie