jeuk en krassen veroorzaakt kale plekken?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
lisaavdveen
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 okt 2013 17:50

jeuk en krassen veroorzaakt kale plekken?

Bericht door lisaavdveen »

Hallo allemaal,

Ik heb een kater, James, hij is gecastreerd, en hij is 2 jaar oud.
Het is een britse korthaar. We hebben hem van vrienden gekregen die toender tijd britse kortharen fokte, alleen kregen ze James niet verkocht, vandaar dat ze vroegen of wij hem wilde hebben!

James is een heerlijke kater die graag bij je komt liggen en geknuffeld wil worden, alleen vinden wij dit niet zo prettig omdat hij heeeeel veel krabt waardoor heel zijn huid vol korsten en soms bloed zit.

De hele dag door zien we hem niets anders dan krabben.
We zijn naar de dierenarts geweest en die heeft een huidmonster genomen maar er kwam niet echt iets uit de test dus toen heeft hij ons pilletjes gegeven. Heel eventjes werkte dit maar daarna niet meer, toen zijn we een paar weken later er nog een keer mee begonnen maar het hielp niets. We zijn ook al een paar keer overgestapt op ander voer, dit hielp voor een paar maanden alleen James begint weer met krabben en heel zijn rug zit vol korsten.

We weten dus niet waar het aan ligt en ook niet wat we kunnen doen om hem te helpen?
Ik vroeg me dus af of iemand van jullie tips heeft?

Groetjes, Lisa
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: jeuk en krassen veroorzaakt kale plekken?

Bericht door Dinky »

Ik vind het beetje klinken als een vlooienallergie of voedselallergie (al geeft die laatste eerder plekjes op het kopje ipv de rug)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Roest
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 aug 2013 19:21

Re: jeuk en krassen veroorzaakt kale plekken?

Bericht door Roest »

Dit kan heel lastig zijn. Je zult de oorzaak moeten proberen achterhalen. Pas dan kun je effectief behandelen of in geval van allergie de stof waar hij allergisch voor is vermijden.

http://www.kattenziektes.com/allergie.html

1. Is het allergie of iets anders?
2. Als het allergie is, waarvoor is hij dan allergisch?

Je hebt de dierenarts nodig om die vragen te beantwoorden.

Enige wat je zelf kunt doen:
- zorgen dat hij echt vlooivrij is.
- een eliminatiedieet beginnen
Een praktisch en in de meeste gevallen goed alternatief voor een zelf te bereiden eliminatiedieet is een 'kant en klaar' hypo-allergeen dieet, bij voorkeur op basis van ingrediënten die het dier niet eerder gegeten heeft. Een dergelijk dieet bevat ook slechts één dierlijke eiwitbron en één koolhydraatbron en is in voedingskundig opzicht compleet, zodat uw huisdier niets tekort komt.

De testperiode duurt minimaal 6 weken. In deze periode mag uw hond of kat beslist niets anders dan het voorgeschreven dieet te eten krijgen. Eén koekje of een ander voedingsmiddel kan de hele test teniet doen.

Wanneer er inderdaad sprake is van een voedselallergie, verbeteren maag darmklachten (diarree) meestal binnen enkele dagen, terwijl het wel 6 tot 9 weken kan duren voordat huidklachten (jeuk) verminderen.
http://www.dedierenkliniek.nl/htm/dier/ ... selall.htm
lisaavdveen
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 okt 2013 17:50

Re: jeuk en krassen veroorzaakt kale plekken?

Bericht door lisaavdveen »

oke alleen zal zo'n dieet bij ons heel moeilijk gaan, omdat james iedere dag buiten komt. En ik weet niet of hij daar nog rare dingen ofzo eet?

En Dinky, het zijn echt alleen plekken op zijn rug vooral, een kleintje op zijn hoofd, maar de rest bijna alleen op zijn rug!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: jeuk en krassen veroorzaakt kale plekken?

Bericht door Synemios »

Lisa, als je kat al buiten kwam tijdens het geven van ander voer wat hij eerder kreeg, dan weet je dus niet goed of het voer geholpen heeft of niet.
Dus kan ook zijn dat hij dan wel goed op het voer reageerde maar buiten andere dingen at elders.
Binnen houden, tuin/ balkon afzetten is dan denk ik toch de enige optie als je wilt weten waar James allergisch voor is, en als je wilt zorgen dat hij zo minder jeuk heeft en zich kapot krabt.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: jeuk en krassen veroorzaakt kale plekken?

Bericht door Ms Maaike »

Ontvlooi je James regelmatig?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
lisaavdveen
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 okt 2013 17:50

Re: jeuk en krassen veroorzaakt kale plekken?

Bericht door lisaavdveen »

hoi!

Ja we ontvlooien james regelmatig.
Maar binnen houden gaat niet echt lukken, dat willen mijn ouders niet want onze serre deur staat altijd open omdat we ook een hond hebben die zo de tuin in en uit kan lopen, en de 2 katten kunnen dat dus ook, alleen gaan deze ook de tuin uit.
Diocletian
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 okt 2013 20:38

Re: jeuk en krassen veroorzaakt kale plekken?

Bericht door Diocletian »

Hoi, ik ben nieuw op de site - even voorstellen: Diocletian, 68 jaar, woon in Philippine op Zeeuwsch-Vlaanderen. We hebben 2 poezen, 1 hond en 1 fret. Poezen en hond lopen vrij rond (wij wonen op het platteland) Onze fret leeft in een bench.

probleem: Amos de fret heeft sinds kort heel veel jeuk, krabt en krijgt nu kale plekken met krabwonden. Hij heeft al sinds zijn geboorte hetzelfde voedsel. Alle beesten worden regelmatig met advocate 0,4 ml tegen vlooien behandeld. Wij zijn +/- een maand geleden overgegaan op een nieuw soort kattenbakvulling op basis klei/zelfklonterend.

In wanhoop dierenarts bijgehaald: conclusie vlooien. Katten, hond en fret spelen dagelijks met elkaar.
Noch onze poezen, noch onze hond hebben vlooien en bij het fretje kunnen we ook geen vlo vinden.
- kan het van de kattenbakvulling komen?
- al het 'beddengoed' van de dieren worden regelmatig gewassen; moeten wij op een anti-allergie wasmiddel overgaan?

Sorry dat ik jullie lastig val met een probleem over mijn fret maar ik ben zo langzamerhand ten einde raad.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: jeuk en krassen veroorzaakt kale plekken?

Bericht door eveline1982 »

Er zijn ook forums over fretten. Denk dat zij hier meer ervaring in hebben.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: jeuk en krassen veroorzaakt kale plekken?

Bericht door nellebel »

mijn nellie ging flink krabben van het vlooienmiddel (exil rotzooi). toen ik daarmee stopte werd het stukken minder (zij deed het ook uit stress en spanning) en kon ze zelfs van de prednison af die ze er voor kreeg.
vraag me af of de vorige baasjes dat niet wisten, dat hij daarom ook niet verkocht was.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie