help! wat te doen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
EBosch
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 aug 2013 12:38

help! wat te doen

Bericht door EBosch »

Mijn kat Billy van 6 is een half jaar geleden opgenomen met acute nierfalen t.g.v. blaasgruis. Hierop is zijn lichaam doorgespoeld totdat de nieren weer gingen werken en alle waarden goed waren. Vervolgens heeft hij nog twee weken een katheter ingehouden zodat hij wel goed kan plassen.
Verleden week is Billy wederom naar de dierenarts gebracht. Hij was merkbaar nietzichzelf, miauwde nauwelijks, spinde niet meer en was niet actief.
Wederom bleek de blaas vol te zitten, echter waren de nierwaarden nog goed.
De dierenarts heeft de blaas geleegd, deze zat weer te vol. Hierop heeft Billy 1 dag een katheter in gehad en mocht daarna al gauw weer naar huis. Echter, twee dagen later was Bilkly nog niks opgeknapt. Ik vertrouwde het niet en ging terug naar de dierenarts. Deze keer mocht Billy blijven, de nieren hadden weer een klap gehad en ze hebben hem wederom 3 dagen doorgespoeld.

Wat ik nu vreemd vind:
De laatste keer dat ik Billy van de DA ophaalde was zijn ene poot, waar het infuus zat, heel erg dik. Dit is na 1 dag wel afgezakt gelukkig.
Verder is hij lichamelijk ook heel dik geworden. Hij heeft een hele dikke buik gekregen.
Gisteren heb ik met de dierenarts contact opgenomen omdat ik zag dat Billy nog hechtingen had zitten. (dit was de assistente mij ‘vergeten’ te zeggen blijkbaar). Hiervoor kon ik woensdag, morgen dus, langskomen. Dat hij zo dik is geworden, daar heeft ze niet zoveel op gezegd.
Ik maak me zorgen en heb er geen goed gevoel bij en begin nu ook te twijfelen aan de dierenarts.
Ik heb echter een afweging te maken. De kat heeft geen leven zo, hoe lang moet ik hiermee doorgaan? Wanneer zou het een begrijpelijk moment zijn om een kat een spuitje te geven?
Ik zit met mijn handen in het haar…
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: help! wat te doen

Bericht door Dinky »

Wanneer je twijfelt over de dierenarts dan zou je kunnen overwegen om naar een andere dierenarts over te stappen.

Je zegt dat de eerste keer was ten gevolge van blaasgruis en daarmee samenhangend waarschijnlijk dan een verstopping aangezien de nieren toen zijn aangetast? Wat is er aan gedaan om herhaling hiervan te voorkomen?
Was het deze keer dezelfde oorzaak oftewel weer verstopping?
Wat heeft de dierenarts gezegd dat het was en wat is de verwachting van de dierenarts voor de toekomst?

Ik zou niet te snel denken aan een spuitje geven. Blaasgruis wordt over het algemeen voorkomen door dieetvoer wat ik in jou verhaal nergens tegenkom bijvoorbeeld.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: help! wat te doen

Bericht door eveline1982 »

Ik zou zowiezo ook een andere dierenarts raadplegen en hem na laten kijken. Met dieet voer kan je een heel eind komen, zou het nog niet opgeven!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
EBosch
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 aug 2013 12:38

Re: help! wat te doen

Bericht door EBosch »

Bedankt voor de snelle reacties!

Na de eerste opname werd dieetvoer geadviseerd voor een periode van twee weken. Ik gaf aan zelf dat Billy al jaren redelijk zoutloze brokjes eet, dat was dan ook goed.
De tweede keer was het ook blaasgruis waar hij last van had. Deze was blijkbaar niet voldoende weg gehaald zodat een derde opname kort daarna vereist was.
Hierna werd wel dieetvoer geadviseerd, unicura even uit mijn hoofd van Royal Canin.

Ik heb echter het idee dat ik na het laatste bezoek wederom een (nog steeds) zieke kat mee naar huis heb gekregen....
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: help! wat te doen

Bericht door Dinky »

Ging het bij de blaasgruis om oxalaatgruis of om struvietgruis?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
EBosch
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 aug 2013 12:38

Re: help! wat te doen

Bericht door EBosch »

het betreft blaasgruis
Shimbalaya

Re: help! wat te doen

Bericht door Shimbalaya »

Je kat heeft dus door het infuus van de vorige week bij de DA een dikke buik gekregen ??
Dat betekent dus dat je kat vocht vasthoudt.Of dat altijd is na een infuus weet ik niet, lijkt me niet normaal zoveel vocht vasthouden.

Denk dat we beter een deskundige op dit gebied kunnen vragen zoals Adriana of Margali ,zij hebben helaas meer ervaring met nierkatten.
Maar aan laten inslapen moet je nog niet denken hoor!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: help! wat te doen

Bericht door Dinky »

EBosch schreef:het betreft blaasgruis
Dat is geen antwoord op mijn vraag....
Struviet en Oxalaat zijn namelijk beide blaasgruis maar vragen de omgekeerde behandeling (bij struviet moet de urine zuurder gemaakt worden, bij oxalaat juist minder zuur)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5489
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: help! wat te doen

Bericht door nellebel »

klinkt inderdaad alsof hij nu ook vocht vasthoudt. duidelijk niet goed. ik zou naar een andere DA gaan en geen vertrouwen hebben in deze. waarvoor waren die hechtingen? heeft hij rechtstreeks catheter in de blaas gehad via de buik? in is hij hiervoor onder narcose gegaan? en zo ja, hoe dan, welk middel. ik zou meer info willen wat ze hebben gedaan met mijn kat.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: help! wat te doen

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
tja wat te doen.... nou niet met je handen in het haar zitten, om te beginnen!

wij missen een heleboel gegevens om goed mee te kunnen denken, zoals
nierwaardes bij bloedonderzoek
wat heeft hij intussen gegeten, nierdieet? zoutarm is geen oplossing..
wat heeft hij aan medicatie gehad, kijk even je facturen na en dan merknamen en niet alleen maar 'pijnstillers' bijvoorbeeld..
en hoeveel plast hij en hoeveel drinkt hij?
welk voer kreeg hij intussen precies?

lees je rapido in op nierfalen bij de topic 'nierfaalkatten' eerste bericht zodat je iets meer weet over oorzaken en behandeling en zo..
waar in Nederland?

en hoe kun jij bepalen dat de kat geen leven meer heeft.. en je schrijft vrij makkelijk over spuitje geven maar ik ga ervan uit dat je dat voor het leven van je katzel gaat vechten..
en wij denken met je mee met tips en informatie en zo..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
EBosch
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 aug 2013 12:38

Re: help! wat te doen

Bericht door EBosch »

hallo allemaal,

Uiteraard wil ik het beste voor de kat. Ik baal alleen dat ik van de dierenarts het advies krijg om pas morgen tegen het einde van de middag langs te komen terwijl mijn gevoel wat anders zegt.
Ik heb het e.e.a. gelezen en begrijp dat het voor jullie moeilijk is met zo wienig gegevens.
In de tussentijd ben ik zojuist naar de dierenarts gegaan, een andere welke ook nog dichter bij huis is. Zij gaf aan dat er echt meer mis is en Billy niet goed te pas is. Ze heeft andere afspraken afgezegd om hem meteen te behandelen, en het is nu erop of eronder....
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: help! wat te doen

Bericht door Dinky »

Nou dat klinkt in elk geval een stuk adequater!
Hopelijk komt er nu meer duidelijkheid ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Shimbalaya

Re: help! wat te doen

Bericht door Shimbalaya »

Heel veel sterkte voor Billy. Hopelijk kan de andere dierenarts Billy helpen.
Goed van je dat je naar een andere DA bent gegaan.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5489
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: help! wat te doen

Bericht door nellebel »

dus ik begrijp dat billy nu nog bij de DA is? goede zet van je.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: help! wat te doen

Bericht door Kattenbella »

Ben benieuwd hoe het nu gaat en of hij beter wordt behandeld. Vraag of hij metacam of novocam heeft gehad. Dat is echt funest voor de nieren.
Laat inderdaad zijn bloed testen en dieetvoer geven. Blijf vragen stellen, vraag alles op papier!
Sterkte!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie