Wat doen tegen levende vogels en muizen in huis??

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Wat doen tegen levende vogels en muizen in huis??

Bericht door Sterretje90 »

Hoi allemaal, ben ik weer! Na ons avontuur met de halve druif gaat alles hier weer goed hoor ;) Afgezien dan van het volgende probleem. Nu het weer warm wordt gaat Pieter weer veel naar buiten en komt steeds vaker met 'kadootjes' terug: levende muizen of vogels (altijd merels). Eenmaal binnen krijgt hij ze niet meer te pakken, speelt er ook niet mee, kijkt er alleen de hele tijd naar en lijkt er zelfs een beetje van in paniek te raken.

De muizen zijn meestal nog wel 'heel' en kan ik vangen en buiten weer neerzetten, maar de vogels zijn meestal erg gewond. Heb in een maand tijd al drie keer de dierenambulance gebeld... Let wel: dat hij dieren vangt en meeneemt vind ik NIET erg, dat is de natuur, maar dan wel gewoon (zo snel mogelijk) dood. Die halfdode vogels waar ie vervolgens niet meer naar omkijkt vind ik heel zielig. En de veren / poep / bloed bende in mijn huis ben ik ook zat! Wat kan ik hiertegen doen??

Hij heeft een bandje (elastiek en veiligheidssluiting!) om, maar een belletje eraan belet hem het jagen helemaal en dat vind ik ook weer sneu, die beweging is goed tegen de verveling en zijn overgewicht. Kan ik voorkomen dat hij levende muizen en vooral vogels meeneemt in huis, of moet ik toch een belletje omdoen? Alvast bedankt!
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Wat doen tegen levende vogels en muizen in huis??

Bericht door eveline1982 »

Geloof niet zo in belletjes, is volgens mij ook erg irritant voor de kat. Ik denk dat de beste oplossing hiervoor toch, je tuin afschermen is, zodat hij niet meer vrij kan rondstruinen en de boel op stelten zetten ;) .
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Wat doen tegen levende vogels en muizen in huis??

Bericht door Freya13 »

ik vrees dat daar heel weinig aan te doen is
zelfs als je je tuin afsluit, zullen er altijd nog prooien te vangen zijn
mijn kat is deze week met een mol naar huis gekomen, gewoon gevangen in ons eigen gras ...
leuk vind ik het niet, maar het is de aard van het beestje denk ik
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6849
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wat doen tegen levende vogels en muizen in huis??

Bericht door Dinky »

Wat je kan doen tegen de veren/bloed/poep troep in huis is zorgen dat Pieter er niet mee naar binnen kan komen. Oftewel huis afsluiten en als hij naar binnen wil zorgen dat eerst de prooi los is en hij dan naar binnen kan.
Verder gaat mijn inspiratie ook niet ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Wat doen tegen levende vogels en muizen in huis??

Bericht door Sterretje90 »

Dankjulliewel voor de reacties! Tuin afschermen is helaas geen optie, we hebben nl een klein dakterras, en Pieter kan langs een boom die ernaast staat naar beneden. Afschermen zou dus praktisch gelijk staan aan helemaal niet meer naar buiten kunnen. En ik vind het eigenlijk ook té belangrijk dat Pieter zelf kan bepalen of hij binnen of buiten is (ook als ik niet thuis ben) dus controleren voor hij binnenkomt gaat 'm ook niet worden. Lastig probleem he, als hij zich nou gewoon zou storten op die gigantische hoeveelheid vliegen in mijn huis! XD Nou ja bedankt voor jullie hulp! :) Ik kijk het nog even aan, en laat hem anders misschien een paar dagen met belletje rondlopen. Misschien dat als ik hem dan weer af doe het probleem verholpen is......
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Wat doen tegen levende vogels en muizen in huis??

Bericht door Freya13 »

hm, hier gaat de deur toch dicht hoor, als ik zie dat ze met een levende prooi afkomen, of ze dat nu leuk vinden of niet
al enkele keren 's nachts het hele huis door gejaagd op zoek naar een ontsnapte muis, leuk is anders
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5504
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wat doen tegen levende vogels en muizen in huis??

Bericht door nellebel »

kun je geen tussendeur dicht doen ofzo? zodat hij wel binnen kan maar bijv alleen in de berging?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Renatevanderveer

Re: Wat doen tegen levende vogels en muizen in huis??

Bericht door Renatevanderveer »

Hier word in hartje zomer van alles mee naar binnen genomen.
Bounty komt aanzetten met insectjes, van bijen tot aan hele libelles, meestal dood, maar niet altijd.

Snickers daarintegen neemt levende veldmuizen mee naar binnen.
Ze zijn dan vaak al 'aangetast' en sterven dan 9 van de 10 keer ter plekke.
Na het sterven van de dieren legt hij ze plichtsgetrouw op onze deurmat.
Zodra Snickers niet kijkt gooi ik hem dan óf naar buiten of in de container.

Hier staat doorgaans altijd de deur open, want het maakt hier niet uit of de deur dicht is of open.
Als ik de deur dichtdoe, wacht Snickers net zo lang tot de deur weer open is en brengt het prooitje alsnog naar binnen.
Ik heb het inmiddels geaccepteerd, het is de natuur, hoe zielig het ook moge zijn.

Daarna stofzuigen en dweilen en alle ramen openzetten en je verneemt er weinig nog van.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Wat doen tegen levende vogels en muizen in huis??

Bericht door pinguin »

Klinkt hard wat ik nu zeg, maar zodra ik door heb dat snabbel weer een vleermuis heeft gaat mijn buitendeur dicht, en dan moet die net zolang buiten blijven tot de vleermuis los is. En dat kan soms wel 20min duren.

Suc komende zomer hihihi.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Jade
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mar 2013 13:57
Locatie: Zweden

Re: Wat doen tegen levende vogels en muizen in huis??

Bericht door Jade »

Deze vraag deed me denken aan een apart halsbandje wat ik ooit ergens gezien heb... Ik heb het nu eindelijk gevonden! Het heet cat bib, een kat slabbertje van plastic.

Afbeelding
(foto van verkoper)

Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt een veilige oplossing die voor sommigen werkt. Het ziet er super onhandig uit, maar ze schrijven dat het alleen in de weg zit wanneer het nodig is, ik neem aan wanneer ze hun hoofdje naar de grond willen doen om een beestje te bijten.

Onder het mom van, creatieve oplossingen :lol:
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6849
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wat doen tegen levende vogels en muizen in huis??

Bericht door Dinky »

OMG wat mensen al niet bedenken voor de kat.......
Zelf zou ik mijn kat dus nooit zo'n ding omhangen in elk geval ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Wat doen tegen levende vogels en muizen in huis??

Bericht door pinguin »

Leuk bedacht, maar nee dat komt er hier ook niet in.

Dan zelf maar meer op letten en gewoon op tijd de deur dicht doen.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie