Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstaking

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstaking

Bericht door Sterretje90 »

Hoi allemaal!

Pietertje is een beetje ziek. Hij geeft al twee weken veel over, veel haar, maar er leek nog iets anders aan de hand te zijn. Toen ik voor de vierde keer bij de dierenarts was en die wéér zei dat we het nog maar even moesten aankijken ('want hij wist het ook niet') ben ik een beetje boos geworden en heb ik geëist dat ie Pieter helemaal na zou kijken en op z'n minst een bloedonderzoek zou doen. Een uurtje later werd ik gebeld door een heel timide dierenarts: Pietertje heeft een heel zware keelontsteking en extreem ontstoken amandelen. Zo sneu... Nu heeft hij pijnstillers en antibiotica, en het lijkt al wat beter te gaan, maar het volgende probleem heeft zich nu aangediend...

Pieter moet nu namelijk een paar dagen alleen natvoer eten, omdat brokjes te hard zijn (die kotst ie meteen uit). Maar dat vindt Pieter niet leuk, hij gaat gewoon in hongerstaking. En zo wordt ie natuurlijk niet beter. Ik heb al allerlei merken geprobeerd, ook de A/D en de I/D van Hills, heb Viyo geprobeerd, brokjes geweekt in water, hij wil het allemaal niet... Gisteren ging het nog wel maar vandaag eet ie gewoon niet meer. Hij heeft wel heel erg honger en wordt helemaal gek als ik brokjes pak (om te weken in water), maar als ze eenmaal geweekt zijn hoeft ie ze niet meer. Wat kan ik doen???? Hij moet wel eten, anders wordt ie niet beter...

Oh trouwens, de slogan 'als ze echt honger hebben eten ze toch wel' gaat voor Pieter niet op, die is héél volhardend.

Kunnen jullie me helpen? Wat kan ik nog proberen?
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6850
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door Dinky »

Zoek anders eens op spuitjevoeren.
Dan spuit je voorzichtig wat natvoer in het bekje ;-) beetje om de mond smeren of op de poten wil ook wel eens helpen (ik ben smerig dus ik moet wassen idee)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door Sterretje90 »

Hoi Dinky, dankjewel voor je reactie. Dat had ik inderdaad ook al bedacht en als het zo doorgaat ga ik dat ook doen, maar hij moet z'n medicijnen ook al onder dwang krijgen, en hij is al zo zielig... Had eigenlijk gehoopt dat er nog een magisch trucje was om een kieskeurige kat gewoon te laten genieten van natvoer... ;)
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door BloemTetsu »

Mijn kater had 2 maanden geleden ook een week van niet eten. Hij had waarschijnlijk last van zijn keel. Overigens at hij ook geen brokjes.
Na 4 dagen spuitjes voeren, at hij weer zelf.
Daarvoor was mijn poes Elfie aan het weigeren. Spuitjevoeren ging bij haar niet. Dus we hebben voer op haar mond gesmeerd en daarna voorgezet. Mijn vriend was hier handiger in, ze nam daarna wat happen.

Het is uitermate frustrerend. Sterkte ermee!
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door Sterretje90 »

Gelukkig dat die van jou er weer bovenop zijn, BloemTetsu! Ik weet zeker dat 't met Pieter ook wel goed komt, hij is verder eigenlijk helemaal niet ziek (spuugde alleen steeds), en heeft ook honger. Gekookte kip en vis eet hij wel, als ik dat fijnprak is het ook puree, maar weten jullie hoe erg het is dat hij een paar dagen lang dus eigenlijk bijna geen vitamientjes enzo binnenkrijgt? Neem tenminste aan dat alleen kip en vis niet veel voedingsstoffen bevatten...
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door mittenslief »

nou wat er ook gebeurd een kat die niet eet is nog erger dan een kat die brokjes eet.....ik denk dat hij wel heel goed zelf aanvoelt wat hij kan eten en ik zal m lekker brokjes laten eten hoor...
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door Sterretje90 »

Hmm, ik denk dat dat niet helemaal opgaat, Mittenslief, in ieder geval niet voor Pieter. Die heeft een tijdje geleden druiven gegeten, terwijl dat hartstikke giftig is voor katten. En het liefst eet hij ook chocola enzo... Maar dat mag natuurlijk allemaal niet van mij! Maar hij heeft dus twee weken lang wel brokjes gegeten, alleen kwamen die er steeds weer uit. Nu hij natvoer eet spuugt hij niet meer, dus dat hou ik voor nu wel even aan. Als z'n keeltje beter is krijgt ie weer brokjes. Desnoods moet het onder dwang, maar ik begin zo even met een paar stukjes geprakte kip/vis. :)
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6850
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door Dinky »

Als hij rauwe kip wil eten is dit beter dan gekookte kip ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door Sterretje90 »

Oh echt? Dierenarts zei juist dat ik absoluut nooit rauwe kip mag geven... Ik weet dat wilde katten hun kippetje ook niet eerst koken ;) Maar Pietertje staat natuurlijk wel ver van zijn natuurlijke soortgenootjes af. En hij heeft Zitac gehad, dat schijnt het maagzuur minder zuur te maken, dus dan lijkt het me helemaal niet goed. Maar waarom is gekookte kip dan niet goed, Dinky?
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6850
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door Dinky »

Niet goed is geen juiste omschrijving ;-) Alleen met het koken gaan er ook enzymen en andere voedingstoffen verloren. Maar het is zeker niet zo dat gekookte kip slecht zou zijn, altijd beter ook dan niets eten.

Ik weet wel dat dierenartsen geen voedingsexperts zijn ;-) En nee, ik ben ook zeker geen voedingsexpert. Wel ken ik de verhalen van katten met chronische diarree die volgens dierenartsen uitbehandeld waren en op rauw vlees van de diarree af zijn gekomen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door Sterretje90 »

Oh ja ik begrijp het, dankjewel voor je uitleg. Hij heeft inmiddels toch gekookte kip gehad (die was al klaar voordat ik je berichtje daarover las) en dat ging er heel goed in, dus ben blij dat hij wat gegeten heeft. Rauwe kip ga ik zeker nog eens proberen als hij wat beter is! Of als hij diarree heeft dus, haha :P

Ik moet zeggen dat ik het sowieso lastig vindt wat er allemaal gezegd wordt over kattenvoeding. Het is allemaal zo verschillend, de dierenarts zegt iets, en in de dierenwinkel zeggen ze weer totaal iets anders, en hier op het forum worden weer allemaal andere dingen gezegd... En allemaal door katten-experts! Zelfs mijn fysio had er een mening over... Vind het dan zo moeilijk om te bedenken wat nou het beste is!
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6850
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat hij nu wel wat eten binnen heeft :-)

Wat betreft moeite met voeding sta je zeker niet alleen. Ik houdt wel altijd in mijn achterhoofd dat een da of een dierenwinkel iets zullen adviseren wat ze zelf verkopen (net als supermarkt). Daarom is het van belang breed te oriënteren om een eigen mening te kunnen vormen ;-) mede een reden waarom ik ook regelmatig meelees op het forum van barfplaats.nl (die zijn alleen gericht op rauw voeren maar zijn wel weer erg tegen brokken) naast dit forum.
Wat mij het beste gevoel geeft is om altijd brokjes te hebben staan (in de natuur eten katten kleine porties per keer) en als natvoer geef ik kvv (kant en klaar vers vlees, simpelweg gemalen vlees/orgaan/bot waardoor het compleet is) omdat dit natuurlijk voer is zonder (chemische) toevoegingen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door Sterretje90 »

Ja, ik haal ook erg veel nuttige informatie uit fora en internet, dat helpt zeker! Nu (zeg maar normaal, niet nu ie keelontsteking heeft) heb ik de combi van brokjes (inderdaad omdat Pieter het fijn vindt steeds kleine beetjes te eten en het goed is voor z'n tandjes) en elke avond een half blikje natvoer (kleine beetjes af en toe eet ie namelijk wel ;) ), verschillende merken maar altijd met alleen veel 'echte' vlees/vis en wat vocht, maar geen gekke toevoegingen. En dat bevalt prima dus dat blijf ik maar gewoon doen! ;) Oh en ik heb sinds kort ook een waterfontein voor het drinken, en dat vindt Pieter he-le-maal te gek! :D
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door eveline1982 »

Mijn banjer is ook zo een boer(in) ;) wat ze niet kent eet ze niet. Toch moest ze aan iets nieuws wennen nl rc conveleanscene suport, en ze vind het gewoon lekker!! Doe er altijd wat vlees doorheen en het gaat er bij haar in als zoete koek. Blikvoer moet bij haar vooral zo goedkoop mogelijk zijn, denk vanwege de extra stank ;) Heb betere merken bij haar geprobeerd, maar ze loopt zo weg. De Rc kan je bij de dierenarts halen, is krachtvoer in poedervorm wat je moet aanlengen met water.

Als je rauwe kip wilt geven kan je het beste het eerst invriezen zodat schadelijke bacterien verdwenen zijn.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door Ms Maaike »

Die rc ging er hier ook best in (met een spuitje) toen Mickey in hongerstaking was. Ook de 'support' van Specific (ben even kwijt hoe het echt heet, maar het is hetzelfde soort astronautenvoer als de rc convalesence) ging er goed in. Als ik het op dat moment gewoon voor z'n neus zette likte hij er wat aan, maar hij kreeg toen lang niet z'n dagelijks aanbevolen hoeveelheid, dus ik moest helaas wel dwangvoeren. Al eens Almo Nature natvoer geprobeerd? Hier gaat het Azul-label er als koek in.

Als hij de brokjes eruit gooit en hij vindt geen enkel merk natvoer lekker zou ik toch de rc convalesence met wat warm water pappig maken en dat via een spuitje dwangvoeren.

Heel veel succes in elk geval!
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie