Tijdelijk 17-jarige kat te logeren: probleem?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Tijdelijk 17-jarige kat te logeren: probleem?

Bericht door Katelijne »

Het is een lang verhaal, dus ik probeer het zo kort mogelijk te houden.

Mijn broer en zijn vriendin gaan uit elkaar. Vorig jaar is hij bij haar gaan inwonen en heeft hij zijn (gesteriliseerde) kattin meegenomen. Enkele weken nadien hebben ze er nog een kitten bijgenomen, dus er zijn daar nu twee katten. De jongste is van zijn (nu ex-)vriendin haar dochtertjes. Zijn ex-vriendin zelf is geen kattenmens, ze heeft het volgens mij zelfs niet zo voor dieren in het algemeen.
Mijn broer kan nog niet naar zijn huis, aangezien dat nu verhuurd is. Zijn huurders zijn op de hoogte van het probleem en zijn op zoek naar een ander huis. Punt is dat dit nog enkele weken (maanden?) kan duren.

Mijn broer komt nu tijdelijk bij ons wonen. Op zich een mooie oplossing, maar hij heeft natuurlijk wel zijn kat, Klein Konijn (ja, ik weet het, rare naam :-P ) waar hij zich zorgen om maakt. Als hij haar bij zijn ex-vriendin laat, vreest hij dat ze geen eten meer zal krijgen en al zeker geen aandacht. Ik heb hem voorgesteld om KK mee naar hier te brengen.

Mijn vraag is nu: hoe pakken we dit het beste aan? KK is 17 jaar en is gewend om onbeperkt buiten te gaan. Wij hebben hier enkel een kattenren. Dat is uiteraard geen groot probleem; maar wij hebben hier ook nog drie poezels rondlopen. Het zijn alle drie gecastreerde katers.

Osiris is 13. Tot eind maart van dit jaar leefde hij samen met Azraël, maar die laatste hebben we jammer genoeg moeten laten inslapen. Begin april zijn Astérix en Obélix erbij gekomen. Zij zijn tussen de 1 en 2 jaar oud, zijn ongecastreerd bij ons gekomen, maar dat hebben we enkele dagen na hun aankomst aangepakt. De verhoudingen tussen onze drie jongens zijn erg goed. Astérix en Obélix zijn broers die altijd hebben samengeleefd, Osiris is door hen opgenomen en heeft zich goed aangepast. Ze wassen elkaar zelfs al!

Ik vraag me nu af hoe we het beste KK kunnen introduceren en de tijd die ze hier doorbrengt voor alle vier de katten zo aangenaam mogelijk kunnen maken. Geven we haar een kamer alleen, met een eigen kattenbak en eten? Of laten we haar vrij in het huis rondlopen? Bij ons staat de kattenbak in de wasplaats, van daaruit kunnen de poezels in de kattenren. Ze moeten door een kattenluik om naar de wasplaats te gaan en door nog een luik voor de ren. KK heeft nooit een luik willen gebruiken (mijn broer heeft dit nog geprobeerd). We zouden dus zeker al een kattenbak op een voor haar bereikbare plaats moeten zetten.

Ik wil echt graag KK hier opvangen. Ik vind het ongelooflijk zielig dat zij bij mijn broer zijn ex-vriendin zou moeten blijven, terwijl hij hier is. Ik ben bang dat ze (emotioneel en anders) zal verwaarloosd worden. Het is een erg oude kat, die bovendien vorig jaar al een enorme verandering heeft meegemaakt. Mijn broer is ook enorm gehecht aan KK, dus voor hem is dit ook niet leuk. Zijn kinderen (uit zijn huwelijk, dus voor deze relatie) van 13 en 14 zullen hier om de week ook logeren en het zou dus ook voor hen aangenaam zijn mocht hun kat hier zijn. Zij zullen het ook erg leuk vinden dat hun kat hier opnieuw bij hen kan slapen. In het huis van mijn broer zijn ex-vriendin mogen de katten niet boven en gaan ze 's nachts de garage in.

Hebben jullie tips voor ons?

(Sorry, is toch een lang verhaal geworden! :oops: )
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Tijdelijk 17-jarige kat te logeren: probleem?

Bericht door Adriana »

ik heb ervaring met het introduceren van een poes en haar broer bij kater MoMo en dat is niet helemaal goed afgelopen. Mo en Enzo kregen al vrij snel een rustige relatie, beide katers, vrij groot leeftijdsverschil en geen van beide piep.
mevrouw zus poes Mies dacht hier de boel wel even te gaan regeren en Mo moest daar niks van hebben, dus kreeg ze al snel de logeerkamer als vluchtplek. Mo heeft een paar weken gezorgd dat ze daar nauwelijks uitkwam.... en dat was geen jofele situatie in huis....

herplaatsers Mies en Enzo zaten in een garage en het was niet de bedoeling dat ze beide mee zouden komen maar we konden Mies daar niet achterlaten..
uiteindelijk is ze (permanent) gaan logeren bij mijn lat-vriend en die vonden elkaar binnen de kortste keren en dat is nu al jaren een prima match..
ook bij een andere match heb ik geen goeie ervaringen met de combi poes/kater en ik zou je logée zeker weten in het begin een aparte kamer geven met eten en kattenbak..
en dan hangt het denk ik met name af van de houding van de logée-poes of zij de katers accepteert.. katers zijn daarin wat soepeler maar het is hun huis/territorium..

en het is denk ik niet te voorspellen hoe het uitpakt. ik zou zeker weten wat feliway verdampers in huis hangen en langs de drogist voor wat valeriaan druppels. altijd handig om bij de hand te hebben.
en dan maar hopen dat het allemaal bere meevalt en de intro en logeerpartij rustig verloopt..

wat lief van je om ze tijdelijk op te vangen..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Tijdelijk 17-jarige kat te logeren: probleem?

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me bij Adriana aan. Zou haar ook een eigen kamer geven met haar bekende spullen en een eigen kattenbak. En dan zoveel en vaak mogelijk haar daar knuffelen. Zeker omdat het tijdelijk is zou ik de introductie niet aangaan. Dat zou een lange weg worden. En ze is al oud - dus moet je haar dat nog aandoen. Ik denk het niet.

Hartstikke lief dat jij ze opvangt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Tijdelijk 17-jarige kat te logeren: probleem?

Bericht door Katelijne »

Bedankt voor jullie tips!

Ik had inderdaad ook al gedacht om haar apart te houden. Ik zou ons bureau inrichten voor haar. Er kan een kattenbak en eten staan en ze heeft er enkele bureaukastjes waarop ik haar dekentjes kan leggen, zodat ze wat op een hoogte uit het raam kan kijken. Eventueel kan ze 's nachts bij mijn broer op de kamer.

Het enige waarin ik me een beetje zorgen maak, is dat KK het gewoon is om vrij rond te lopen en naar buiten te gaan. Ik weet niet hoe lang mijn broer hier gaat logeren, maar als dat voor enkele weken tot maanden is, vind ik het nogal zielig om haar al die tijd op een kamertje te houden.

Zou het eventueel een optie zijn om haar vrij te laten rondlopen (binnen dan) als wij erbij zijn? En haar enkel apart te stoppen als er niemand is?

Ik ben niet bang voor de reactie van onze jongens; dat zijn echt drie vriendelijke knuffelkatten die zich ook bijzonder goed aan elkaar hebben aangepast. Maar het zijn natuurlijk katers, en zij is een poes...

Bovendien deed ze het ook helemaal niet goed met de andere kat bij mijn broer zijn ex-vriendin. Nu was dat natuurlijk een kitten (vrouwtje) dat erbij is gekomen toen KK én net verhuisd was én al 16 jaar was. Dus het was waarschijnlijk allemaal wat te druk voor haar.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Tijdelijk 17-jarige kat te logeren: probleem?

Bericht door Dinky »

Zou het eventueel een optie zijn om haar vrij te laten rondlopen (binnen dan) als wij erbij zijn? En haar enkel apart te stoppen als er niemand is?

Ik ben niet bang voor de reactie van onze jongens; dat zijn echt drie vriendelijke knuffelkatten die zich ook bijzonder goed aan elkaar hebben aangepast. Maar het zijn natuurlijk katers, en zij is een poes...
Denk dat het hierbij vooral belangrijk is hoe de katten met elkaar omgaan. Accepteren ze haar heel snel dan kan ze gewoon vrij rondlopen en hoeft ze ook niet opgesloten te worden wanneer jullie er niet bij zijn ;-) Wordt dus vooral een kwestie van de kattentaal proberen te lezen van zowel jou mannen als van de oude poes.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Tijdelijk 17-jarige kat te logeren: probleem?

Bericht door Adriana »

met dit soort dingen is het altijd goed kijken en voorzichtig aan. het kan zijn dat ze binnen een week elkaar hebben geaccepteerd en dan kan klein konijn natuurlijk gewoon los.
het scheelt dat de jonkies elkaar hebben en jonge katzels hebben doorgaans respect voor oudere katzels ('hoor je dat Bolle...?) en dan heb je twee oudjes en twee jonkies, die vooral met elkaar bezig zullen zijn.
missch kun je haar nog aan een tuig wennen, zodat ze gecontroleerd in de tuin kan..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Tijdelijk 17-jarige kat te logeren: probleem?

Bericht door Katelijne »

Klein Konijn komt morgen al! :???: Het was normaal voorzien voor vrijdag, maar mijn broer komt hier vanavond al logeren. Ze blijft dus nog 1 nacht bij zijn ex en komt morgen ook naar hier.

Ik word nu wel een beetje zenuwachtig; dacht dat ik nog even tijd had om alles in orde te maken.

Dat tuigje is een goed idee, dat gaan we proberen. Zo kan ze toch eens een frisse neus halen, want ongecontroleerd buiten kan niet en voor de ren moet ze de luikjes gebruiken en dat durft ze blijkbaar niet.
het scheelt dat de jonkies elkaar hebben en jonge katzels hebben doorgaans respect voor oudere katzels ('hoor je dat Bolle...?)
Haha! :lol:
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Plaats reactie