Kaalgekrabde hals bij oudere poes

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Enliez
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 sep 2013 16:15
Locatie: Maastricht

Kaalgekrabde hals bij oudere poes

Bericht door Enliez »

Mijn kat Catootje heeft sinds een paar weken kale plekken met een doorsnede van 1 tot 2 cm in haar hals zitten. Ze krabt hier fanatiek aan en nu is het dus zo erg dat ze het opengekrabd heeft en het is gaan bloeden. Het zit alleen in haar hals, verder nergens. De ergste zit op haar schouderblad.

Ze is al 14 jaar oud maar volgens recent bloedonderzoek werken al haar organen nog prima, ze heeft ook geen suikerziekte en geen schildklierproblemen. Ze is twee weken geleden nog behandeld tegen vlooien met Advantage druppels van mijn dierenarts. Hiervoor kreeg ze Frontline Combo maar ik hoorde de vlooien me gewoon uitlachen want ze bleven maar in haar vacht zitten en binnen drie dagen had ze weer nieuwe. Het huis is trouwens ook al behandeld, zelfs het balkon waar ze graag zit.

Zou het ondanks mijn hardnekkige strijd een vlooien allergie kunnen zijn? De plekken zijn gewoon 'schoon' dus geen bultjes of vlekken, maar gewoon kale huid. We hebben sinds twee weken ook een nieuwe kitten van 4 maanden maar die heeft bij de dierenarts zo'n vlooien-wormen combo druppel gehad en die heeft er geen last van.

Nou wil ik maandag zowieso al de dierenarts bellen maar ik ben toch erg geschrokken van de plekken, ze geneest niet zo snel dus een wondje is meestal maandenlang nog een korstje. Weet iemand misschien wat dit zou kunnen zijn?
Mijn stinkerds: Catootje (1999), Cooper (2008) en Odin (2013)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kaalgekrabde hals bij oudere poes

Bericht door Ms Maaike »

Klinkt eerder als een voedselallergie. Krijgt je kitten ander voer en eet je andere kat daar misschien van?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Enliez
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 sep 2013 16:15
Locatie: Maastricht

Re: Kaalgekrabde hals bij oudere poes

Bericht door Enliez »

Nee, hij krijgt gewoon kittenvoer, en hij vreet eerder haar eten op dan omgekeerd. Ik geef ze zowieso nooit dingen met rund en kalf, een kat van mijn moeder is daar ontzettend allergisch voor dus om dat te voorkomen.

Zij krijgt Royal Canin Digest Sensitive natvoer en Instinctive brokjes.
Mijn stinkerds: Catootje (1999), Cooper (2008) en Odin (2013)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kaalgekrabde hals bij oudere poes

Bericht door mittenslief »

als katten krabben in hun nek kan het ook vaak duiden op oorproblemen....
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Enliez
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 sep 2013 16:15
Locatie: Maastricht

Re: Kaalgekrabde hals bij oudere poes

Bericht door Enliez »

Ohja? Dat wist ik niet. Tot bloedens toe? Ze krabt ook onder haar bekje trouwens.
Mijn stinkerds: Catootje (1999), Cooper (2008) en Odin (2013)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kaalgekrabde hals bij oudere poes

Bericht door mittenslief »

je moet gewoon ff in haar oortjes kijken dan zie je snel of het zwart is of stinkt....kan ook stress zijn van het kitten wat erbij is gekomen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kaalgekrabde hals bij oudere poes

Bericht door Ms Maaike »

Kittenvoer heeft een andere samenstelling dan kattenvoer voor volwassen dieren, vandaar dat ik het vroeg. :) Neem aan dat je 14-jaar oude kat normaliter geen kittenvoer krijgt, dus het zou best kunnen dat ze nu een allergische reactie van het kittenvoer krijgt. Is Cooper een kat? Krijgt hij hetzelfde voer als Catootje?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Ayzha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 apr 2009 17:24

Re: Kaalgekrabde hals bij oudere poes

Bericht door Ayzha »

Klinkt mij bekend, mijn kat is zo ook begonnen.. Helaas voedselallergie.
Je kunt eventueel een allergie test laten doen, bij katten niet 100% waterdicht maar als alle geteste punten negatief uitslaan word meestal toch aan voedselallergie gedacht.

Succes!
Plaats reactie