bult na een teken beet

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
LamiaTheDevourer
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jul 2013 13:33

bult na een teken beet

Bericht door LamiaTheDevourer »

2 weken terug had Eeyore een teek achter zijn oor. Deze hebben we geheel verwijdert. Maar na 2 dagen had hij daar een bult zitten (alsof het een puisje is) deze bult gaat maar niet weg. Eeyore heeft er zelf zo ver ik merk geen last van maar gebeurt dit vaker na een beet??? Toen hij kleiner was had hij ze veel vaker maar toen kreeg hij nooit een bultje...
Gebruikersavatar
Twistel
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 aug 2013 19:39
Locatie: weert

Re: bult na een teken beet

Bericht door Twistel »

Is de huid van de tekenbeet rood en zit er een soort van kring omheen? Want dat duid meestal op de ziekte van Lyme, ik zou als ik jou was even een bezoekje brengen aan je DA.
And that's the way the cookie crumbles
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: bult na een teken beet

Bericht door Kattebeest »

De monddelen van een teek bestaan o.a. uit een snuit met weerhaken. Met deze snuit boort de teek zich een weg in de gastheer/gastvrouw. Gemakkelijk in maar lastig uit, knap gemaakt van de teek uit gezien.

Ook al heb je de teek met monddelen en al verwijderd, blijft er een wondje over (plek waar snuit gezeten heeft + irritatie weerhaken bij het verwijderen). Afhankelijk van de plek van de tekenbeet kan dat een klein of wat groter wondje/bultje veroorzaken.

Kan ook zijn dat er toch een klein beetje van de snuit is achtergebleven, dat kan een beetje ontsteken maar verdwijnt uiteindelijk vanzelf.

Edit: zie onderstaande link voor ziekte van lyme bij katten
http://www.kattenziektes.com/lyme.html

En nog een link, hierin staat dat katten en honden wél preventief tegen de ziekte van lyme ingeënt kunnen worden
http://dier-en-natuur.infonu.nl/zieke-d ... tomen.html

Deze links zijn snel even van internet geplukt, er is vast meer over te vinden.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
LamiaTheDevourer
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jul 2013 13:33

Re: bult na een teken beet

Bericht door LamiaTheDevourer »

Het bultje is huidkleurig. Het was niet een heel groot teekje. Hou het nog even in de gaten. Eeyore krijgt sinds 2 maanden pillen voor zijn vlooien en die zijn niet voor teken helaas..... (pipetjes werkte niet bij hem...) ik zal die links eens door nemen! Dankjewel!!
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: bult na een teken beet

Bericht door eveline1982 »

Dat heb ik ook mee gemaakt met me honden, geen rode kring oid maar wel ruim een week een bultje erop. Kijk eens naar ticoff? (kan ook tikoff zijn) voor katten. Mijn katten komen niet op plekken waar teken zijn, dus bij hen geen ervaring. Maar sinds ik ticoff gebruik hebben de honden geen teek meer gehad.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: bult na een teken beet

Bericht door Kattebeest »

Ook nog geen middel kunnen vinden wat tegen teken werkt. Pipetjes van Frontline (sowieso niet gebruiken omdat het niet werkt, ook niet tegen vlooien) of Stronghold, altijd wel een paar keer per jaar een teek.

Toppunt was een paar jaar geleden. Werd wakker en even wat kroelen met Kasper op bed. Naja, er liep dus een flinke nog platte rode teek
over mijn dekbed :shock: .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: bult na een teken beet

Bericht door Adriana »

kiijk even bij www.huisdierendokter.nl naar hun tickfree product en lees de klantenreacties.

ik gebruik het tegenwoordig zelf omdat ik op mijn volkstuin nogal last heb gedurende de warme maanden van teken, die o.a. mijn broekspijpen inkruipen.
is makkelijk toe te passen want je maakt een vloeistof aan en die kun je sproeien.

de reguliere producten tegen teken vind ik nogal chemisch en heftig.
(ik gebruik meer kattenmiddelen ook zelf, zeker ook van de huisdierendokter en dat bevalt prima en heb mijn omgeving gewaarschuwd dat als ik rare (blaf/miauw-)geluiden ga maken dit onschuldige bijwerking is, hihi..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6851
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: bult na een teken beet

Bericht door Dinky »

Misschien is er stukje van de teek blijven zitten en wil het lichaam deze eruit werken?
Zou het wel even voorleggen aan een DA (gewoon heen bellen) want ik weet niet in hoeverre teken ziekten op katten over kunnen brengen (misschien dat iemand anders dat hier wel weet?)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie