Welk voer voor poes met idiopatische blaasontsteking?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
anne77
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jul 2013 13:03

Welk voer voor poes met idiopatische blaasontsteking?

Bericht door anne77 »

Welk voer geven jullie aan je kat met idiopatische blaasontsteking?
Mijn poes van 2 jaar heeft al een aantal keer blaasontsteking gehad met daarbij soms wat gruis.
Heeft toen RC high dilution gekregen en daarna RC Urinary.
Toen dacht de DA dat het misschien toch om een stress gerelateerde blaasontsteking ging omdat de onstekingswaarder steeds hoog bleven. Dus over gegaan op RC Calm (met so index) wat schijnbaar ook nog de urinewegen ondersteunt.
Nu merk ik niet echt veel verschil met dit voer (krijg ze al een half jaar). Gruis heeft ze niet meer en blaasontsteking is opzich ook rustig nu! Ze heeft nu alleen soms last van haar huid, rode plekken bij haar oren, soms wat jeuk. Ben hiervoor al bij de DA geweest en heb toen AB gekregen en een ontstekingsremmer toen ging het over, maar hier eenmaal mee gestopt krijgt ze soms weer wat jeuk. Ben dus ook bang dat ze niet meer tegen RC (Calm)kan. Hier dacht de DA misschien ook aan.

Wil haar toch graag van RC afhebben omdat ik heb gelezen dat er veel andere merken voer zijn die wellicht beter zijn voor je kat. Bijvoorbeeld de graanvrije brokken, maar hier moet je dan weer letten op een niet te hoog fosfor gehalte? Dat zou namelijk weer slecht zijn voor de nieren?

Wie kan mij adviseren welk voer voor mijn poes nou goed zou zijn.
Porta 21, applaws, acana heeft allemaal vrij weing graan, dit is over het algemeen al beter volgens mij maar wil natuurlijk niet dat ze een terugval krijgt. Alhoewel ze nu ook al een hele tijd niet specifiek voer krijgt voor blaasontsteking. Wie kan mij helpen zie door de bomen het bos niet meer.

En mag een kat met deze symptomen wel af en toe lamshart (spiervlees) of spiering?
Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Welk voer voor poes met idiopatische blaasontsteking?

Bericht door mittenslief »

je kan ook kijken bij huisdierendokter.nl voor de eurologist.....heb ik gebruikt en positieve ervaring mee....lees je daar ff in
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk voer voor poes met idiopatische blaasontsteking?

Bericht door Adriana »

hier ook pos ervaring met eurologist en ook met cystease/medpets.
lees/google ff zelf naar bijsluiters en berichten hierover op het forum, rechtsboven zit een zoekfunctie.
en houd je da in de gaten want ab bij allergie geven, frons frons...
en welke ontstekingsremmer heb je gehad, naam staat doorgaans op de factuur..

ja rauw lamsvlees is erg goed en spiering missch ook wel maar wat hoger fosfor en natrium..

blaasontsteking is kwestie van soort voer, slecht drinken en soms genen..
n idiopatisch kan met stress te maken hebben en ook met ophouden van plas. heeft ze minstens twee kattenbakken waar minstens dagelijks poep/plas wordt uitgehaald?
geef je haar dagelijks natvoer?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk voer voor poes met idiopatische blaasontsteking?

Bericht door Adriana »

anne77:
waarom stuur je me een pb terwijl je in je/dit topic niet reageert op de aangedragen suggesties..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welk voer voor poes met idiopatische blaasontsteking?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb hier slechte ervaring met Porta 21 en Sanabelle Urinay.
Ik geef nu Specific Crystal Prevention. En daar doen alledrie mijn blaasgruiskatten het wel goed op.

Het is vaak kwestie van testen en uitproberen, de ene kat doet het hier goed op en de andere doet het weer ergens anders goed op.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
anne77
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jul 2013 13:03

Re: Welk voer voor poes met idiopatische blaasontsteking?

Bericht door anne77 »

@adriana, niet gezien dat jij op mijn topic had gereageerd. Had op het forum gezocht naar informatie en zag jouw reacties vaak voorbij komen vandaar mijn pb.

Kattenbak wordt dagelijks schoongeschept en wekelijks helemaal schoongemaakt.
Ze heeft twee kattenbakken tot haar beschikking.
Welke medicijnen ze precies kreeg zal ik straks even kijken sowieso doxaral.
Geef haar dagelijks natvoer ( lamshart of haaksbarf) dit krijgt ze 's avonds naast haar brokken (RC calm)

Weet gewoon niet goed wat het beste is voer zonder graan of voer speciaal voor de urinewegen.
Cystease heeft ze ook gehad (niet veel verschil gemerkt toen).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk voer voor poes met idiopatische blaasontsteking?

Bericht door Adriana »

ze heeft toch verder geen blaasontsteking meer?
en lees even de reacties terug en reageer eerst zelf pse op alle gedane suggesties..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
anne77
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jul 2013 13:03

Re: Welk voer voor poes met idiopatische blaasontsteking?

Bericht door anne77 »

Ze heeft nu inderdaad geen blaasontsteking meer maar dus wel gevoelig voor onstekingen. Ze heeft struvietgruis gehad. Cystease heeft ze ook gehad, maar of dit echt werkte weet ik niet.
Lees ook veel (goede) ervaringen over urologist. Maar hoop het eigenlijk op te lossen met goed voer zodat ze geen extra 'hulpmiddelen' nodig heeft. Zou dit mogelijk kunnen zijn?

Ik zou graag een brok willen geven (naast natvoer) die zorgt dat de blaasontsteking/gruis voorkomt.
Nu heb ik echter nog een katertje van 5 maanden en die zou ik het liefst hetzelfde (graanvrije) voer willen geven. Dus echt speciaal dieetvoer voor blaasgruis zou haast niet mogelijk zijn denk ik omdat een gezonde kat dit niet mag hebben dacht ik?

Wie kan me helpen met het kiezen van het juiste voer. Heb al zoveel gelezen hier op de site en merk dat eiwitten en fosfor ook in de gaten moet worden gehouden.

Alvast heel erg bedankt.
anne77
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jul 2013 13:03

Re: Welk voer voor poes met idiopatische blaasontsteking?

Bericht door anne77 »

Medicijnen die ze heeft gekregen omdat ze rode plekjes etc had waren doxaral en cefaral.

Hierbij nog haar uitlslagen van de urineonderzoeken van oud naar nieuw.
Zie trouwens dat de DA het soms over kristallen heeft en dan weer over oxalaat?!

notitie - Urineonderzoek
sg: 1.052
pH 7
leu +++
Pro +
verder negatief
sediment: rode bloedcellen, struviet.

URINEONDERZOEK: SG: 1.050 PH:7 LEUC:+++ Sedement : veel oxalaat + leuc

urine: SG 1.035, PH5, leuco 3+
sediment: niks

Urineonderzoek: s.g. >1.050, ph7, leuko 3+ rest negatief. sediment: forse hvh kristallen, vnl oxalaat.

URINESEDEMENT: SG: 1.055 PH: 6 LEUC: +++ rest neg
SeEMENT: enkele leuc geen kristallen gezien

notitie - Uitslag doorgebeld: voicemail ingesproken. notitie - Gram preparaat
Gram positieve coccen Gram positieve staven Gram negatieve staven
negatief negatief
negatief
Kweek uitslag
urine geen bacterien gekweekt

Urineonderz.labstix+sg+sediment :
notitie - urine onderzoek : PH 6 SG: 1.05 leuc: +++ rest neg
SEDEMENT: enkele struviet

urine onderzoek:
sg: 1.045 Ph: 6 Leu: 3+ Pro:1+
rest negatief. sediment; geen struviet, veel ontstekingscellen

URINEONDERZOEK: SG: 1.046 PH:7 LEUC: +++ rest neg SEDEMENT witte bloedcellen enkele rode bloedcellen

urine; PH6, leu +++, SG 1.043 sediment enkele struviet

Dit was de laatste van juli dit jaar.
De eerste was van vorige jaar september.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk voer voor poes met idiopatische blaasontsteking?

Bericht door Adriana »

ik zie op een heleboel vragen nog steeds geen antwoord van je..

en het wordt steeds ingewikkelder en onoverzichtelijker.. nierfunctie (waarschuwing fosfor) heeft niks te maken met blaasgruis/blaasontsteking.

af en toe en afgewisseld struvietgruis en dan weer oxalaat? advies van de dierenarts kom ik verder ook niet meer tegen en er blijkt ook nog een vrij jong kitten te zijn met een redelijk leeftijdsverschil.
het kan zijn dat ze compleet de zenuwen van dat kitten krijgt en juist averechts reageert op de levendigheid en speelsheid en dat dit erg veel stress en mogelijk idiopatische blaasontsteking veroorzaakt/in de hand werkt.
en nee, het kitten mag geen dierenartsenblaasgruisvoer! en de andere kat maar erg beperkte periode, staat op de verpakking.
zoek het voer dat met s/o index staat aangeduid, dat is normaal voer wat de urine voldoende aanzuurt (tegen struvietgruis). je kunt die gegevens vinden bij de Zooplus-beschrijvingen.
oxalaat heeft een andere oorzaak die ik op een afstand zonder glazen bol niet kan duiden..

;-) je kunt in alle redelijkheid van ons/mij niet verwachten dat ik je verder help. wij zijn geen dierenarts, zien het dier niet en hebben veel en veel te weinig gegevens.
bovendien maak je er nog steeds een zoekplaatje van en zoals je weet reageer ik niet meer via pb.

zoek desnoods een andere dierenarts, zorg dat je oudste kat meer dan voldoende drinkt dus waterfontein en meerdere glazen/porseleinen drinkbakken, geef dagelijks een beetje rauwe kip, overweeg een speelmaatje voor je kitten en plaats op zijn minst drie/3 kattenbakken op verschillende plekken. je kunt zelf de zuurgraad van de urine meten, vraag ernaar in een dierenspeciaalzaak met uitgebreide aquariumafdeling.

en lees de blaasgruis en blaasontstekingstopics!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Welk voer voor poes met idiopatische blaasontsteking?

Bericht door Dinky »

Wat mij opvalt zijn de pH waardes.
Eerst te hoog (7 met als gevolg struvietgruis), daarna te laag (5 met als gevolg oxalaatgruis).
Beste is om de pH op 6,3 te krijgen, dan vormt zich geen gruis. Zoals Adriana al aangeeft kan je dit met strips zelf meten thuis. Daar kan je ook redelijk uit afleiden wat het voer met de pH waarde doet want die schommelt nogal het afgelopen jaar.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
anne77
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jul 2013 13:03

Re: Welk voer voor poes met idiopatische blaasontsteking?

Bericht door anne77 »

Bedankt voor de reacties.
Kitten is er pas 1 week dus de urine resultaten die nu hier staan kunnen niks te maken met de nieuwkomer.
Ik dacht gelezen te hebben dat fosfor en eiwit wel belangrijk was om in de gaten te houden bij een brokkeuze. Maar dat is dus bij een poes met blaasproblemen niet erg van belang?
Dat met die strips ga ik zeker proberen! Is wel fijn om in de gaten te houden.

Maar jullie ervaring met blaasgruis patiënten is dus op urinaryvoer houden en niet voer gaan gebruiken die graanvrij zijn?
Het is voor mij ook onduidelijk waarom de DA het de ene keer struviet noemt of oxalaat. Oxalaat kan toch niet opgelost worden door alleen voer? Ga hier nog maar even achterna!

Heb in veel topics gelezen dat veel mensen ook enthousiast zijn over graanvrij voer voor katten met een blaasproblemen. Dus als er nog mensen zijn die ervaring hebben met zulk soort voer (TOTW, Orijen etc) dan hoor ik dat graag:)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Welk voer voor poes met idiopatische blaasontsteking?

Bericht door Dinky »

Lees mijn reactie nog eens en kijk nog eens naar de uitslagen.
Als oxalaat klein is kan het nog uitgeplast worden maar inderdaad niet opgelost met voer.
Bovendien werkt struvietvoer en oxalaatvoer juist tegenovergesteld om de pH op 6,3 te krijgen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
anne77
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jul 2013 13:03

Re: Welk voer voor poes met idiopatische blaasontsteking?

Bericht door anne77 »

Ze heeft als voer toen er uit kwam dat ze gruis had. RC high dilution gekregen (2 maanden dacht ik) toen over gegaan op RC urinary moderate calorie. En daarna overgestapt op RC Calm (omdat ze dachten dat de ontstekingen te maken konden hebben met stress.

Hier nog even alles op een rij wat er al gedaan is:
Al meer dan 1 jaar last van blaasontsteking/gruis
Struviet/oxalaat gevonden
RC High dilution + RC SO Urinay gehad nu RC Calm
Metacam meerdere keren gehad (plast dan goed op de bak)
Antibiotica spuit gehad
Bach druppels (gemixt door een deskundige)
Blaaspunctie gemaakt(niks raars op te zien)
Rontgenfoto gemaak(niks raars op te zien)
Feliway verdamper(merkte geen verschil)
Cystease
Heeft geen moeite met plassen en of poepen(perst niet etc)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Welk voer voor poes met idiopatische blaasontsteking?

Bericht door Ms Maaike »

Toch maar weer overstappen op blaasgruisvoorkomend voer als ik het zo zie. Heb je al op metacam gezocht op dit forum? Als je op fosforwaardes in het voer let in verband met de nieren wil je vast weten wat metacam kan doen.

Ik heb goede ervaring met TOTW canyon river feline (graanvrij). Mijn kater heeft eens een blaasontsteking na een catheterisatie gehad (zijn penis zat verstopt met iets dat op gruis leek, bij de echo was echter verder geen gruis in de blaas te zien). Sinds ik het voer geef is het nooit meer voorgekomen (of wellicht heeft het met iets anders te maken, dat is lastig te achterhalen).
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie