Kale buik

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Kale buik

Bericht door Sydney »

Goedemorgen,

Sinds een paar maanden heeft ook onze oudste poes (13 jaar) een kale buik (heeft de jongste ook gehad en we hebben het idee dat dat seizoensgebonden is, want het is telkens in dezelfde periode, we dachten eerst aan voedselallergie).
Maar bij de oudste begon het met een kleine kale plek op haar buik en op de buitenkant van haar knie. We zijn naar de dierenarts gegaan en die dacht aan een vlooienallergie. De dierenarts wilde een prednison-achtige spuit geven tegen de jeuk, omdat we weten wat voor zooi dat is wilde we dat aanvankelijk niet, maar na enige discussie toch maar gedaan. Het heeft alleen niet echt geholpen. De plek op haar buik is veel groter geworden, is nu een flinke plek in de lengte en ook op de binnenkant van haar poot.
Morgen terug naar de dierenarts (ook voor jaarlijkse check), maar ik wil geen prednison meer.
De da dacht dat het geen voedselallergie zou zijn. En het lijkt dus ook geen jeuk omdat de prik niet hielp. Weten jullie wat medische redenen kunnen zijn voor kale plekken op met name de buik van een kat? Verder lijkt ze fit, alleen een wat viezig oogje.
Bedankt!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kale buik

Bericht door Dinky »

Voedselallergie komt meestal tot uitdrukking rondom de kop.

Likt ze misschien door een vorm van stress veel aan haar buik? Zou ook nog kunnen denken dat ze pijn heeft bij haar buik en daarom gaat likken?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kale buik

Bericht door Adriana »

maar op welke gronden denkt je dierenarts dat het geen voedselallergie is?
vlooien-allergie is uitgesloten? en mirjam heeft al stress geopperd, dus pietseltje destress oid?

vooral vreemd dat beide katzels het hebben en dan ook nog specifiek nazomer/herfst..
heel recent stond er een bericht over Hill's z/d (zpls) op het forum bij specifiek eiwit-allergie en allerlei huidklachten, missch kun je aan een proefzakje komen (Hill's bellen?) en dat proberen..
en als het mindert dan weet je dus dat het voedselallergie of een bepaald gebrek aan een specifiek stofje was..
kunnen ze bij vers gras of tarwegras?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kale buik

Bericht door nellebel »

onze nellie had dat ook. belangrijk was bij haar dat de buik (en soms ook de benen) alleen maar kaal waren. geen rode geirriteerde huid, geen korstjes. nellie likte zich dwangmatig. dit deed ze om stress te ontladen (traumatisch verleden). periodes ging het beter periodes was ze helemaal kaal op buik en pootjes. ook alles geprobeerd inclusief de prednison. niets hielp. ben gestopt met ontwormen en vlooienspul en op ee ngegeven moment het zo gelaten. ze heeft een tijdje een babyrompertje aangehad als ik thuis was om het ritueel te doorbreken (wordt ook gewenning). uiteindelijk ook voor haar rust het zo gelaten en geaccepteerd dat dit haar manier was. wel altijd goed in de gaten blijven houden of het geen pijn deed of jeuk, maar ze heeft nooit gekrabt ofzo, zag er altijd mooi uit.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Kale buik

Bericht door Sydney »

Bedankt voor de reacties. Stress dachten we ook eerst, we hebben sinds kort een nieuw monstertje rondlopen die nu heeft ontdekt dat het ook leuk is om de oude dame op te jagen :) Maar even de agenda er op na geslagen, de kale plekken zaten er al voordat de nieuwe poes erbij kwam. Nou is het altijd al een neurootje geweest, ze kauwt ook op haar voorpoten, maar dat laat geen plekken achter.
We ontvlooien ze consequent, maar de da zei dat er weleens 1 doorheen kan glippen... Voedselallergie dacht ze volgens mij van niet omdat ze dat meestal niet op oude dag ontwikkelen (maar weet niet meer helemaal zeker wat haar afweging was, zal het morgen nog een een keer vragen).
Ze kan bij het gewone gras in de tuin en eet daar ook van, is dat slecht?
Ik heb ook ooit iets gelezen over iets hormonaals, maar kan dat niet meer vinden.
En misschien als we niets kunnen vinden, kunnen we inderdaad goed opletten of het geen pijn of jeuk geeft en het nog een tijdje aankijken.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kale buik

Bericht door Adriana »

nee, vers rauw gras is prima voor onbewerkte vitamientjes-mineraaltjes-enzymen.
missch zou je eens kunnen kijken bij de toepassingen van destress/huisdierendokter want het zou me niks verbazen als ze daar veel baat bij zou kunnen hebben..

en voedselallergie kan ook vanuit de veranderde ingrediënten van het voer komen, oude dag of niet.. dat staat doorgaans niet op de verpakking....,
k heb dat met bv druivensuiker.. stond er rietsuiker, staat er nu suiker en ik let even niet op en onderuit..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kale buik

Bericht door mittenslief »

ik heb ook zo'n kale buik likker....of het nu stress is of gewoonte
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Kale buik

Bericht door Sydney »

Veranderingen in de samenstelling van het voer zou dan inderdaad ook nog kunnen, dat is wel lastig achterhalen. En misschien is het stress of gewoonte, ik zal eens kijken wat de da zegt morgen, ik laat in ieder geval geen prednison meer geven en misschien is daarna destress een idee. Als ik dat zo lees, kan ik dat wel aan al onze katten geven hihi
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kale buik

Bericht door Cari »

Als de kale plek (min of meer) symmetrisch is, kan het goed hormonaal zijn. Als dat zo is, heeft de kat er verder geen last van. Betekent wel dat de huid niet geïrriteerd mag zijn en er geen jeuk is, want dan is het iets anders. Ik heb ook een kat die al jaren een blote buik heeft + binnenkant dijen, soms meer soms minder. Het is niet mooi, maar het enige dat je eraan kan doen, is hormonen geven, met alle mogelijke schadelijke gevolgen en daar pas ik dus voor.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Kale buik

Bericht door Sydney »

De plek is niet erg symmetrisch en ze had ook een plek aan de buitenkant van haar poot, dus dat is het dan misschien niet. En als hormonen schadelijk zijn, snap ik wel dat je het zo laat, vooral als ze er zelf geen last van hebben. De huid bij onze poes is in het begin ook wel geirriteerd geweest, nu ziet het er mee uit als een keurig kort donslaagje.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Kale buik

Bericht door Anne87 »

Je kunt - als het lukt - er een foto van maken en die hier posten? Dan kunnen we misschien wat makkelijker met je meedenken. Foto's kun je uploaden via photobucket of via mijnalbum.nl
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Kale buik

Bericht door Sydney »

Oei, dat is wel een goed idee, maar onze poes kan heeeeel goed maaien als ze iets niet wilt en van dit soort fratsen houdt ze zeker niet ;) Maar goed, ik zou een poging kunnen wagen. Komt er misschien aan!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kale buik

Bericht door Dinky »

Misschien foto nemen wanneer ze een keer op haar zij ligt bijvoorbeeld? Simpelweg altijd fototoestel in de hand hebben wanneer je in huis rondloopt ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Kale buik

Bericht door Sydney »

Gisteren naar de da geweest. Ze heeft nog een keer alle opties doorlopen en een hoop uitgesloten. Een voedselallergie zou toch een optie kunnen zijn alhoewel ze dat volgens haar meestal niet meer op late leeftijd ontwikkelen. Om dat uit te sluiten moeten we aan zo´n eliminatiedieet etc, we kennen dat, hebben we met de jongste ook doorlopen. Aan de andere kant lijkt het niet of ze jeuk heeft, want die prednisonprik tegen o.a. jeuk heeft vorige keer niet geholpen.
Ze denkt ook niet aan iets hormonaals ofzo want het is geen symmetrische plek. Eigenlijk denkt zij ook aan een soort van stresslikken. We hebben besloten even niets te doen en te kijken hoe het gaat. Als ze er niet veel last van lijkt te hebben en het wordt niet erger dan is het misschien gewoon wat het is.
Ze was trouwens niet echt lekker van haar jaarlijkse inenting. Toen we thuis kwamen heeft ze overgegeven en vanochtend weer en gisteren had ze heel veel gepoept na afloop, maar dat zal wel wat stress zijn. Is altijd zo zielig om haar bij de da te zien, ze maakt zich heel klein, oren plat naar achteren en dan verstijfd ze helemaal en kan de da vreemd genoeg alles doen. Thuis zou ze ons allang een flinke mep hebben gegeven maar ze is dan echt een bang schaap wat stil ligt om geschoren te worden :)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kale buik

Bericht door mittenslief »

dat overgeven doen ze echt van de stress....dan zal ze haar buikje ook wel daardoor kaallikken....begint bij stress en dan wordt het een gewoonte, zoals ik al zei hier ook zo een poes
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Plaats reactie