Half rond balkon afschermen of tuigje; vragen.

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
kellyvl
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 mei 2013 14:00

Half rond balkon afschermen of tuigje; vragen.

Bericht door kellyvl »

Hallo allemaal

Ik ben al honderden forums afgegaan maar nergens lees ik iets over een rond balkon wat ook nog eens huur is. Dus we mogen ook niet boren!
Mijn kitten van 13 weken heeft sinds eergisteren ontdekt hoe leuk het is om over de brede stenen rand van ons balkon (5 hoog) te rennen! Ze kan nogal onhandig zijn dus wij zijn echt bang dat ze valt.
Als iemand een tip heeft of we dit kunnen afschermen?

We hebben haar een riempje omgedaan en haar daar eerst los mee laten rennen zodat ze alvast went aan het gevoel. Dit was al geen succes want op een gegeven moment ging ze liggen en als ik haar probeerde te leiden met het riempje kwam er geen beweging in.
Heb niet getrokken ofzo! Het tuigje zelf heeft ze geen problemen mee.

Dus vraag 2 is hoe kun je haar het beste laten wennen aan het lopen met een lijntje? Ze is nu nog jong genoeg dat ze dat wel kan leren lijkt mij.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Half rond balkon afschermen of tuigje; vragen.

Bericht door Anne87 »

Ik zou een balkonnet nemen. Je kunt dit vastmaken door een balken constructie te maken tegen het balkon (boven, onder, zijkanten) en deze vast te lijmen met enorm sterke montage kit. In die balken kun je vervolgens wel schroeven of haakjes draaien om het net vast te maken.
kellyvl
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 mei 2013 14:00

Re: Half rond balkon afschermen of tuigje; vragen.

Bericht door kellyvl »

Kit lijkt me toch nog eng! Zou zo bang zijn dat het alsnog los laat.
En we mogen geen enkele schade maken aan het balkon :( dat gelijmde ga je daarna nog zien. We willen over 1/2 jaar ergens anders wonen dus we moeten goed rekening houden met alles.

Ik ben lastig hoor met mijn vragen hihi
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Half rond balkon afschermen of tuigje; vragen.

Bericht door Sifra »

Heb je een ruim balkon? Dan zou je eerst een stukje omhoog kunnen gaan met gaas en dan met schuine profielen het gaas 45° naar binnen laten gaan. De palen/profielen voor het gaas zou je misschien met bundelband (tie ribs) vast kunnen maken aan je balkon. Dan is je balkon niet tot boven gesloten, maar doordat het gaas naar binnen wijst, komt de kat er toch niet overheen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: Half rond balkon afschermen of tuigje; vragen.

Bericht door AnneLore »

je hebt van bison, polymax express. dat is supersterke kit/lijm die snel droogt en geschikt is voor buiten en ruwere oppervlakken. ik heb het net gebruikt voor dezelfde methode die Anne beschrijft. het is echt, echt supersterk, je kunt het echt niet lostrekken. het wordt ook professioneel gebruikt. maar als je het zeker wil weten moet je even googelen/vragen naar de maximale belasting (kg/cm2 denk ik)

als je het weer weg wilt hebben, ga je naar de bouwmarkt en vraag je om kitverwijderaar ;)
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Half rond balkon afschermen of tuigje; vragen.

Bericht door Anne87 »

Ja, ik heb het ook gebruikt. Nog wel extra met schroeven vastgezet, maar toch. Je moet het gewoon niet overal vastzetten maar op bepaalde punten. Dan kun je het los slopen als je vertrekt en de kit weghalen met verwijderaar. En ik heb de hoeken van de verschillende balken met van die haakjes en alles aan elkaar vastgezet. Hele constructie is het geworden, maar ach, als ze maar van het zonnetje kunnen genieten!
Cerna

Re: Half rond balkon afschermen of tuigje; vragen.

Bericht door Cerna »

Kun je niet aan de binnenkant van het balkon kleine plantenbakken hangen zodat ze er niet meer op kan springen. Wij hebben dat ook bij een balkon gedaan, maar dit balkon is recht. Je zou dus hele kleine bakken moeten gebruiken met steunen die je over de rand kunt klemmen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Half rond balkon afschermen of tuigje; vragen.

Bericht door Adriana »

bloembakken geeft schijn-zekerheid en katzels zullen daar opspringen en alsnog op de rand komen dan wel te enthousiast springen.. het is nog maar een kitten van 13 weken... en het is 5-hoog..
bij Gamma heb je gaaspanelen en die zijn dacht ik 1.80 hoog, in wit en groen. die zou je met drie stuks aan elkaar kunnen vastmaken (tieribs) en dan heb je een los scherm dat je voor die ronde balkon opening kunt zetten.
maar kijk wel uit want bijvoorbeeld mijn kleuters destijds en nog steeds (heb metaalversterkt net rondom) klimmen daar gewoon in....
en zonder foto's vind ik het lastig om mee te denken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Half rond balkon afschermen of tuigje; vragen.

Bericht door Cerna »

Adriana schreef:....bloembakken geeft schijn-zekerheid en katzels zullen daar opspringen ..
Schijnzekerheid? Geen kat die hier in- of opspringt:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Half rond balkon afschermen of tuigje; vragen.

Bericht door Adriana »

;-) :lol: ha ha ha ha ha ha... geen.. echt geen kat die hierop springt....?

kom hier eens theedrinken en houd dan vooral je kopje stevig vast.
en als je oooit ooooit de tijd/moeite hebt genomen om in mijn fotoalbum te kijken, dan zie je katten hoog in het net hangen en lees je het verhaal over het uitbreken/doorbijten en over de balustrade aan de buitenkant lopen.. 5-hoog en ik kreeg een rolberoerte...

hier op het forum komen regelmatig dramatische berichten binnen van katzels die van balkons een smak naar beneden maken... nooit gezien zeker..
trouwens.. Maks gaat met liefde bovenop je geraniums liggen hoor, doet-ie hier ook en dan broedt hij de aardbeien uit..

nee, en zeker kittens zijn met deze constructie niet veilig, ik bedoel ik zou dit nooit aanbevelen als kittenveilige constructie. maar missch ligt het bij britjes allemaal anders.....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Half rond balkon afschermen of tuigje; vragen.

Bericht door Anne87 »

Brrrr nee Noodle baggert gewoon door die plantenbakken heen. Flo zou er gracieus overheen springen en daarna minder gracieus naar beneden gestort zijn. Hier dus echt een net.
Cerna

Re: Half rond balkon afschermen of tuigje; vragen.

Bericht door Cerna »

Laat maar, ik ga deze discussie niet aan.
Maar ik doe het zo al 35 jaar en nog NOOIT is er een kat in-, over- of opgesprongen. En ik heb pas 8 jaar Britten.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Half rond balkon afschermen of tuigje; vragen.

Bericht door Dinky »

Doe gewoon wat jou goed lijkt Annet ;-) Denk dat jou systeem wel degelijk helpt omdat de katten ook goed door het gaas kunnen kijken al zal je ook katten hebben die er wel avontuurlijk op zullen springen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Half rond balkon afschermen of tuigje; vragen.

Bericht door Sifra »

Volgens mij bestaan er ook nog telescooppalen. Die klem je vast door het bovenstukje, dat een schroefdraad heeft, omhoog te draaien. Een blokje hout ertussen klemmen en klaar.

Een foto van je balkon zou inderdaad wel helpen met meedenken.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Half rond balkon afschermen of tuigje; vragen.

Bericht door castratenkoor »

Een aantal van mijn katten zou ook geen enkele moeite hebben met plantenbakken. Ze hangen hier omgekeerd aan de bovenkant van de ren. Ik heb Teun een keer aan zijn achterpoot uit een klapraampje gevist. Helemaal tegen het plafond zit dat. Ik dacht dat wel open te kunnen zetten. Kon ook.....tot Teun kwam.
Rik zit ook helemaal bovenop een cd-rekje met een bovenkant van 15 x 15 cm. Met zijn kop tegen het plafond. Voor deze twee heren zou een rij plantenbakken een lachertje zijn........
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie