Kitten regelmaltig spugen, moet ik me zorgen maken?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
patricia1990
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 01 sep 2013 20:39
Locatie: arnhem
Contacteer:

Kitten regelmaltig spugen, moet ik me zorgen maken?

Bericht door patricia1990 »

Zoals jullie misschien al weten, heb ik vaker een bericht geplaatst over een van mijn kittens die regelmatig spuugt.
Vele van jullie gaven aan te gulzig eten, brokjes en natvoer apart van elkaar geven.
Ik heb al jullie tips opgevolgd.

Nu lag er vorige week 2x spuug in de kamer in de hoek.
En vandaag nadat ze wat natvoer had gegeten (kip) gaf ze ook meteen over.
Ze doet dit vaak meteen nadat ze heeft gegeten. Gemiddeld gebeurt dit ongeveer 1xpw.
Het is lichte braaksel met voer erin. Vaak zie ik er brokjes in. Nu zat er ook een laagke schuim op.

Ik vraag me toch of ik me zorgen moet maken.
Ze is nu 15 weekjes en de laatste keer bij DA ook ontwormt en ze zagen er goed uit.
Verder merk je niks aan haar, mooie vacht eet en drinkt goed en is speels.

Raden jullie me aan om de DA te bellen?
Bedankt!
Groetjes Patricia en de kiddies Tiger en Vlekkie
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten regelmaltig spugen, moet ik me zorgen maken?

Bericht door eveline1982 »

Een belletje naar de da kan nooit kwaad.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kitten regelmaltig spugen, moet ik me zorgen maken?

Bericht door BloemTetsu »

Zoals ik al van je zus had gehoord heb je een bericht van mijn lapje gelezen die ook veel overgaf.
Ducky* deed dat vanaf 12 jaar. Misschien eerder, maar toen kende ik mijn vriend niet.
Ze gaf bijna elke dag over. Deel was gulzigheid, deel slecht eten en daarna nierproblemen (waar we later achterkwamen).
Geeft ze meteen over of pas later?
Hoeveel tijd zit er nu tussen de maaltijden en ook tussen de brokken en het natvoer?
Als het kan zou ik de maaltijden (nog) meer verspreiden zodat ze niet teveel in een keer eet
Het zou kunnen dat ze kip niet lekker vind. Ik heb bij Ducky nooit een combi gemaakt met diersoort.
De da bellen kan nooit kwaad.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kitten regelmaltig spugen, moet ik me zorgen maken?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Eveline die gaan denk
Ik zeuren over natvoer
Hun vinden dat onnodig,,,
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kitten regelmaltig spugen, moet ik me zorgen maken?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Thnx Bianca ;)
Zusje zou t zo wel
Lezen
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
patricia1990
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 01 sep 2013 20:39
Locatie: arnhem
Contacteer:

Re: Kitten regelmaltig spugen, moet ik me zorgen maken?

Bericht door patricia1990 »

Dankje voor jullie reactie.
Het is altijd meteen nadat ze heeft gegeten.
Als ik opsta krijgen ze een heel klein beetje van natvoer een kwart.
Als ik dan ga werken is uurtje later dab zet ik brokjes neer. En om 6 uur geef ik ze natvoer en leg ik brokjes weg.
Als we gaan slapen rond 11 uur zet ik wat brokjes neer.

Ik heb ook wel is tonijn gegeven toen was het ook een keer gebeurt. Brokken is ook kip smaak vandaar dat ik ook kip natvoer nu geef. Af en toe geef ik ook royal canin natvoer voor kittens.
Groetjes Patricia en de kiddies Tiger en Vlekkie
Cerna

Re: Kitten regelmaltig spugen, moet ik me zorgen maken?

Bericht door Cerna »

Wanneer het kitten verder goed te pas is en goed eet, poept en plast, zou ik het aanzien. Je hebt nu eenmaal katten die regelmatig spugen en katten die dat zeer zelden doen.
Onze Cochi heeft zijn hele leven gespuugd (en werd toch 18!) en Amber spuugt ook zeker 1x per week. We zijn met beide tot in de Wagenrenk geweest en bij beide katten konden ze niets vinden.

Je zou, net als Cindy, eens kunnen kijken of ze vers lust (Tinlo, Carnibest) en of ze dat wel beter verdraagt?
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kitten regelmaltig spugen, moet ik me zorgen maken?

Bericht door BloemTetsu »

De smaken tussen brokken en natvoer kan verschillen. Kan je zien of het de brokken of het natvoer is wat eruit komt? Op welk moment van de dag geeft ze vooral over?

Mijn ervaring met kittens is miniem. Wel weet ik dat ze onbeperkt voer moeten hebben, dus dat doe je goed.
Wat ik kan bedenken is dat de tijd tussen het natvoer en de brokken te kort is. Maar om een kitten meer dan 2 uur van voer te onthouden is niet verstandig.

Zolang ze goed drinkt en alles er goed uitkomt. En ze geen -cam gehad heeft of vergiftigs is, is de kans op nierproblemen onwaarschijnlijk.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kitten regelmaltig spugen, moet ik me zorgen maken?

Bericht door mittenslief »

ik denk gewoon dat het verstandiger is om heel de dag brokken te laten staan...dan kunnen ze telkens een paar brokjes eten..dat is beter dan in 1 keer heel veel want dat zet nog uit...en sommige kotsen inderdaad heel makkelijk....ik voer hier echt alles door elkaar vanaf het begin af aan en daar hebben ze nooit last van
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
patricia1990
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 01 sep 2013 20:39
Locatie: arnhem
Contacteer:

Re: Kitten regelmaltig spugen, moet ik me zorgen maken?

Bericht door patricia1990 »

Oke dankje. Ze doet het meestal savonds als ze natvoer heeft gehad. Voorheen stonden er toen ook brokjes toen at ze het door elkaar en gebeurde het ook.
Verder is ze helemaal in orde (zo ver ik hey kan zien) alleen vind ik het zo vervelend voor haar.

Maar het is wel goed om natvoer te geven toch? De DA zeo bij het inenten dat het maart 1x pw hoeft als toetje. :s
Groetjes Patricia en de kiddies Tiger en Vlekkie
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kitten regelmaltig spugen, moet ik me zorgen maken?

Bericht door Ms Maaike »

De meeste da's weten over het algemeen weinig van voeding. Zeker oudere da's denken dat natvoer geen compleetvoer is of hebben bijvoorbeeld natvoer van Whiskas of ander supermarktmerk in hun hoofd. Dat gaf ik vroeger ook maar een keer per week, dat zag ik meer als een traktatie door de vele toevoegingen. Sinds ik elke dag natvoer geef is de ontlasting en vacht van alle katten hier mooier geworden.

Heel misschien zou het nog kunnen liggen aan dat je brokken granen bevatten (of 'gewoon' veel koolhydraten) en dat daardoor de maag-pH hoger wordt. Als er daarna vlees komt verteert dat niet lekker en theoretisch gezien zou ze het daarom uit kunnen spugen. Sommige katten hebben nou eenmaal gevoelige magen. Misschien de moeite waard om voorzichtig eens te kijken wat brokken met weinig koolhydraten doen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten regelmaltig spugen, moet ik me zorgen maken?

Bericht door eveline1982 »

Mijn volwassen katten krijgen 1x per dag (op me tandloze meisje na) en de kittens het eerste half jaar nog zo een 2 a 3x per dag zachtvoer. Ik zie het als een break voor me katten en bij de kittens voor het extra vocht.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kitten regelmaltig spugen, moet ik me zorgen maken?

Bericht door mittenslief »

hier de kittens ook 3-4 keer per dag natvoer erbij....en groeien als kool
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten regelmaltig spugen, moet ik me zorgen maken?

Bericht door Dinky »

Ga anders een dagboekje bijohouden welke smaak natvoer je geeft, wanneer brokjes en wanneer ze spuugt. Misschien dat je dan een patroon kan vinden?

Smaak van kip kan schijnbaar erg veranderen door bewerking. Hier trok onze poes haar neus op voor natvoerblikjes kip (schesir) maar at ze haar brokken met kip met veel smaak. Ook met bereiding van rauwe kip (voor ons zelf) weet ze niet hoe snel ze naast je moet staan. Tegenwoordig krijgt ze dan ook rauw uit de diepvries in plaats van blik omdat ze dat veel lekkerder vind :lol:
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
patricia1990
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 01 sep 2013 20:39
Locatie: arnhem
Contacteer:

Re: Kitten regelmaltig spugen, moet ik me zorgen maken?

Bericht door patricia1990 »

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga gewoon naar jullie luisteren qua natvoer.
Goed idee van het dagboekje.
Ik gaf voorheen ook wel is tonijn natvoer toen is t ook wel eens gebeurt, nu ook met kip dus ik ga vanavond gewoon weer is tonijn proberen, kijken of ze daarop reageert.
Groetjes Patricia en de kiddies Tiger en Vlekkie
Plaats reactie