kat plast op alles wat zacht is!

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
carli28
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 okt 2013 08:18

kat plast op alles wat zacht is!

Bericht door carli28 »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit form maar zit met het volgende.

Wij hebben nu 2 katten en 1 poes in huis. De twee kater nu 14 maanden uit oud is sinds feb. dit jaar bij ons in huis bij gekomen waar we ook zelf voor gekozen hebben.
De vorige baasje van de jongste kat heeft naar mijn gevoel niet alles verteld aan mijn toen we kennis gingen maken met hem.
IK heb haar toen verteld dat we een 4 jaar oude kat en 3 jaar oude poes hebben heel actief zijn met spelen. Alleen dat de oudste kat enorm dominant kan zijn.
Toen de jongste kat er bij kwam was het veel blazen en aanvallen. Wat naar enkele weken gelukkig beter ging.
Maar toen ging de jongste overal plassen wat maar zacht is; op bed waar hij nu niet meer mag komen, alleen in de woonkamer. Zelf durft hij ook niet naar boven te lopen van wegen de oudste kat van ons.

We hebben 4 katten bakken, waar hij wel op gaat poepen maar plassen niet. We hebben al zo veel geprobeerd van hallyway spray tot onderzoek bij onderzoek bij de DA.
De dieren arts denkt dat het een gedragsprobleem is en daar ben ik ook bang voor. Zeker omdat hij als z'n jongen kat alleen maar slaapt over dag bijna niets doet, en 's nachts loopt te mauwen, spelen en loopt te plassen waar maar iets zachts licht. Onze oudste kat is 's nachts niet in de woonkamer. Verder plast hij veel op kussens, dekens, kleding die op tafel licht, schoenen, loopmat bij de deur, thee doeken die je vergeet op te hangen 's nachts.

Het enigste wat we nog niet hebben gedaan is hem laten castreren, en buiten gelaten omdat we dat ook niet willen. Ook niet met onze andere katten.
We hebben er aan zitten denken om misschien een katten net te plaatsen op de schutting zodat de jongste alleen in de tuin kan blijven buiten. Maar ook hier bij heb ik enorm mijn bedenkingen. De vorige baasje had het in haar tuin, en daar ging de jongste ook naar buiten hier niet.

Mijn man vindt dat de jongste uit huis geplaatst moet worden, en daar begin ik nu ook aan te denken. Zelf mijn vriendin ziet het en zegt het. Maar ik wil en kan hem niet zomaar uit huis plaatsten zonder alles geprobeerd te hebben.

De vorige baasje reageert ook niet meer op vragen die ik heb. Wie heeft er nog tips of adviezen?!?!?! ik ben echt hopeloos.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat plast op alles wat zacht is!

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
lees je uitgebreid en rechtsboven zit een zoekfunctie en dat is reuze handig..

waarom is hij niet gecastreerd? en waarom heeft je dierenarts daar niks over gezegd??

wildplassen kan met hormonen te maken hebben en zeker in dit geval..
je geeft aan alles geprobeerd te hebben maar hier heb je in ieder geval nog een belangrijk actiepunt! echter, omdat hij al een wildplashistorie heeft en ook nog zeer laat wordt gecastreerd, heb je geen garantie dat hij het erna niet meer doet.
bovendien duurt het ongeveer 6 weken voordat de hormonen uit zijn lijf zijn.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kat plast op alles wat zacht is!

Bericht door Dinky »

Castreren lijkt mij in elk geval verstandig.

Het kan daarnaast zijn dat hij toch buiten mist (neem aan dat de dierenarts de urine heeft onderzocht en blaas problemen zijn uitgesloten door de dierenarts? Wanneer dit niet zo is zou ik dat laten uitsluiten door de dierenarts).
Hebben hier eerder een kat gehad op het forum die op bed plaste maar dat was over toen hij buiten mocht ;-) Zou het tuin afschermen daarom wel overwegen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat plast op alles wat zacht is!

Bericht door castratenkoor »

Een kater van 14 maanden nog niet gecastreerd, ja ik vrees dat dat vragen is om moeilijkheden. En zoals al eerder vermeld, heb je nu geen enkele garantie meer dat hij het wildplassen ooit afleert.

Ik zou om te beginnen hem laten castreren, dan na 2 maanden kun je pas echt met hem gaan trainen om hem alsnog zindelijk te krijgen. Nog meer kattenbakken en grotere kattenbakken zou ik adviseren zeker in die start-periode.
Hier heb je een heeeeeeel lange adem en veel geduld voor nodig.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie