Dextrose in drinkwater??

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rolilli
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2013 06:10

Dextrose in drinkwater??

Bericht door rolilli »

Hallo iedereen,

Even voorstellen, ik ben Lilliane aka rolilli en woon in Antwerpen.
Sinds zaterdag heb ik een driejarige kater in huis. Het is een Brit Chocolat Point.
Het is mijn eerste kat.
De fokker heeft mij een heleboel goede raad gegeven, maar toch is er iets wat mij dwarszit.
Volgens hem moet er in het drinkwater een half tabletje Dextrose opgelost worden.
Dit is iets wat ik nog nooit heb gehoord.
Weet iemand of dit normaal is??

Mvg.
Lilliane
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5519
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Dextrose in drinkwater??

Bericht door nellebel »

lijkt mij echt niet goed. dat is gewoon suiker. waarom deed ze dat? ze krijgen toch volwaardige voeding?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dextrose in drinkwater??

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
heeft je fokker je ook verteld waarom hij dit doet of aanbeveelt?
het enige dat ik kan bedenken is kittens sneller te laten aankomen maar t lijkt me onnatuurlijk en ook nog slecht voor het gebit..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
rolilli
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2013 06:10

Re: Dextrose in drinkwater??

Bericht door rolilli »

Nellebel en Adriana, bedankt voor uw snelle reacties.

Adriana, het is geen kitten. Ik zie dat onder mijn naam kitten staat maar weet niet hoe ik dat kan veranderen.
Het is een driejarige fokkater.
Volgens de fokker doet de dextrose de kat meer drinken, ik ken dus (nog)niets van katten, maar weet ook dat dextrose suiker is, daarom mijn vraag hier om advies.
Als droogvoer geef ik op aanraden van de fokker Royal Canin Sensible.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dextrose in drinkwater??

Bericht door Adriana »

yep, ik heb niet goed gelezen, sorry!
veel katten houden van beetje stromend water met zuurstof en een kattendrinkfontein (bv zooplus zie boven) is dan ideaal. of gewoon wat grotere bakken (porselein of keramiek of glas, bvk geen rvs of plastic) en die om en om dagelijks verschonen en schoonmaken met zout, geen afwasmiddel..
je bent kitten omdat je weinig berichten hebt geschreven en dat gaat met het aantal berichten automatisch omhoog.
neem aan dat je hem regelmatig wat rauw kippe- of kalkoenvlees geeft naast het droogvoer. en er mag goeie kwaliteit natvoer dagelijks bij. en als hij dagelijks natvoer eet dan krijgt-ie automatisch wat meer vocht binnen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Dextrose in drinkwater??

Bericht door BillyJean »

welkom en wéér een Britje op het forum, mooie kat hoor. Ik hoop dat je er heerlijk van geniet, ze zijn zo lief
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dextrose in drinkwater??

Bericht door Adriana »

rolilli schreef:driejarige fokkater.
... :eshifty: .... ex-fokkater neem ik aan..........
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
rolilli
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2013 06:10

Re: Dextrose in drinkwater??

Bericht door rolilli »

Natuurlijk een ex fokkater, maar als het mogelijk is laat ik hem liever niet castreren, ik woon op een appartement, dus hij kan niet buiten om te gaan stoeien met de poezen.

Zijn maatje bij de fokker was een Highland Fold, ook driejarig maar deze is wel gecastreerd.
Zou het een goed idee zijn om hem ook te halen, ik lees dat zij gelukkiger zijn met een maatje in huis.
Is een Fold een probleem ras?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Dextrose in drinkwater??

Bericht door Ms Maaike »

Katers kunnen gaan sproeien, ook in huis, dus beter laat je hem castreren.

De Scottish Fold is zeker een probleemras. Vaak krijgen ze gewrichtsproblemen omdat het kraakbeen niet goed is (dat kun je goed zien in de oren, die zijn immers gevouwen).

Een kat die altijd met meerdere katten heeft gezeten en ook een maatje had doet het vaak slecht als ze alleen zijn, dus z'n maatje ophalen bij de fokker is geen slecht idee. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6869
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Dextrose in drinkwater??

Bericht door Dinky »

Wat is eigenlijk de reden dat je hem liever niet wilt castreren?
Zoals Maaike al schrijft heb je dan het risico dat hij gaat sproeien en dat leer je hem over het algemeen niet meer af ;)

Wanneer je de mogelijkheid hebt om zijn maatje ook te halen zou ik dat zeker doen :)
Onder andere hier vind je informatie over het ras ;) Had nog nooit van de highland fold gehoord (wel de scottish fold, de kortharige versie). Het kraakbeen kan dus minder zijn want dat zorgt voor de gevouwen oortjes.
In 1961 werd er in Schotland in een nest boerenkatjes spontaan een wit kitten met gevouwen oren geboren. Het kitten, een katertje, kreeg de naam Snowball en zijn bestaan wekte al snel de interesse van kattenfokkers. Met behulp van geschikte huiskatten en Brits Korthaar katten werd de bijzondere mutatie die voor het gevouwen oor verantwoordelijk was in een nieuw ras vastgelegd onder de naam Scottish Fold. De factor die de gevouwen oren van de kat veroorzaakt, vererft dominant. Helaas is gebleken dat het gen niet alleen de grappige gevouwen oortjes veroorzaakt, maar ook kan leiden tot afwijkingen in aan het kraakbeen op andere plaatsen in het lichaam, vooral wanneer beide ouders gevouwen oren hebben. Omdat het gen in homozygote vorm tot afwijkingen kan leiden, mogen er nooit twee katten met gevouwen oortjes met elkaar gekruist worden. Men gebruikt hiervoor katten met staande oren uit bijvoorbeeld Brits Korthaar katten.
Uiteraard bleven ook de halflanghaarversies niet uit, die Highland Fold genoemd worden.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
rolilli
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2013 06:10

Re: Dextrose in drinkwater??

Bericht door rolilli »

Allemaal bedankt voor Uw reacties.

Het probleem met de dextrose is opgelost, ik heb de fokker verkeerd begrepen.
Ik dacht dat het altijd in het water moest gedaan worden, maar de bedoeling was maar enkele dagen.(als troost)

Dinky, ik vrees dat ik mij schuldig maak aan antropomorfisme, niemand geeft graag zijn kroonjuwelen op dacht ik zo.

Helaas is zijn maatje dus een Highland Fold Lilac/Mink Single Fold. Er zijn ook double en zelfs tripple folds. Ik zal het er op moeten wagen.
Zijn oortjes zijn niet overdreven klein en slechts de tip vouwt om, ik heb op het net al Folds gezien met veel kleinere, haast bloemkool oren.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dextrose in drinkwater??

Bericht door Adriana »

oh nee.....
ballen heten die en die worden leeggehaald. castreren noemen ze dat.
je riskeert, het is hierboven al een paar keer geschreven, sproeigedrag en dat is soms heel lastig af te leren.
wil jij leven in een huis dat stijf staat van de katerzeiklucht? dat is echt smerig hoor!
en anders wordt het voor jou een leven van soppen en schrobben..
en/of voor je gasten in de katerstank zitten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie