Kat eet en drinkt niet

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
lzsom
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jun 2013 15:32

Kat eet en drinkt niet

Bericht door lzsom »

Hoi allemaal,

Sinds afgelopen donderdag heb ik samen met mijn vriend een asielkat in huis genomen. Bij aanvang leek het allemaal goed te gaan want hij was gauw onder de bank vandaan en ging op onderzoek uit. Ook dronk en at hij een beetje en ging ook direct de kattenbak gebruiken.
Echter ben ik nu ongerust en hoop ik dat iemand mij kan helpen. Al die dagen dronk en at hij, alleen niet heel veel: 3 - 4 keer per dag beetje drinken uit de drinkfontein en 2 à 3 porties droogvoer van 15 gram over 24 uur. Echter vandaag heeft hij helemaal nog niks gegeten en gedronken. Desondanks ligt hij wel ontspannen op de bank en slaapt hij ook gewoon over de gehele dag. Als hij rondloopt loopt hij met een staartje omlaag.
Waar kan het aan liggen?
Kan het eventueel liggen aan het feit dat mijn vriend vanochtend is weggegaan voor zijn werk? Ik heb samen met hem de kat uit het asiel gehaald en de afgelopen dagen (vanaf de eerste dag dat we de kat thuis hebben) waren we beide thuis en hebben we samen de kat verzorgd en aandacht gegeven.
Of kan het aan iets anders liggen.
Vooral: Wat kan ik doen, want ben best ongerust.
Ik hoor heel graag adviezen als iemand die heeft.

groetjes Laura
l.zsom1988@gmail.com
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kat eet en drinkt niet

Bericht door BloemTetsu »

Gebruik hetzelfde voer als asiel?

Wat voor voer geef je hem nu? brokken/natvoer.

Een kat kan niet vasten. Je kan hem ook een stuk kipfilet geven of sterk ruikend voer.
Als het lang duurt zou ik naar de DA gaan.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat eet en drinkt niet

Bericht door Dinky »

Hoe weet je dat de kat per keer 15 gram heeft gegeten en waarom 2 a 3 keer per dag zo'n portie?
Ik zou in dit geval in elk geval onbeperkt brokjes neerzetten, liefst dezelfde als in het asiel.
Daarnaast zou ik hem proberen te verleiden met natvoer want eten is inderdaad wel belangrijk ;)

Maakt hij wel goed gebruik van de kattenbak? Want wanneer ze verstopt zitten dan eten ze ook minder en zou ik langs de DA gaan (neem aan dat asiel bij jullie ook 2 weken medische nazorg heeft?).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
lzsom
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jun 2013 15:32

Re: Kat eet en drinkt niet

Bericht door lzsom »

BloemTetsu schreef:Gebruik hetzelfde voer als asiel?

Wat voor voer geef je hem nu? brokken/natvoer.

Een kat kan niet vasten. Je kan hem ook een stuk kipfilet geven of sterk ruikend voer.
Als het lang duurt zou ik naar de DA gaan.

Ik geef hem dezelfde brokken als dat hij bij het asiel heeft gekregen.
lzsom
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jun 2013 15:32

Re: Kat eet en drinkt niet

Bericht door lzsom »

Dinky schreef:Hoe weet je dat de kat per keer 15 gram heeft gegeten en waarom 2 a 3 keer per dag zo'n portie?
Ik zou in dit geval in elk geval onbeperkt brokjes neerzetten, liefst dezelfde als in het asiel.
Daarnaast zou ik hem proberen te verleiden met natvoer want eten is inderdaad wel belangrijk ;)

Maakt hij wel goed gebruik van de kattenbak? Want wanneer ze verstopt zitten dan eten ze ook minder en zou ik langs de DA gaan (neem aan dat asiel bij jullie ook 2 weken medische nazorg heeft?).
Omdat ik afweeg wat ik hem geef. Hierdoor weet ik wat hij binnenkrijgt.
Het zijn dezelfde als uit het asiel vandaan.
Natvoer is, zeker voor persen, niet goed vanwege de stoffen die erin zitten die niet goed zijn voor hun organen.
Hij poept wel goed.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat eet en drinkt niet

Bericht door castratenkoor »

Wie heeft je wijs gemaakt dat natvoer niet goed zou zijn? Het is juist een goede manier om te zorgen dat hij genoeg vocht binnen krijgt. Ik zou wel adviseren voor een goed merk kleine blikjes te gaan (Almo of Miamor.

Er zijn juist meerdere soorten brokken die niet goed zijn voor blaas en nieren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Jade
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mar 2013 13:57
Locatie: Zweden

Re: Kat eet en drinkt niet

Bericht door Jade »

Hè, dat vind ik inderdaad ook een vreemde opmerking over natvoer. Het enige wat ik daarbij kan bedenken is de stof propyleenglycol of E1520, maar dat komt volgens mij komt echt niet veel voor, en zeker niet bij redelijke tot goede merken natvoer.

Wat betreft je oorspronkelijke vraag: sorry, ik begrijp uit je laatste antwoord niet helemaal of je vrij brokjes voert of in porties. Misschien bedoelde je dat je het schaaltje onbeperkte brokjes steeds weegt en het zo te weten bent gekomen hoe veel hij eet?
Zo niet, is vrije toegang zoals Dinky al zei een idee. Misschien is hij gewend aan andere eettijden. Mijn katten eten ook de ene keer de hele dag door en soms nauwelijks door de dag en meer 's avonds.

Ik zou inderdaad voor de zekerheid ook iets onweerstaanbaars als kip aanbieden, om te kijken of het iets met de brokjes is of eten in het algemeen. Dat laatste is namelijk zorgwekkend (een van mijn kittens bleek niet te eten omdat ze bij de opvoedster een stukje plastic naar binnen gewerkt had, al is dat meteen wel erg dramatisch).
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat eet en drinkt niet

Bericht door castratenkoor »

Ik heb eens een kat gehad die niet wilde eten, die bleek de vulling van een bureaustoel opgegeten te hebben. Lag wat zwaar op de maag. Het kwam er uiteindelijk gelukkig aan de achterkant weer uit.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie