Puk bevallen

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sofiee
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 aug 2013 15:56

Puk bevallen

Bericht door Sofiee »

Mijn poes Puk is een week geleden bevallen. Ze is in principe altijd binnen, alleen een keer ontsnapt en toen is ze zwanger geworden. Ik had al een afspraak staan bij de dierenarts om haar te laten castreren maar toen bleek ze dus inderdaad al even zwanger te zijn.

Nu zijn de kittens een week geleden geboren en tot nu toe gaat alles goed. Even stress gehad bij een kitten omdat hij levenloos leek maar na drie uur warm wrijven en verzorging meteen na de geboorte is zij nu net zo sterk als haar broertjes en zusjes. Puk zorgt goed voor haar kittens en ze komen goed aan, elke dag tussen de 15 en 25 gram. Nu ben ik deze eerste week thuis gebleven om alles goed in de gaten te kunnen houden. Ergens moet ik toch weer naar mijn werk gaan. Nu is mijn vraag vanaf wanneer dit gewoon kan?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Puk bevallen

Bericht door mittenslief »

als je ze gewoon in een kamertje hebt...in een doos of mandje kan je gewoon gaan werken hoor, mams doet immers nu alles nog zelf...straks als ze een week of 3 zijn gaan ze de boel verkennen dus dan worden ze zeg maar gevaarlijker en met 5 weken moet je ze met vlees bij gaan voeren (het liefst 4 keer per dag)....zodra ze gaan lopen al kleine kattenbakjes bijzetten, dan zijn ze snel zindelijk, wel vullen met houtkorrel omdat menig kitten het grind opeet (gewoon grind is nog niet fataal maar klompvormend wel).
dat wegen doe je goed...hou dat nog zeker een paar weken vol, als je nog vragen hebt.....we hebben hier aardig ervaring met nestjes (hoeveel zijn het er)
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Sofiee
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 aug 2013 15:56

Re: Puk bevallen

Bericht door Sofiee »

Bedankt voor de reactie!

Puk heeft inmiddels een plekje gevonden waar ze blij mee is, met een doos in het dressoir... Zij kan in de woonkamer en de keuken, aangezien ze redelijk wat rondloopt. Maar sprint terug als ze de kittens hoort. Ze ligt er vaak bij, maar soms gaat ze even op pad of wil ze even op zichzelf liggen.

Houtkorrels zijn in huis, omdat ik inderdaad al vernomen had dat de kittens het grind kunnen opeten.

Ik wil graag 2x een weekje vrij nemen als ze wat meer gaan lopen om het in de gaten te houden en ze goed eten te kunnen geven. Ik zat zelf te denken aan de week van 3 tot 4 weken oud en de week van 5 tot 6. Zijn dit de beste weken of zijn andere weken handiger om vrij te nemen?
Gebruikersavatar
Sofiee
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 aug 2013 15:56

Re: Puk bevallen

Bericht door Sofiee »

Ow en helemaal vergeten te zeggen, het zijn er 5!
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Puk bevallen

Bericht door mittenslief »

zou iets later doen hoor....en als het kan de poes met kittens in een kamer apart doen...de woonkamer en keuken is echt veel te gevaarlijk voor dat jonge spul...ik weet niet of je al kinderen hebt maar kittens zijn dus nog 10 keer erger...
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Sofiee
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 aug 2013 15:56

Re: Puk bevallen

Bericht door Sofiee »

Bedankt voor de tip, dan laat ik ze alleen in de woonkamer wanneer ze kunnen rondbanjeren. Ik heb een hele kleine woonkamer met van die kinderbeveiliging op de stopcontacten (zelf geen kinderen maar neefjes die hier vanaf dat ze 6 maanden oud waren wel eens kwamen logeren dus alles toen "babyproof" gemaakt in de woonkamer) en alle stekkers eruit. Dit lijkt me dan de veiligste kamer en ook het prettigst omdat ze hier nu ook liggen.

Misschien een beetje off-topic maar heb nog een vraagje over een van de kittens, die is dag op dag vier 26 gram aangekomen, veel meer dan de rest. Kunnen pasgeboren kittens ook teveel aankomen of is dat een hele domme vraag?
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Puk bevallen

Bericht door Anne87 »

Volgens mij kunnen kittens nooit téveel aankomen, maar hou hem wel even in de gaten. Onze jongste kater groeide ook als kool die eerste dagen, en omdat ze dan nog niet lopen, lag hij constant op zijn buikje. Hij kreeg daar flat chest syndroom van (zwemmertjes syndroom), omdat zijn gewicht op zijn borstkasje drukte. Belangrijkste symptomen zijn kortademigheid en stoppen met eten. Direct naar de dierenarts dan, en even hier lezen. :)
Laatst gewijzigd door Anne87 op 25 aug 2013 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sofiee
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 aug 2013 15:56

Re: Puk bevallen

Bericht door Sofiee »

Bedankt voor de link en goed om te weten, ik zal het even extra in de gaten gaan houden. Zodra een van de kleintjes maar een beetje gewicht verliest of niet aankomt, hang ik zeker met de dierenarts aan de telefoon. Vind het wegen elke dag weer spannend. Bij een kennis zijn alle drie de kittens binnen drie dagen overleden, dus ben extreem stipt met het wegen om te kijken of alles nog goed gaat. Zal naast gewicht nu ook de ademhaling extra in de gaten gaan houden. Bedankt!
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Puk bevallen

Bericht door mittenslief »

niet direct in de stress schieten hoor, meestal is zo'n flat chest syndroom aangeboren en is volgens mij anders als zwemmetjes hoor, die kunnen nl. de achterpootjes niet bewegen. een kitten groeit niet elke dag standaard hetzelfde, de ene dag kan het inderdaad heel veel zijn, misschien morgen weer wat minder, 1 dag niet groeien is opletten geblazen, maar je hoef nog niet direct de DA te bellen, de volgende dag moeten ze dan wel weer groeien, zo niet dan wel reageren (natuurlijk eerder als ze futloos zijn en niet drinken). je ziet ook vaak tegen de ontworming aan dat ze iets minder gaan groeien en daarna weer meer, er zullen altijd verschillen zijn...ik heb hier nu een nest van 6 weken en de zwaarste is al 900gr en de lichtste 730gr.......5 is best veel voor een nest dus inderdaad goed blijven wegen, voer je mams wel goed bij?
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Sofiee
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 aug 2013 15:56

Re: Puk bevallen

Bericht door Sofiee »

Net gewogen en vandaag was er 13 gram bij het kleintje dat eerst 26 gram was aangekomen, de rest tussen de 16 en 20 gram erbij dus lijkt goed te gaan. 5 vond ik ook best veel, helemaal omdat Puk maar een klein poesje is. De laatste twee kittens waren ook heel klein bij de geboorte, met name de allerlaatste. Gelukkig groeien ook die twee lekker door.

Mama krijgt Mother & Babycat brokken van Royal Canin zoveel ze wilt. Ze eet en drinkt goed en haar melkklieren voelen ook normaal aan.

Over het ontwormen heb ik nog wel een vraagje want er staan veel verschillen in de weken dat dit moet gebeuren. De ene zegt bij 2, 6 en 8 weken. Anderen bij 4, 6 en 8 weken. Is hier wel een duidelijke regel voor of verschilt dit per dierenarts?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Puk bevallen

Bericht door mittenslief »

bij ontwormen is 3 weken de beginstandaard ik gebruik bij de kleintjes altijd vitaminthe die je bij de dierenarts haalt.(voor kittens) er zit een schema in waar het heel goed in staat beschreven. bij honden is het vanaf 2 weken.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Sofiee
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 aug 2013 15:56

Re: Puk bevallen

Bericht door Sofiee »

Bedankt Mittenslief, en vitaminthe kan ik dan ook voor Puk gebruiken of is dit alleen voor kittens? Voor Puk heb ik zelf van de dierenarts Milbemax gekregen waar ze een half pilletje van krijgt. Nu lijken me pilletjes toch niet goed voor kleine kittens en is dit ook alleen voor grotere katten, dus ga ik maar even langs de dierenarts voor pasta. Is waarschijnlijk dan wel het beste om kittens en mama hetzelfde middel te geven, toch?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Puk bevallen

Bericht door mittenslief »

op zich kan het wel maar dan moet je bijna heel de spuit leegmaken en dat is zonde, half pilletje milbamax is prima voor mama
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Plaats reactie