Kat heeft iets aan achterpootjes en stopt zich weg...

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
CrystalMinds
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jun 2013 15:01

Kat heeft iets aan achterpootjes en stopt zich weg...

Bericht door CrystalMinds »

Hoi iedereen!
Ik ben nieuw hier en al direct wat zorgen :(

Eén van mijn katten (een gecastreerde kater van een jaar oud) is een heel actief beestje, rondrennen, koersen, vogels/konijnen/muizen/...pakken, noem het maar op!
Vorige donderdag heeft ie een vogel gevangen en liep ie actief rond, 's middags lag ie in de zetel ganse tijd te slapen. Geen probleem zou je denken en ik dacht ook niets mis. Maar sindsdien blijft ie maar slapen, bijna niet eten of drinken. Hij stopt zich weg waar je hem niet veel kan lastigvallen. De eerste dagen was dit in ons huis, maar sinds gisteren verstopt ie zich buiten. Nu is het mij opgevallen dat ie iets heeft aan zn achterpootjes. We mogen er niet aankomen of dan gromt ie, hem oppakken is ook geen optie. Hij kan bijna niet meer springen, enkel nog op het bed, dat is het hoogste dat ie kan. Hij wandelt normaal, een beetje trager misschien.

Eerst dacht ik dat ie gewoon een klap had ergens en zijn heup gekneusd is ofzo, maar dan zou ie zich toch niet ganse tijd verstoppen? Dan las ik dat katten zich verstoppen als ze gaan sterven en nu zit ik natuurlijk met dramatische gedachten in mijn hoofd.

Vooraleer jullie erop springen, ik zaag al 2 dagen aan mn moeder om hem naar de dierenarts te brengen. Mijn moeder is daar niet zo'n fan van, want soms geneest het vanzelf (dat hebben we met onze vorige kat ook gehad). Maar ik vind dat t toch wel wat lang duurt eer ie zich terug toont.
Donderdag at ie niets, vrijdag kon ik hem wel wat van zn kattensnoepjes geven, maar brokjes at ie niet. Ik dacht dat t wat verbeterde sinds vrijdagavond omdat ie al wat rondliep en zn snoepjes at en zelfs wat dronk, maar ik maak me toch zorgen.
Ik hoop dat ik m snel naar de DA krijg van mn moeder maar als iemand hierover ideetjes heeft?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat heeft iets aan achterpootjes en stopt zich weg...

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
hoop van harte dat je moeder snel overstag gaat ...
'gaat vanzelf over' is hier geloof ik niet aan de orde want al een week onderweg.
het kan zijn dat hij iets zwaar gekneusd of zelfs gebroken heeft en waarsch heeft hij veel pijn.
de dierenarts is de enige die daar iets zinnigs over kan zeggen door voorzichtig te voelen..
een week lang bijna niet eten is ook niet zo gezond voor een katzel hoor!
en als hij zich nu buiten verstopt dat lijkt me dat geen goed teken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6840
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat heeft iets aan achterpootjes en stopt zich weg...

Bericht door Dinky »

Het lijkt mij inderdaad duidelijk dat de kat er erg veel last van heeft, anders zou hij zich niet zomaar verstoppen.
Het is belangrijk dat hij wel te eten en drinken krijgt. Zou dus proberen of je hem wat natvoer kan geven want dat is eten en vocht tegelijk.

En, zoals je al probeert, zo snel mogelijk mee naar de DA zien te gaan ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
CrystalMinds
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jun 2013 15:01

Re: Kat heeft iets aan achterpootjes en stopt zich weg...

Bericht door CrystalMinds »

Nat voer eet ie sowieso niet zo graag dus ik betwijfel of ie dat nu wel gaat eten. Ik heb geen idee waar ie zit nu trouwens, hij zit al sinds 7-8u deze morgen buiten.
Als iemand ideetjes of tips heeft om mn moeder te overtuigen, dan hoor ik t graag!

Edit: ik vroeg het net of we binnenkort er niet eens mee naar de DA zouden gaan want ik maak me wel zorgen. De enige reactie die ik kreeg was hoe we hem in de draagbak krijgen (toegegeven, het is een gemoedig kereltje die niet zo makkelijk te vangen is voor in zn bak) maar toch...is al geen nee?


Edit 2: just as we speak komt ie op zn gemakje binnen, loopt normaal, begint al sneller te wandelen (zelfs bijna huppelen) als ie t eten hoort en nu eet ie wel goed zn nat voer op.
Kitty en Senna
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jul 2013 23:55

Re: Kat heeft iets aan achterpootjes en stopt zich weg...

Bericht door Kitty en Senna »

onze poes kitty is vanmiddag door een naar binnen kantelend raam geklommen zat toen klem daardoor hoorde we haar jammeren en hebben haar daar weggehaald nu lijkt het of haar achterlijf verlamd is wat moeten we doen ze lijkt geen pijn te hebben
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat heeft iets aan achterpootjes en stopt zich weg...

Bericht door Kattebeest »

Oei! en dat zo laat op de avond....
Als er verlammingsverschijnselen optreden in de achterpootjes denk ik meteen aan het ruggetje. Als daar iets beschadigd is of een flinke opdonder gehad heeft en er zijn indd verlammingsverschijnselen kan het goed zijn dat ze door het opgelopen letsel geen pijn heeft omdat er iets goed mis is met de ruggenwerveltjes. Zou direct naar de da gaan om erger te voorkomen. Ook als de symptomen over (lijken te) zijn.

Vraag: lijkt het of haar achterlijfje verlamd is of gebruikt ze haar achterlijfje indd helemaal niet?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat heeft iets aan achterpootjes en stopt zich weg...

Bericht door eveline1982 »

Ik zou ook zsm naar de weekend dierenarts gaan. De kans dat ze wat beschadigt heeft door de kantelraam is heel erg groot!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie