voedselallergie?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
kaartje87
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 sep 2013 14:55

voedselallergie?

Bericht door kaartje87 »

Mijn Maine Coon van 2 jaar heeft sinds enkele dagen allemaal open wondjes op zijn kop, krabt deze ook open. Nu kan ik de link leggen met mijn andere kat, die sinds enkele dagen op een nier-dieet zit, van Royal Canin, Renal (zakjes in saus). Mijn Maine Coon eet de kliekjes uit de bak..

Ook loopt de Maine Coon buiten, dus hij kan ook met zijn kop in een plantje hebben gezeten waar hij op reageert?

Wat kan ik doen aan de jeuk op zijn kop, behalve een injectie van de dierenarts? Zijn er huis/tuin/keuken middeltjes?
En hoe kan ik een kraag/muts maken voor over de wondjes zonder een kraag te hoeven kopen?
iemand kreatieve ideeën?
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: voedselallergie?

Bericht door Freya13 »

ivm de oorzaak kan ik je niet verder helpen
maar in een gelijkaardige situatie heb ik een oude sok genomen, gaatjes in gemaakt voor de voorpoten en over het lijfje getrokken. in mijn geval was het wondje wel in de nek. misschien kan je voor het kopje wel iets gelijkaardigs doen?
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: voedselallergie?

Bericht door catsini »

weet je zeker dat het een voedselallergie is? het kan ook een vlooienallergie zijn, dat heeft Miets ook gehad, allemaal wondjes op zijn kop.


tegen de jeuk smeerde ik Sudocrem of Rescue creme van Bach bloesem, dat zijn prima middeltjes tegen de jeuk.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
paasnini

Re: voedselallergie?

Bericht door paasnini »

Wondjes aan het koppie zeker het gezichtje zijn inderdaad meestal voedselallergie. Om snel resultaat te zien zou ik overstappen op graanlozebrokjes met viseiwit zoals taste of the wild vis. De wondjes zou ik in smeren met honingzalf. Graan, rund en kip zou ik van het menu schrappen.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: voedselallergie?

Bericht door mittenslief »

in deze tijd van het jaar kunnen het best vlooien zijn het stikt er nl. van
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
kaartje87
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 sep 2013 14:55

Re: voedselallergie?

Bericht door kaartje87 »

Hoi allemaal,

Een update van de desbetreffende kat. Nadat ik dacht dat hij allergisch was voor het voer van mijn andere kat ben ik ze dus apart gaan voeren. Direct merkte ik dat zijn wondjes beter gingen genezen, het zijn nu alleen nog maar korstjes die natuurlijk nog wel een beetje jeuken omdat het geneest.
De rest van zijn lijf heeft geen wondjes, dus ik denk echt dat het het voer is geweest.
Hij is altijd goed ontvlooit, dus vlooien lijken me sterk.

Ik ga nu alleen even in contact met de dierenarts of hij het voer van mijn andere kat ook in andere versies heeft, want het apart voeren is een heel gedoe.
Plaats reactie