Stinken uit bekje bij 4 mnd oud katje

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Stinken uit bekje bij 4 mnd oud katje

Bericht door Babiche »

Hoi!

Er is nog geen topic over dit onderwerp, maar ik vindt dit zelf wel nuttig om op te schrijven voor anderen. Zodat anderen dit probleem hier kunnen terugvinden, wanneer hun kitten last van hiervan mocht krijgen!

Teddy ons 4 mnd nieuwe katertje stinkt op t moment uit zijn bekje. Daarnaast gromt ie ook af en toe tijdens het eten en schrokt hij een beetje zijn eten naar binnen. Vanochtend deed hij dit + blazen (!?!), en spuugde de handel weer uit in zn bakje. Om het vervolgens weer op te eten :???: !?

Voor de zekerheid belden we de DA en die zei het volgende:
"Teddy zat in de periode dat zijn tandjes gingen wisselen en waarschijnlijk had hij last van zijn kies(jes). Die konden ontstoken zijn met evt. zweertjes en dat gaf pijn bij het kauwen. Waardoor Teddy ging grommen van de pijn tijdens het eten. Dit tandenwisselen moet dus vanzelf goed gaan. Maar nu had hij er dus last van.


Ik geef hem dus nu paté en verdun dat, zodat hij het lekker kan op slobberen zonder al te veel 'kauw'pijn.

groetjes Babiche
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Gelukkig was er niets vervelends aan de hand en is hij er hopelijk snel vanaf!
Arme Teddy...hopelijk vind je een tandje, dat is bij mij nog niet gelukt helaas..

Danielle
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Arme Teddy,

Ik heb dat ook nog niet meegemaakt. Ievie heeft zelfs gewisseld zonder dat ik er iets van heb gemerkt. Ebby denk ik ook. Ik merk gewoon niets aan ze. Dat van die pate is een goed idee (he, dat rijmt, effe in de sinterklaasstemming!)
Groetjes Gerda
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Ach die Teddy! Hopelijk is het snel over bij hem.

Remi stinkt af en toe ook behoorlijk uit z'n bekkie, dit vond de dierenarts gisteren ook, maar bij Remi zag hij niets bijzonders.

Groetjes, Carol
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Tja, we hopen inderdaad maar dat t gauw over is. Vandaag had ie in ieder geval tot nu toe niet zoveel zin om te eten :???: . Hopelijk vanavond weer.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Bij Chippie snap ik het helemaal niet.
Hij heeft zijn tanden al een tijdje geleden al gewisseld, maar als hij nu gaapt... :esick:
Hoe het komt weet ik niet.
Juist als hij drinkt is het een beetje over, maar eens hij daarna weer eet, dan stinkt hij weer uit zen bekje.

Groetjes Nathalie
Gebruikersavatar
Mika_Matsoe
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jan 2011 21:41

Re: Stinken uit bekje bij 4 mnd oud katje

Bericht door Mika_Matsoe »

Weten jullie wat voor stank het is?
Als het een rotte etenslucht is, is de kand inderdaad groot op een ontsteking van de tanden of kiezen.

Maar als je een beetje rare chemische lucht ruikt, iets wat je normaal niet in monden hoort te ruiken zeg maar, dan is is er een kans op keelontsteking.
Trots Baasje van Mika en Matsoe!

Rust Zacht Lieve Baileys..
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5487
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Stinken uit bekje bij 4 mnd oud katje

Bericht door nellebel »

onze DA heeft de maand van het gebit. Gratis tandcontrole. Ga er wel heen, want sjefke stinkt ook uit zijn bekkie, en niet te zuinig. Flippie had toen zo'n weeige lucht tijdens de flinke niesziekte, maar dit is gewoon een vieze lucht. kan het niet omschrijven hoe het ruikt. Kan in zijn mondje echter niets zien.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Stinken uit bekje bij 4 mnd oud katje

Bericht door pearlsofpassion »

Heeft Sjefke al gewisseld?
Tot katjes hun tanden wisselen moet je je nooit zorgen maken ivm geur, dat is vrij normaal. Erna, scheelt er wel vaak iets.
Maar het kan ook van het voer (vooral natvoer) komen!
Tandplak zie je in het begin doordat het tandvlees een rood randje krijgt tegen de tanden aan. Als je nog geen geel op de tanden ziet en enkel dat randje kan je het al met wat rauw vlees geven oplossen. Erna kan je dat nog proberen maar dan zal je een paar weken elke dag een stukje moeten geven en dan nog eens kijken of het geminderd is.
Ik geef hier standaard dagelijks een klein stukje (10gr/kat), voor de tanden, voor de gezondheid en omdat ze het zoooo vreselijk lekker vinden ;-)
(omdat ik het dagelijks geef is het niet erg dat ze het met een paar keer kauwen in Cuzco zijn geval, al binnen hebben; als het is om tandplak weg te krijgen snij je best kubussen, zodat ze wel moeten kauwen)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Kadavir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 jan 2011 14:29

Re: Stinken uit bekje bij 4 mnd oud katje

Bericht door Kadavir »

Hee wat leuk, de dierenarts hier in de buurt heeft ook gratis gebitscontroles in februari.. ga ik zeker doen :)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5487
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Stinken uit bekje bij 4 mnd oud katje

Bericht door nellebel »

ik weet niet of sjefke al heeft gewisseld hij is 7 maanden oud. Zijn tandjes zijn net zo schattig klein als die van flippie en die is ruim ee njaar (met flinke groeiachterstand), dus ik heb geen idee.
Daarom laat ik het maar checken.
Ze krijgen alleen brokken en 2x per dag een heel klein beetje natvoer met druppeltjes (weerstand). met zo'n blikje gourmet doe ik 2 dagen (voor 4 eetmomenten van 2 katten dus). Hij drinkt ook prima.
Soms krijgen ze een dentabite snoepje en s'avonds zo'n knaagstaafje.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Stinken uit bekje bij 4 mnd oud katje

Bericht door pearlsofpassion »

Dan heeft hij al gewisseld. Melktandjes herken je wel.
Dat is ook wel normaal op 7 maand.

Geef je nooit eens iets rauw? Dat is wel erg gezond voor ze en werkt naar mijn mening stukken beter dan al die kauwstaafjes of dental brokken. Het is tenslotte ook de natuurlijk manier van de tanden schoon te houden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5487
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Stinken uit bekje bij 4 mnd oud katje

Bericht door nellebel »

heb toevallig gisteren stukjes rauwwe kipfilet gegeven. waren ze dol op. klein beetje gegeven omda tflippie erg gevoelig is met haar darmen (vorige keer moest ze braken en kreeg ze diarree).
vooralsnog goed gegaan.
Hoeveel mogen ze eigenlijk hebben? zoals ze gisteren reageerden denk ik dat ze die kipfilet zo helemaal hadden kunnen opeten. ook hoor ik vaker van die eendagskuikens, is dat niet erg veel voor 1 kat?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Stinken uit bekje bij 4 mnd oud katje

Bericht door pearlsofpassion »

Zo'n kuiken is maar klein hoor. 1 dag, dus dat past nog net goed opgevouwen in een ei...

Ik geef ze hier 10gr per dag per kat (dat is ongeveer een kubus met zijde 2-3 cm). Maar als maaltijd mag dat wat meer, maar dan zou ik wat meer afwisselen of inderdaad voor een kuiken gaan (daar zit afwisseling in). Hier is het echt gewoon als aanvulling en tandenpoetsbeurt.

Als er eentje last heeft van de tanden, of toen Cuzco nog slechte brokken at en verhoogd blaasgruisrisico gaf ik het dubbele.

Ik haal trouwens kippebillen en haal daar het vlees af (maar daar moet je iets van handigheid voor hebben bij rauw vlees). Dat kost mij 5 euro voor 2kg billen, en daar hou ik dan 1,4 kg aan over als de benen eruit zijn. Die mogen ze dan afknagen of ik zou ze in stukjes kunnen doen en ook stillaan voeren, want wat bot mogen zo ook wel (Flippie misschien beter dan niet), maar kippebotten zijn erg dik, zeker in de poten. Het lukt ze wel om ze te kraken hoor!
alleszins, op zo'n bil zit ook meer pezen, bloedvaten en natuurlijk het vel. Allemaal goede zaken die je in een filet natuurlijk niet tegenkomt...
Kraakbeen vinden ze ook lekker :edoh:

Ik ben van plan daarnaast 1 keer per week een stukje orgaanvlees te geven. Omdat dat in hun brokken niet zit en dat vind ik ook wel belangrijk om aan te vullen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5487
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Stinken uit bekje bij 4 mnd oud katje

Bericht door nellebel »

maar zijn die botjes niet gevaarlijk als er stukjes afsplijten ofzo voor in hun keeltje?
Ze gaan het nu zeker vaker krijgen, als ik voor mezelf vlees bak, van te voren stukje afsnijden voor hun. (dan alleen kip, kalkoen, geen varken en koe).
En met vis, geen gevaar met de graatjes? ben wat overbezorgd misschien.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie