Kitten wilt alleen maar R.C. brokken. verder niets...? HELP!

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
NickPas
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2013 23:13

Kitten wilt alleen maar R.C. brokken. verder niets...? HELP!

Bericht door NickPas »

Ik ben net nieuw op dit forum en hoop dat dit een manier is om er achter te komen hoe ik mijn probleem kan oplossen.

Het gaat om Eros, een kitten van nu 4,5 maand oud. Het is een Brits Korthaar. Hij kreeg bij de cattery altijd Royal Canin. Ook wij hebben toen we Eros kregen een grote zak Royal Canin gekocht voor hem en daar was hij helemaal gek op.

Nu is deze zak op en hebben we in de afgelopen 4 dagen al 5 verschillende merken geprobeerd maar hij eet ze absoluut niet. PurinaOne, Whiskas, Perfect Fit, Felix en Gourmet. (en dan ook de junior) Toen we na die 5 merken dan maar weer een klein zakje R.C. kochten begon hij dat wel gewoon te eten.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want om steeds Royal Canin te kopen... ik ben geen miljonair!?
heeft iemand tips? Is het gewoon een kwestie van wachten tot hij verhongerd en dat hij dan vanzelf gaat eten? Wat moet ik doen?

Overigens........ Hij eet ook geen snoepjes. al direct vanaf dat hij hier kwam wonen na 13 weken.
Nat voer eet hij trouwens wel gewoon. en omdat hij nu geen brokjes eet, eet hij binnen een paar minuten ook zijn hele bakje nat voer leeg!

Is het een idee om het nat voer over te slaan (dit krijgt hij elke dag om 7 uur 's avonds.) om te proberen dat hij zoveel honger krijgt dat hij vanzelf wel brokjes van een ander merk gaat eten?

Ben een beetje radeloos want hij doet ook heeeeel zielig als ik in de keuken sta.

U mag mij mailen: robbertnickpas@gmail.com
U mag mij bellen: 06-18081090
En u mag natuurlijk reageren op dit forum.
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: Kitten wilt alleen maar R.C. brokken. verder niets...? H

Bericht door AnneLore »

welkom op het forum!

om maar even meteen met de deur in huis te vallen, nooit een kat honger laten lijden! katten hebben regelmaar in de voeding nodig, een kat die te lang niet eet verzwakt snel. ook zijn katten gewoontedieren, die plotselinge veranderingen niet zo waarderen. als je van voeding veranderd, is et het beste om dat geleidelijk te doen. steeds een beetje meer van het nieuwe voer door het oude voer mengen, zodat de kat aan de smaak en de samenstelling kan wennen. te snel veranderen van voer kan diarree opleveren.

dat in de eerste plaats. daarnaast zou ik je toch aanraden om de merken die je noemde niet te gaan geven. dit zijn merken die qua samenstelling verre van optimaal zijn, en daarmee minder goed en gezond voor je kat.
royal canin is inderdaad wat duurder, maar daar staat tegenover dat je er minder van hoeft te geven omdat het kwalitatief veel beter is. per saldo ben je dus niet zoveel meer kwijt...
rechtsboven zit ook een zoekfunctie op t forum, we hebbeb heeel veel info over voeding, merken, samenstellingen, enz. echt de moeite waard om te lezen! als je wat meer van de achtergronden kent weet je ook waar je op moet letten met t uitzoeken van voer.

natvoer zou ik ook echt blijven geven, daar.zit veel vocht in, en dat hebben katten ook nodig.

Tot zover. voor nu, er is nog veel meer over te zeggen, maar dan is er in ieder geval een begin...
succes!
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
NickPas
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2013 23:13

Re: Kitten wilt alleen maar R.C. brokken. verder niets...? H

Bericht door NickPas »

Bedankt voor je snelle reactie. Dan ga ik nog ma een zakje R.C. kopen en danengen met wat ander voer of r.c. dus blijven kopen
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten wilt alleen maar R.C. brokken. verder niets...? H

Bericht door castratenkoor »

Je zegt je bent geen miljonair. Maar je schaft een kat aan. Die kat heeft een verstandige smaak. RC is nou eenmaal heel goed voer. De goedkope merken die je noemt zijn gewoon mindere kwaliteit. En ook hier geldt: goedkoop is duurkoop. Je loopt dan veel meer kans op ziektes en kwalen en op lange termijn ben je duurder uit door dierenartskosten.
Als hij door het eten van b.v. Whiskas blaasgruis ontwikkelt, moet je verder altijd dieetvoer geven. En dan ben je nog duurder uit.
Dus mijn advies is: blijf goed voer geven.

Ik neem aan dat je zelf ook verse groente eet in plaats van elke dag McDonald.

Ik zou je ook adviseren elke maand wat geld apart te zetten op een speciale rekening voor medische kosten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5487
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten wilt alleen maar R.C. brokken. verder niets...? H

Bericht door nellebel »

als je in je woonplaats een echte rc dealer vind heb je altijd acties. kortingsbonnen e.d. ook op de rc site. zo betaal ik zelden de volle mep voor mijn zak RC. en zoals de anderen ook al schrijven, ze hebben er minder van nodig dan voer waar niks in zit (goedkoop voer) em het is gezonder dus minder kans op kwalen.
en wat betreft de snoepjes. ben maar blij met zo'n verstandige kat die eet wat goed voor hem is en verder geen snacks want hij heeft ze ook niet nodig.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
alyda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mei 2013 18:49

Re: Kitten wilt alleen maar R.C. brokken. verder niets...? H

Bericht door alyda »

Ik ben het helemaal met de anderen eens.
Royal canin is een goed voer.
En ook uitrlijk zul je het zien.
Bij een goed voer zien ze er veel beter en mooier uit dan bv met whiskas.
Tenminste wel mijn coons.
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Kitten wilt alleen maar R.C. brokken. verder niets...? H

Bericht door DeTut »

eens met al de vorige sprekers en echt; met kwaliteitsvoer als rc of hills hoef je minder te geven dan met goedkope merken, vergelijk dat maar eens rustig als je de verpakking bekijkt. je kunt ook eens googelen naar leveranciers via internet en zo prijzen vergelijken; bij 'zooplus' bv heb je bij een grote zak geen verzendkosten en dan kun je een half jaar vooruit! kan wel 10 euro schelen met dierenzaak.
let wel op voor overvoeren; als hij s avonds al blikvoer krijgt, heeftie al een deel van zijn voeding zo binnen....
bescherm de dieren tegen de beesten...
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Kitten wilt alleen maar R.C. brokken. verder niets...? H

Bericht door Brittenbolletje »

Nog beter zou zijn porta21 brokken te geven. Zit veel meer vlees in weer dan RC. RC is goed voer en zeker beter dan de rest die je opnoemde. porta21 als je daarop googled is het zelfs nog goedkoper dan RC maar het zijn wel grote zakken. Betaal hier voor 10 kg 38 euro.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten wilt alleen maar R.C. brokken. verder niets...? H

Bericht door Dinky »

Op zooplus.nl kan je heel makkelijk prijzen van verschillende voeders vergelijken omdat ze daar ook een prijs per kilo hebben staan.

Felix 3,50 euro per kg richtlijn (kan hier geen voedingstabel van vinden maar denk 80 gram?)
Whiskas 4 euro per kg richtlijn 75-80 gram per dag
Gourmet kan ik niet vinden als brokjes
PurinaOne 5,61 euro per kg richtlijn 105-150 gram per dag
Perfect fit 5,33 euro per kg richtlijn 80 gram per dag

Royal Canin ongeveer 5,79 euro per kg (afhankelijk van de variant) richtlijn 60-80 gram per dag
Hills kitten vanaf 5 euro per kilo richtlijn afhankelijk van gewicht
Happy cat vanaf 4 euro per kilo richtlijn afhankelijk van gewicht tot 85 gram per dag
Porta21 kitten vanaf 4 euro per kilo richtlijn 80-100 gram per dag
Porta21 adult vanaf 2,90 per kilo richtlijn afhankelijk van gewicht

Wanneer ik het dan bekijk hoef je geen miljonair te zijn om Royal Canin te geven (verschilt grofweg 20 cent per kilo met PurinaOne maar je hoeft er minder van te geven) en hier in huis staat 1 kilo grofweg voor 1 maand eten.
Brits korthaar katten staan wel een beetje bekend als kieskeurige eters dus ik zou eerst wel kleine zakjes bestellen die in verhouding iets duurder zijn voor het geval het voer afgekeurd wordt ;) En zeker niet laten "vasten" om te dwingen bepaald voer te eten en lekker natvoer blijven geven als aanvulling.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Kitten wilt alleen maar R.C. brokken. verder niets...? H

Bericht door Brittenbolletje »

Dat spreek ik een beetje tegen mirjam. Brits korthaar katten zijn geen kieskeurige katten zo worden ze gemaakt als ik dat zo mag zeggen. ik heb een huis vol britjes en fok ze zelf en alle katten en kittens eten alle soorten wat ik ze voorschotel (nou geef ik geen whiskots en dergelijk :)).
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kitten wilt alleen maar R.C. brokken. verder niets...? H

Bericht door BloemTetsu »

Zijn jouw katten jaren na plaatsing nog steeds niet-kieskeurig?
Als deze strategie zou werken, dan zouden er toch meer fokkers moeten zijn die dit toepassen.

Zelf geef ik RC naar volle tevredenheid. Ze hebben minder nodig en naar verhouding ben ik 98 cent per dag kwijt voor 3 volwassen katten.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten wilt alleen maar R.C. brokken. verder niets...? H

Bericht door Dinky »

Dat mag ;) Maar de meeste keren dat ik lees over kieskeurige katten hier op het forum gaat het vaak over brits korthaar, vandaar mijn "conclusie". Heb zelf geen ervaring met brits korthaar in huis, heb zelf slechts een simpele htk poes uit het asiel :P

Wel is deze poes kieskeuriger dan mijn vorige htk poes want de vorige at gewoon felix elke dag feest natvoer maar daar haalt deze haar neus voor op :lol: Dinky maak je dus ook niet blij met McDonalds voer ;) Ook proplan werd minder graag gegeten dan Trovet. Wel maak je haar helemaal blij met vers vlees als natvoer (Haaksbarf, Tinlo) dus denk inderdaad dat onze poes ook een voorkeur heeft voor goed en gezond voer ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Kitten wilt alleen maar R.C. brokken. verder niets...? H

Bericht door Brittenbolletje »

BloemTetsu schreef:Zijn jouw katten jaren na plaatsing nog steeds niet-kieskeurig?
Als deze strategie zou werken, dan zouden er toch meer fokkers moeten zijn die dit toepassen.

Zelf geef ik RC naar volle tevredenheid. Ze hebben minder nodig en naar verhouding ben ik 98 cent per dag kwijt voor 3 volwassen katten.

Voor zo ver ik hoor he (heb niet contact met iedereen) nee dat zijn ze niet. Denk dat een hoop fokkers veel alleen het zelfde voer geven en (qua brokken) weinig afwisselen. Als het voor hun werkt die brokken blijven ze daarop.

De reden dat ik laat wennen aan meerdere brokken is dat ik niet weet wat nieuwe baasjes gaan geven. Ik adviseer wel maar of ze het ook opvolgen is punt 2 :grin:

Hahahah Mirjam toch. Ja mijn htk is ook erg kieskeurig hoor eet liever ook de wat duurdere dan de wat goedkopere. Maar vlees krijg ik er bij hem niet in :lol:
NickPas
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2013 23:13

Re: Kitten wilt alleen maar R.C. brokken. verder niets...? H

Bericht door NickPas »

Bedankt voor al jullie reacties maar dat r.c. een goed merk was dat wist ik al wel. Het gaat mij er om hoe ik hem overtuig van het feit dat er ook andere merken zijn.

Ik heb nog een brits korthaar, een poes.. ze is volgende week 8 en eet al jaren lang de brokjes van de aldi of soms eens wat whiskas. Vorige week was ze naar de dierenarts om d'r te laten chippen en de arts zei: jullie geven vast royal canin omdat ze zo gezond is ofniet? Nou in tegendeel dus... dus zo verknocht aan r.c. ben ik dus helemaal niet en schijnbaar voldoen de andere merken ook wel. En daarom dus mijn vraag: hoe kan ik hem overtuigen van andere merken
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Kitten wilt alleen maar R.C. brokken. verder niets...? H

Bericht door Brittenbolletje »

Dat je oudere kat het er goed op doet wil niet zeggen dat het meteen goedvoer is. Whiskots of zo. Mooi dat ze het er goed door doet hoor begrijp me niet verkeerd. Als je persee anders wilt voeren zou je eens moeten proberen te mengen heel klein beetje nieuw voer met oud voer en zo langzaam opbouwen.
Plaats reactie