beginnende nies ziekte 18weken oude kitten

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
binkie25
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 okt 2013 11:41

beginnende nies ziekte 18weken oude kitten

Bericht door binkie25 »

Hallo allemaal, ben niet op het forum (zie voorstellen) maar ik heb een vraagje.

Onze binkie (18weken) heeft beginnende nies ziekte. Eergisteren begon die ineens met niessen waar we gelijk van schrokken en gisteren afspraak gemaakt bij de DA. Die constateerde inderdaad beginnende niesziekte en legde uit dat het een herpes virus was. Binkie heeft een AB kuur en ontstekingsremmer via spuit toe gediend gekregen en kregen we oogzalf mee.

Gelukkig wil ze nog wel eten (geven versvlees) maar heeft wel eventjes 5 minuutjes zin in spelen en komt dan haar mandje uit maar verder is het veel slapen, ik neem aan dat dat normaal is de eerste dagen?

Het niessen blijft als spray nies zeg maar, gelukkig geen gesnotter maar kan zo 5 keer achter elkaar niessen en dan een kwartiertje niet.

Nu is mijn vraag kunnen wij hier verder zelf nog wat meer aan doen? bijvoorbeeld mee in de douche nemen dat ze in de stoom zit, of juist niet omdat ze daarna weer in de koudere omgeving komt of wat raden jullie aan.

Alvast dankje wel
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: beginnende nies ziekte 18weken oude kitten

Bericht door mittenslief »

ten eerste moet ik je toch vragen of ze volledig ingeent is??? dat is nl. verschil wel/niet ingeent......als ze wel ingeent is vindt ik de DA snel met het geven van ab want dan moet ze het eigenlijk zelf kunnen...door de ab worden ze inderdaad slomer en slapen ze meer....het allerbelangrijkste is dat ze blijven eten en drinken....en als ze niet geent was dan moet je blij zijn dat je er snel bij bent. niesziekte wordt erg onderschat
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: beginnende nies ziekte 18weken oude kitten

Bericht door Ms Maaike »

Niet stomen, dan creëer je de perfecte omgeving voor bacteriën. Ik weet dat het vroeger veel werd gedaan bij mensen, maar daar komt men nu weer op terug.

Verder vraag ik me af hoe je dierenarts het herpes virus heeft vastgesteld en waarom hij dan een ab meegeeft. Ab werkt tegen bacteriën, herpes is een virus. En herpes in de luchtwegen is niet vast te stellen zonder monstername/bloedprikken.

Welke ontstekingsremmer heeft Binkie meegekregen? En waarom is dat eigenlijk? Ab en ontstekingsremmer zijn best dubbelop en ik vind het nogal wat in combinatie met oogzalf (Cavasan?) voor zo'n jong hummeltje. Zeker als het gewoon netjes is ingeënt.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
binkie25
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 okt 2013 11:41

Re: beginnende nies ziekte 18weken oude kitten

Bericht door binkie25 »

Nee binkie is niet ingeent, waarom niet.. mijn mening omdat het rommel is en ieder heeft zijn eigen mening daar over en dat mag natuurlijk net als de voeding maar we hebben twee katten gehad die geent waren en niet oud zijn geworden helaas en dan ga je soms over dingen anders denken.

Daarom zijn we ook gelijk in actie gekomen toen de nies bui begon ipv van het eerst nog aan te kijken, ik laat haar liever twee keer na kijken dan 1 keer niet. De DA heeft het vast gesteld door lichamelijk onderzoek en het luisterend oor naar ons. Omdat het nog de beginselen waren konden we het zo oplossen.
Ze heeft bij de DA het volgende toe gediend gekregen:

convenia injectie 1ml
tolfedine 4% 1ml

We hebben hebben oog zalf mee naar huis gekregen: caf oogdruppels.

Eten doet ze goed drinken doet ze niet erg veel( ook nooit gedaan) door versvlees uiteraard.

Maar dan neem ik haar niet mee naar de douche, mijn gedachten waren inderdaad dat ze dan mee ging stomen maar dat doe ik dan niet.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: beginnende nies ziekte 18weken oude kitten

Bericht door Ms Maaike »

:) Herpes is niet vast te stellen door lichamelijk onderzoek, dat is het punt nu juist. En waarom ab als hij zo zeker weet dat het herpes is? En zijn ab, convenia, tolfedine en oogdruppels dan geen rommel? Jammer dat je vorige katten niet oud zijn geworden, maar hoe weet je of dat door het vaccineren komt?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6844
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: beginnende nies ziekte 18weken oude kitten

Bericht door Dinky »

Fijn dat er geen novacam is ingespoten als ontstekingsremmer, wordt namelijk vaak verkeerd gedoseerd met nare gevolgen als nierfalen.

Ik ben persoonlijk van mening dat de entingen t/m 1 jaar hun nut wel hebben, mede omdat kittens nog zwak zijn. Nu moet je alsnog 'troep' in haar stoppen. Maar ieder natuurlijk zijn eigen keuze en afwegingen ;-)

Je zou voor extra vocht inname wat extra water over het vlees kunnen doen, wordt hier altijd van harte opgelikt (beter dan uit waterbak omdat het toch vocht met vlees smaak is)

Onze loulou* was ook erg lusteloos toen ze niesziekte had. Na 3 dagen werd het weer wat beter. Zou haar wel goed in de gaten houden.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
binkie25
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 okt 2013 11:41

Re: beginnende nies ziekte 18weken oude kitten

Bericht door binkie25 »

De DA zegt ook ze zit er tegen aan/ beginselen. Wij gaan niet afwachten tot het daad werkelijk helemaal door zet om dan als nog te laten constateren dat het wel niesziekte is.
Hoe vroeger het stadium des te beter het is toch. Tuurlijk alle AB is rommel dat weet ik ook wel maaike maar zonder kan ook niet als het niet anders mogelijk is lijkt mij,ik ken daar ook niet alles van

Dinky, ik ga eind van de middag daar nog eens contact met hem over opnemen wat jij zegt, dat zit me namelijk niet lekker.

Ja ik snap je mening naar de enting en ga er nog wel een keer over na denken om het als nog te laten doen.

Oke slim inderdaad dan doe ik er nog wat water bij op inderdaad.Ik neem in ieder geval nog even contact met de DA op over je eerste zin en houd haar goed in de gaten , bedankt
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: beginnende nies ziekte 18weken oude kitten

Bericht door Ms Maaike »

Niesziekte kent meerdere veroorzakers (herpes, calici, bordetella en chlamydia). Zonder gedegen onderzoek valt niet vast te stellen waardoor het veroorzaakt wordt, vandaar steeds mijn vraag hoe de dierenarts heeft vastgesteld dat herpes de veroorzaker van de nies is, snap je?

En waarom de da convenia en tolfedine gegeven heeft snap ik ook niet.

Het zou kunnen dat hij diarree krijgt van de antibiotica, ook iets om in de gaten te houden.
Laatst gewijzigd door Ms Maaike op 02 okt 2013 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: beginnende nies ziekte 18weken oude kitten

Bericht door eveline1982 »

Als een kitten niet is ingeent, dan is het toch wel erg belangrijk om bij de eerste symptomen direct te behandelen. In mijn ogen heeft de da goed gehandeld. Als ze geen ontstoken of vieze oogjes heeft, hoef je geen oogzalf te geven, dit is onzin. Convenia kan, maar toch had ik voor doxoral druppels gegaan. Deze gebruik ik altijd bij mijn kleine opvangertjes en ze knappen er snel van op. Maar goed, dat is een koe achteraf in de ... kijken, aangezien de convenia spuit er al in zit ;) . Ze zal zich met een dag of 2 wel beter gaan voelen. Wel is het belangrijk dat ze genoeg vocht binnen krijgt, dus als ze ook maar licht lijkt uitgedroogt even met een spuitje bijgeven. Dit kan je het beste zien, door haar nekvelletje even op te tillen, als het even duurt voor hij terug "valt" dan moet je gaan starten met dwangvoeden. Door het vlees, kan je wat warm water doen, komt het luchtje lekker omhoog en zal ze het beter ruiken. Ook krijgt ze dan extra vocht binnen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: beginnende nies ziekte 18weken oude kitten

Bericht door Ms Maaike »

Convenia werkt niet tegen de bacteriële veroorzakers van de nies heb ik net hier gezien. Je zou de da kunnen vragen waarom hij dat heeft gegeven, misschien dat hij dan voor iets anders kiest.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
binkie25
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 okt 2013 11:41

Re: beginnende nies ziekte 18weken oude kitten

Bericht door binkie25 »

eveline, na mijn idee ook en volgens de dierenarts ook. Hij adviseerde om de oogzalf nog wel enkele dagen te gebruiken om het tegen te gaan dus ik sta nog in dubio snap je?.

haar huid is nog soepel maar geef in ieder geval extra water erbij en hoop dat ze morgen in ieder geval weer wat beter voelt, we duimen hard.

maaike, dit is wat hij mij zei: Convenia de werkzame stof cefovectin behoort tot de zogenaamde cefalosporine en dat word onder andere weer gebruikt voor luchtweg infecties.Ik zit 28 jaar in mijn vak en weet wat ik doe, geloof mij uw poes word gezond.

meer kan ik er niet van maken. De termen zeggen mij namelijk niet zoveel. Ik moet maandag weer terug komen voor controle maar hoop dat ze zich dan weer een stukje beter voelt.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: beginnende nies ziekte 18weken oude kitten

Bericht door eveline1982 »

Ik moet eerlijk bekennen niet zoveel verstand van medicijnen te hebben ;) ik gebruik nu 3 jaar doxoral en heb daar alleen maar fijne ervaringen mee gehad, vandaar dat ik dat bij niesziekte symptomen altijd gebruik. Het lijkt me voor de kitten niet fijn om nu iets anders te gebruiken, eerst maar even een paar dagen afwachten of het werkt. Dat hij 28 jaar in het vak zit, zegt dan weer niks. Alleen als hij zich regelmatig laat bijscholen. Kan ook zijn dat hij juist veel aan het verleden hangt, om het zo maar even te zeggen hahah.

Toch zou ik de zalf nog even niet gebruiken. Ben geen voorstander van dingen geven, voor het geval dat. Het is toch ab wat je erin smeert, ook al is het maar in een milde dosis. Wel kan je het gaan geven, zodra je ziet dat het oog wat geirriteerd is, of als ze gaat tranen. Ze is 18 weken dus haar weerstand is ook wel hoog genoeg om het zelf een beetje aan te pakken.

Mocht ze de ak dagen te suf worden of uitdrogen, raad ik je aan een spoedritje da te maken. Maar zo te horen, komt dat wel goed bij jullie. Vraag dan naar doxoral, mijn ukkies knappen altijd binnen een dag of 2 hiervan op!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: beginnende nies ziekte 18weken oude kitten

Bericht door Ms Maaike »

Wat jammer dat je dierenarts zo reageert. Daar kun je inderdaad weinig aan doen. Verder helemaal eens met Eveline. Succes met Binkie, hoop dat ze er snel weer bovenop komt!
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
binkie25
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 okt 2013 11:41

Re: beginnende nies ziekte 18weken oude kitten

Bericht door binkie25 »

eveline, inderdaad ik heb daar ook weinig verstand van medicijnen, we willen allen maar het beste voor binkie. Wij komen eigenlijk al 16 jaar bij deze dierenarts en altijd nog blij met die beste man haha.

We zijn inderdaad gestopt met die oogzalf en houden het zelf goed in de gaten, mocht het als nog nodig zijn starten we er mee maar vind ook zo zielig om het in de oogjes te doen. Verder is ze vandaag al weer een stukje beter in haar hum, wil weer wat spelen ,slaapt wat minder dus ben erg blij erom.

Ik doe nou ook iets meer water bij het vlees op wat smakelijk opgegeten word en zag straks dat ze als nog wat water apart ging drinken dus goed teken.

Mog er een spoedritje nodig zijn gebeurd dat ook zeker hoor, altijd alles voor onze dieren over gehad.
Ik zal bij controle aangeven over de doxoral.
Bedankt voor je hulp zover.

Maaike, ja zo heeft ieder zijn vak en zijn mening. en Gaat goed komen met binkie gelukkig vandaag alweer wat actiever ben daar al super blij mee.

Hou jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: beginnende nies ziekte 18weken oude kitten

Bericht door eveline1982 »

Ah fijne berichten! Van ab knappen ze 9 van de 10 keer snel op :) Hopen dat het zo door blijft gaan, en het kind snel weer 100% opknapt :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie