Mijn honden en de toekomstige nieuwe kat

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
ChelseaChica
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:25
Locatie: Julianadorp

Mijn honden en de toekomstige nieuwe kat

Bericht door ChelseaChica »

Wij hebben laatst bij vrienden een Maine Coon kat aangeboden gekregen.. Me vriend heeft dit ras vroeger gehad en wil hem heel graag hebben.. Maar ik heb 2 honden (dat het Pitbulls zijn even ter zijde) en als die op straat een kat zien lig ik op me rug zowat.. Maar dit is samen-sterk he, als ik ze apart mee heb zijn ze al een heel stuk toleranter, sterker nog, dan blijft het alleen bij kijken en beetje opgewonden piepen..

We gaan binnen 2 maanden verhuizen, en ik dacht anders moet de kat voorlopig even boven verblijven, en alleen 's nachts beneden als de honden in de bench zitten.. En dit dan een aantal weken volhouden, en ze dan los van mekaar beetje trainen erin, eerst goed moe maken en dan zelf de kat op schoot nemen en de hond beetje op afstand houden.. Ik heb ook wel es bij Cesar Millan gezien, dan legt 'ie de hond op z'n zij met een muilkorf om en zet de kat dan naast de hond neer of op de hond.. Uiteraard moeten we deze dingen 'niet doen zonder professionele hulp' maar denk dat dit beter werkt dan wanneer de hond op 4 poten staat en alert is..

Ik denk zelf dat een kat in huis gewoon moet wennen, de lol gaat er vanzelf af.. Maar ik kan ze niet zo bij mekaar gooien, zeker als ze met z'n 2en zijn, dan maken ze mekaar gek en ik neem geen risico's.. Iemand ideeën?

Groetjes Christien
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn honden en de toekomstige nieuwe kat

Bericht door Adriana »

het lijkt me met pitbulls (gecastreerd neem ik aan....) die jou omver trekken als ze buiten een kat zien, een giga risico om ze binnen samen met een kat te hebben.
het kan ook nog dat kater Jimmie het besterft van angst en stressproblemen gaat krijgen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Mijn honden en de toekomstige nieuwe kat

Bericht door eveline1982 »

Mijn ervaring met een pit bull en katten is verre van goed. Ik had een teefje van ca 6 maanden in huis opgenomen omdat ze als aas zou gaan dienen. Bij binnenkomst wilde ze ala minuut me katten opeten, na ruim een week was er nog geen verbetering en heb ik haar herplaatst. En dit ging notabene om een pup!

Pitbull's zijn zoals je zelf natuurlijk ook weet, terriers. En terriers zijn jagers, het is bijna niet te doen bij de terrierachtige om die op latere leeftijd nog aan katten te laten wennen. Als de kat gaat rennen word er iets getriggerd en willen ze er achter aan.

Ik zou zelf het risico niet nemen. Maar als je echt persee wilt, zou ik ze eerst is mee nemen naar mensen met katten, liefst die gewend zijn aan honden. Kijk goed hoe ze reageren, zijn ze nieuwsgierig of nemen ze de jachthouding aan. Je zegt dat ze toleranter zijn als je ze alleen mee neemt, maar opgewonden piepen duidt in mijn oren als, die wil ik hebben!!! Als ze daarbij ook nog is de oren naar voren gooien, de staart heel hoog of heel laag houden en nerveus gaan huppelen of laag over de grond gaan dan weet je eigenlijk gewoon genoeg.

Ps. Als de kat geen honden gewend is, zou ik het zowiezo niet doen! Dan heb je straks 3 dieren die de strijd met elkaar aan willen gaan.

Ps Mijn honden willen ook op straat achter katten gaan Adriana, van Jimmie ben ik zelfs overtuigd dat hij de kat zal pakken als hij de mogelijkheid krijgt. Thuis zijn ze gek op me katten, zoals je weet :) . Maaaaar groot verschil, Jimmie en Diego zijn opgegroeit met katten.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Mijn honden en de toekomstige nieuwe kat

Bericht door Kattebeest »

Begrijp uit je bericht dat je honden niet met een kat of katten zijn opgegroeid.
Als de honden geen kat gewend zijn dan zou ik er niet aan beginnen moet ik eerlijk zeggen. Neem daar toch het ras bij mee en het feit dat ze met z'n tweeën zijn. Denk dat je een enorm risico neemt met twee pitbulls en een kat.

Mijn hond* (bastaard) was opgegroeid met een kat en kon net als jouw pitbulls buiten erg enthousiast op vreemde katten reageren. Maar omtrekken? nee. Zo heftig reageerde hij niet.

En als de kat geen honden gewend is en ook nog eens met blaasproblemen zit, zou ik er toch - hoe jammer ook - vanaf zien. Een kat 'houden' is heel iets anders dan een hond. De signalen die een kat uitzendt als hij/zij ongelukkig is zijn bijvoorbeeld veel fijngevoeliger dan die van een hond. Stress slaat al snel naar binnen. Je moet het echt 100% willen, een kat. Dan heb je er de beste vriend aan.

PS: de foto van je avatar is zo te zien inderdaad van een andere kat dan de foto in je voorsteltopic ;-)
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
ChelseaChica
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:25
Locatie: Julianadorp

Re: Mijn honden en de toekomstige nieuwe kat

Bericht door ChelseaChica »

Bedankt voor jullie reactie's.. Best 'grappig', ik heb dezelfde vraag op een hondenforum gesteld en daar vliegt iedereen in de gordijnen.. Alsof ik erop kick om een kat tussen me moordlustige monsters te gooien ofzo.. Blij dat jullie wat vriendelijker reageren, is dat het verschil tussen honden- en katten eigenaren? ;)

@Kattenbeest - hihi ja ze hebben meerdere Maine Coons en ze appte me net al dat dat hun andere kat is.. Foutje.. Die van me profiel is de echte.. Ik ben me al druk aan het inlezen over het blaasgruis probleem, blijkt dus dat ze het krijgen van droogvoer vol granen, katten drinken weinig en met het droogvoer en de dunne plasbuis verstopt alles dan een beetje.. Vleesvoeding zou stukken schelen.. Me honden krijgen ook vleesvoeding.. Maar ik moet me evengoed nog goed inlezen hoor..

Mijn honden zijn nieuwsgierig, maar zodra het wegrent ja dan kan ik niet ontkennen dat ze in de jachtmodus gaan.. Maar nogmaals, honden die in huis met katten wonen kunnen daar nog op reageren buiten.. Jimmy is honden gewend en dat scheelt al een hoop.. Ik bedoel zolang hij rustig blijft en in ieder geval niet continu blazend wegrent als ze in de buurt komen scheelt dat al enorm..

@Adriana - ik heb teven, gesteriliseerd maar wat voegt dat toe..? Dat ze rustiger zijn misschien?

@Eveline - ik denk niet dat die hond dit deed 'omdat ie een Pitbull was', iedere hond van 6 maanden die geen katten gewend is en ineens in een woonkamer met katten wordt los gegooid zou er opaf gaan, het is alleen wat linker als een Pitbull hapt, in die zin snap ik u wel..

"Persé willen" mwa ik heb zelf niet zoveel met katten, me vriend wel, die wil het graag, die accepteert mijn honden ook terwijl het niet echt zijn rassen zijn, hij vindt ze wel lief hoor, maar hij is zelf meer van de Herders, schijnt heel wat anders te zijn, ik heb zelf geen ervaring met Herders..

Ik heb me bruin-witte hond wel es mee naar me zusje, die heeft een kat, ze is nieuwsgierig maar wel gefixeerd, maar zolang ik streng nee zeg doet ze niets.. En me andere hond is laatst de hele avond bij een vriendin geweest die katten heeft, ik smste halverwege de avond "leven je katten nog??" ze zegt "oh meid daar kijkt ze nieteens naar om".. Alleen als ze samen zijn is het opeens zo interessant, maar dit probleem heb ik ook met andere honden.. Apart kunnen ze wel met andere honden, maar als ze samen zijn gaan ze toch beetje provocerend doen.. Maar dat schijnt vrij normaal te zijn, dat honden die 1 roedel vormen zich samen sterk voelen en mekaar verdedigen of zelfs beetje bezitterig over mekaar zijn..

Ze zijn inderdaad niet met katten opgegroeid, en dat ze omtrekken is eigenlijk wanneer ik zelf dan niet op zit te letten, als ze een kat zien en ik zeg meteen "NEE!" of "UHH!" dan doen ze het niet, of in ieder geval minder.. Dit zijn dan ook katten die ze aanstaren of vòòr hun neus wegrennen..
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6844
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mijn honden en de toekomstige nieuwe kat

Bericht door Dinky »

Het kan zijn dat de honden de eigen kat als onderdeel gaan zien van hun roedel. Denk dat ik zelf het risico niet zou durven nemen maar heb dan ook geen ervaring met honden ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Mijn honden en de toekomstige nieuwe kat

Bericht door Kattebeest »

Herders zijn gefokt op andere eigenschappen dan pitbulls. Dat is het verschil.
Een herder is niet gefokt op de jacht maar op het hoeden van schapen en wordt ook veel ingezet als bewakings- of snuffelhond. Je weet zelf wel waar pitbulls op gefokt zijn, vandaar de forse kaken....

Natuurlijk zit in elke hond jachtinstinct, zeker als ze met z'n tweetjes zijn en een roedel vormen. Regelmatig krantenartikelen waarin o.a ook herders vermeld worden bij dodelijke jachtpartijen in weilanden.

Zit niet in de gordijnen maar misschien serieus een paar nachtjes over slapen voordat je aan Jimmie begint?

Edit: in een ver verleden een paar cursussen kynologie gedaan met doel keurmeester te worden (en alle ziektes en andere ellende uit de rassen te krijgen), weet ietsjes meer van honden dan van katten, helaas....
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5491
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn honden en de toekomstige nieuwe kat

Bericht door nellebel »

heb laatste tijd vaker contact met asiel omdat wij ook graag een hond willen. advies was om zeker geen echte jachthond te nemen. zelfs al zou je die als pup nemen is het geen zekerheid dat hij met katten overweg kan. dan kom je toch al meer in de goedzakken modus terecht zoals een labrador. volgens die eigenaar van het asiel kan zo'n hond namelijk altijd vanuit instinct reageren.
ik zou het risico niet nemen. vooral niet vanuit het oogpunt van de kat. als hij echt al blaasgruis heeft kan een beetje stress dit al verergeren.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Mijn honden en de toekomstige nieuwe kat

Bericht door Ikey »

Je kijkt al naar Cesar, dat is heel goed. En je weet dus wat hij zegt, jij bent de roedelleider. Jouw status als roedelleider kun je de komende weken, tot Jimmie komt, alvast extra verstevigen. Dus let goed op met door deuren heen gaan, jij eerst, dan de honden en buiten met wandelen laat ze naast je lopen of achter je (weet niet of je dat al (consequent) doet).

Ik zou de honden als de kat er is, altijd binnen ook aan de riem houden als de kat er ook rond loopt. De kat nooit zonder toezicht bij de honden laten, ook niet 's nachts als ze in de bench zitten.

Dat het pitbulls zijn vind ik ondergeschikt. Veel belangrijker is of ze goed zijn opgevoed en hoe ze zijn opgevoed. Als ze als hond zijn opgevoed, zullen de pitbullinstincten goed onderdrukt zijn en snel weer de kop in te drukken zijn als ze omhoog komen. Maar dit is de theorie, jij weet zelf het beste of dat klopt :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Shimbalaya

Re: Mijn honden en de toekomstige nieuwe kat

Bericht door Shimbalaya »

Ik was aan het googlen op pitbulls/ katten en kwam daarbij op een hondenforum een bericht tegen van Christien&Chelsea.Ik neem aan dat jij dat bent. ;-)
Dat bericht dateert van oktober vorig jaar en toen vroeg je aandacht voor hetzelfde probleem als nu, al betrof het toen 1 hond, als ik het goed gelezen heb.
Dus wat dat betreft ben je nog niet veel verder gekomen.

Je zegt dat wanneer je honden samen zijn het een geval is van Samen-sterk en dat ze elkaar dan gek maken.
Dat is nou toch net het hele punt.Ze zijn toch altijd samen thuis en dus zijn ze altijd Samen-sterk en zeker tegenover 1 kat.
Op veel hondenforums wordt ook gezegd dat bepaalde hondenrassen beter niet samen kunnen met katten of andere dieren, vanwege hun jachtinstinct.
Je kunt niet voorspellen wat er gaat gebeuren als de kat straks gewoon aan het spelen is en door de kamer heen rent.Grote kans dat je honden de kat als prooi gaan zien en er achteraan gaan.
Je zegt zelf op dat andere forum dat 1x happen al genoeg is met die Jaws-bek.
En nu heb je dus 2 van die Jaws-bekken .
Je moet er toch niet aan denken dat zo'n hond HAP zegt, dat is al erg genoeg. Stel dat ze dan gaan vechten om hun prooi, die prooi wordt dan gewoon in stukken gescheurd.

Lijkt het je niet verstandiger om je vriend aan het verstand te brengen dat dit geen goed idee is?
Ik hoop toch wel dat jullie beide beseffen dat het leven van de kat hier op het spel staat.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Mijn honden en de toekomstige nieuwe kat

Bericht door eveline1982 »

Naast kattenliefhebber ook groot honden liefhebber en door het opvangen van honden en het hertrainen van honden veel ervaring met veel rassen opgedaan. Een pit bull is ooit uit heel veel verschillende soorten rassen gefokt, om een sterke, dominante, waakse en bijtgrage hond te creeeren. De hond is gefokt om te kunnen vechten, met andere honden en grote dieren. Ze zijn dus in geen enkel opzicht te vergelijken met een andere hond of zelfs terriers. Ik ken genoeg mensen met pit bull's en vele hebben heel veel ervaring met honden, zelfs deze pit's zijn gewoon weg niet 100% betrouwbaar met andere honden of katten (enkele uitzonderingen daar gelaten, maar die zijn als pup met veel dieren opgegroeit). Een hond word niet vals geboren, maar wel met bepaalde karakter eigenschappen die bij het ras horen. Opgewonden en snel in kill stand hoort bij de pit.

Ik heb, zoals ik net al schreef, heel veel verschillende honden in huis gehad. Bijna alle honden waren mishandeld en of verwaarloosd. De pit bull is de enigste die mijn katten en jackrussel daadwerkelijk wilde "op eten". De rest had ik binnen enkele dagen gewend aan mijn katten en honden. Ik ben absoluut niet tegen pit'jes maar het is een sterk ras met een eigen wil, die een sterke baas nodig heeft. Ik raad het je gewoon heel erg af om daar nu nog een kat bij te zetten, als ze nog jonge pups waren geweest had je het makkelijk kunnen doen. Maar een volwassen kat bij 2 volwassen pit's te zetten, is vragen om grote problemen. Zonder jou of je honden af te vallen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn honden en de toekomstige nieuwe kat

Bericht door Adriana »

k zou toch maar gewoon blijven latten met coon in het ene huis en pitbulls in het andere
en 'east is east and west is west en never the twain shall meet'

lijkt me ook niet zo bevorderlijk voor jullie relatie, een vriend die gehecht is aan een coon en een vriendin met twee hapgrage pitbulls, die doorgaans in een bench zitten..
beetje vulkaan waar je dan op leeft want stel dat het fout gaat... horror..

maarre, bericht van oktober vorig jaar toch hoogstwaarschijnlijk ook van jou met dezelfde vraag - toen éentje en nu dan twee pitbulls - en een avatar die niet matcht met een voorstel-foto... snap ik het allemaal nog wel....?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Shimbalaya

Re: Mijn honden en de toekomstige nieuwe kat

Bericht door Shimbalaya »

Shimbalaya schreef:Ik was aan het googlen op pitbulls/ katten en kwam daarbij op een hondenforum een bericht tegen van Christien&Chelsea.Ik neem aan dat jij dat bent. ;-)
Dat bericht dateert van oktober vorig jaar en toen vroeg je aandacht voor hetzelfde probleem als nu, al betrof het toen 1 hond, als ik het goed gelezen heb.
Dus wat dat betreft ben je nog niet veel verder gekomen.
En met datzelfde probleem bedoelde ik dat je wilde weten hoe je je hond toen kon laten wennen aan de kat van je zusje. "Pitbull en kat, hoe ga ik dat aanpakken?"

Wat ik niet begrijp is dat je ook al advies hebt gevraagd op een hondenforum en dat je je niks van die adviezen aantrekt. De mensen op dat forum hebben je dus ook geadviseerd om er geen kat bij te plaatsen.
Maar vervolgens kom je hier ook nog 'ns om advies vragen.
Dacht je nou werkelijk dat de meeste kattenliefhebbers dat een goed idee vinden om een kat te plaatsen bij 2 pitbulls?
Het welzijn, de gezondheid èn de veiligheid van de kat is voor de meeste mensen het allerbelangrijkste.

En pitbull-instincten zijn nauwelijks te onderdrukken , dat lijkt me onzin.
Daarvoor is het tenslotte een instinct, een soortspecifieke en erfelijk vastgelegd gedragspatroon.
Dan zou je een kat ook kunnen afleren om te jagen en achter muizen aan te rennen .
Dat is ook onmogelijk.
Shimbalaya

Re: Mijn honden en de toekomstige nieuwe kat

Bericht door Shimbalaya »

Niet te geloven wat ik tegenkwam op een ander forum:

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 9&t=276510

Lees de reacties maar eens van de andere forummers.
En dan vooral de laatste zin van Christien in haar 1e post: De kat krijgt sowieso een hoge krabpaal en andere "vluchtmogelijkheden".

Sorry mensen maar hier kan ik ontzettend kwaad over worden.Ik zit gewoon te trillen van woede achter mijn pc.
Het wordt haar door bijna iedereen sterk afgeraden en toch wil ze haar zin doordrijven.
Die arme arme kat.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Mijn honden en de toekomstige nieuwe kat

Bericht door eveline1982 »

Ja dit is een typisch gevalletje, alleen maar willen horen wat je wilt horen! Iedereen zegt niet doen, iedereen zegt dat de rassen er niet geschikt voor zijn, de hele situatie niet geschikt is. En dan is het ineens dat mensen tegen pit's zijn etc. Weet je, doe lekker wat je wilt, want dat doe je toch wel. Erg onverantwoordelijk, maar hé jouw verantwoordelijkheid! Ik heb ooit een kapot gescheurde kitten moeten opruimen, daar word je verre van vrolijk van. Wens je veel wijsheid toe, maar ben bang dat die ver te zoeken is!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie