Ik ben nieuw hier en al direct wat zorgen

Eén van mijn katten (een gecastreerde kater van een jaar oud) is een heel actief beestje, rondrennen, koersen, vogels/konijnen/muizen/...pakken, noem het maar op!
Vorige donderdag heeft ie een vogel gevangen en liep ie actief rond, 's middags lag ie in de zetel ganse tijd te slapen. Geen probleem zou je denken en ik dacht ook niets mis. Maar sindsdien blijft ie maar slapen, bijna niet eten of drinken. Hij stopt zich weg waar je hem niet veel kan lastigvallen. De eerste dagen was dit in ons huis, maar sinds gisteren verstopt ie zich buiten. Nu is het mij opgevallen dat ie iets heeft aan zn achterpootjes. We mogen er niet aankomen of dan gromt ie, hem oppakken is ook geen optie. Hij kan bijna niet meer springen, enkel nog op het bed, dat is het hoogste dat ie kan. Hij wandelt normaal, een beetje trager misschien.
Eerst dacht ik dat ie gewoon een klap had ergens en zijn heup gekneusd is ofzo, maar dan zou ie zich toch niet ganse tijd verstoppen? Dan las ik dat katten zich verstoppen als ze gaan sterven en nu zit ik natuurlijk met dramatische gedachten in mijn hoofd.
Vooraleer jullie erop springen, ik zaag al 2 dagen aan mn moeder om hem naar de dierenarts te brengen. Mijn moeder is daar niet zo'n fan van, want soms geneest het vanzelf (dat hebben we met onze vorige kat ook gehad). Maar ik vind dat t toch wel wat lang duurt eer ie zich terug toont.
Donderdag at ie niets, vrijdag kon ik hem wel wat van zn kattensnoepjes geven, maar brokjes at ie niet. Ik dacht dat t wat verbeterde sinds vrijdagavond omdat ie al wat rondliep en zn snoepjes at en zelfs wat dronk, maar ik maak me toch zorgen.
Ik hoop dat ik m snel naar de DA krijg van mn moeder maar als iemand hierover ideetjes heeft?