Kater mist gezelschap

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Kater mist gezelschap

Bericht door Anne87 »

Hoi allemaal,

Jullie weten denk ik al wel dat Flo gisteren is overleden. Dat is echt heel erg, en we zijn er heel verdrietig om, maar we hebben nog een kat thuis zitten van 9 maanden oud, waar we ook aan moeten denken.

Noodle is een Noorse Boskat (gecastreerd). NoBo's hebben echt gezelschap nodig en wij merkten de afgelopen maand tijdens Flo's ziekte al dat hij wat agressiever was naar ons, naar de spullen in ons huis, noem maar op. Naar Flo was hij vooral heel bezorgd. Wassen, tegenaan liggen, kopjes geven, noem maar op.

Hij was en is ook ineens heel bang. Het is alsof hij zich optrok aan Flo. De afgelopen maand, als er bezoek was, kwam Noodle niet onder de bank vandaan, en als de deurbel ging sprintte hij ook weg zodat hij onder de bank ging liggen. Voordat Flo ziek werd stond Noodle altijd bij de deur als er iemand binnen kwam of als de bel ging. Flo stond nog dichterbij, en het is alsof hij zich echt aan haar 'stoerheid' omhoog kon trekken.

Sinds Flo gistermiddag overleden is, wil Noodle niet echt eten. We hebben hem uiteindelijk zover gekregen dat hij wat van de Viyo wilde eten die we hebben staan van Flo, en wat kattenmelk (zijn favoriete drinken) heeft gedronken. Sindsdien knabbelt hij heel voorzichtig weer aan wat brokjes.

Maar hij is momenteel heel aanhankelijk en tegelijk agressief. Hij valt vanuit het niks aan, bijt en krabt, noem maar op. Tegelijkertijd zit hij heel sneu te miauwen als hij niet op schoot zit of als ik naar de wc ben ofzo. Als hij dan op schoot zit, bijt hij meteen weer. We weten dat de oplossing hiervoor een kat erbij is. We zijn dan ook al gaan kijken want dit is vooral heel naar voor Noodle zelf.

Maar een kat is er niet 1, 2, 3. Daar moeten we naar op zoek, kijken, karakters vergelijken en zien wat een passende match is voor Noodle.

In de tussentijd heb ik drie dagen per week les en werkt I. ruim 40 uur per week. Noodle is dus veel alleen thuis, wat niet goed voor hem is.

Mijn vraag is dus voornamelijk: Hoe zouden we deze periode, totdat we een nieuwe kat hebben, voor Noodle zo aangenaam mogelijk kunnen maken?
Laatst gewijzigd door Anne87 op 30 mei 2013 15:48, 2 keer totaal gewijzigd.
alyda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mei 2013 18:49

Re: Kater mist gezelschap

Bericht door alyda »

Ik heb altijd meerdere katten gehad, dus hier kan ik je eigenlijk niet mee helpen.
Ik denk toch zo snel mogelijk een nieuw vriendje vinden.
Want hij is veel alleen.
En als je thuis bent veel aandacht aan hem schenken.
Houd het goed in de gaten dat hij wel blijft eten en drinken.
Ik heb ook een treurpoesje gehad toen haar moeder en zusje vlak achter elkaar ovrleden.
En die moest ik dwangvoeren om haar weer aan het eten te krijgen.
Heel veel sterkte en een knuf voor noodle.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kater mist gezelschap

Bericht door Dinky »

Het enige dat mij direct te binnen schiet is voedselverrijking wanneer jullie weg zijn maar dan moet hij wel willen eten natuurlijk.....

Hoop zo dat jullie snel een leuke match voor Noodle vinden want het missen van Flo is al moeilijk genoeg :(
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Kater mist gezelschap

Bericht door Brittenbolletje »

Je kan ook zylkene gaan geven zodat de acceptatie makkelijker is voor hem. Bij de ene kat werkt het wel bij de andere kat niet maat misschien is dit de drempel voor tijdelijk die jullie nodig hebben zodat jullie allemaal een beetej kunnen verwerken en hij accepteren en dan rustig op zoek gaan naar een nieuw vriendje of vriendinnetje.
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Kater mist gezelschap

Bericht door lidewij020 »

Gecondoleerd met het overlijden van Flo. Bedenk goed dat zowel jullie als Noodle tijd nodig hebben om te rouwen. Het kan goed dat Noodle op dit moment helemaal nog niet zit te wachten op een nieuwe kat. Noodles agressie zou weleens tegen de nieuweling gericht kunnen worden. Als eigenaar is het belangrijk dat je de juiste energie uitstraalt naar een nieuwe kat (en eigenlijk ook naar de kat die je al hebt). Verdriet kan dit in de weg staan. Google eens op katten en rouw en je zult veel informatie vinden. Sterkte! Ik sluit me aan bij Brittenbolletje. Neem de tijd en maak geen overhaaste beslissingen.
Voedselverrijking, zoals hierboven genoemd is altijd een goed idee. Feliway kan misschien ook wat rust geven. Veel spelen met Noodle met een hengeltje om energie kwijt te raken kan ook nooit kwaad.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kater mist gezelschap

Bericht door Adriana »

zylkene, telizen (via medpets of da) of destress via huisdierendokter.
en missch feliway verdamper....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Kater mist gezelschap

Bericht door Anne87 »

Feliway is hier de vorige keer doorgebrand, allemaal bruine plekken in de brander.. Heel eng. Maar de rest ga ik bekijken!

Noodle vloog net out of nowhere op I. af en heeft haar een forse beet in haar wang bezorgd. Gaat niet zo goed met hem dus, wij stonden er ook van te kijken. Avontuur van de dag... Gelukkig konden we het zelf verzorgen.
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Kater mist gezelschap

Bericht door Ikey »

Heftig, zeg...

Heeft Noodle afscheid kunnen nemen van Flo? Ik weet niet wat jullie met Flo's lichaam hebben gedaan, maar misschien kunnen jullie haar lichaam in huis leggen, zodat Noodle weet dat ze is overleden. Sommige kattenbaasjes doen dat, zodat de andere katten ook weten dat er een dier is overleden. Anders hebben ze gewoon geen idee waar dat dier ineens naar toe is en het niet weten vinden sommige dieren heel eng.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kater mist gezelschap

Bericht door Sifra »

Anne87 schreef:Feliway is hier de vorige keer doorgebrand, allemaal bruine plekken in de brander.. Heel eng. Maar de rest ga ik bekijken!

Noodle vloog net out of nowhere op I. af en heeft haar een forse beet in haar wang bezorgd. Gaat niet zo goed met hem dus, wij stonden er ook van te kijken. Avontuur van de dag... Gelukkig konden we het zelf verzorgen.
In de gebruiksaanwijzing staat dat je de verdamper na 6 maanden gebruik of 6 navullingen moet vervangen. Daar lees je gemakkelijk overheen. Ik zag bij mijn verdamper ook smeltschade. Dan vraag je je meteen met schrik af hoelang je hem al in gebruik hebt.

Pas je wel op met kattebeten? Je kunt er een behoorlijke ontsteking aan over houden.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Kater mist gezelschap

Bericht door Anne87 »

We hadden hem twee weken... Eerste vulling en dus niet lang in gebruik. Ik begin er niet meer aan. :)
Noodle heeft vannacht niks gegeten. Overdag eet hij alleen als we met hem en de brokjes spelen. Ook de agressie naar ons is duidelijk erger aan het worden.
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Kater mist gezelschap

Bericht door Ikey »

Dat is niet zo mooi :( Misschien is het een idee om eens een kattendeskundige te raadplegen, misschien heeft zo iemand nog tips voor jullie :) Ik geloof dat er een op dinsdagavond gratis telefonisch spreekuur heeft, Mirjam weet dat wel :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Kater mist gezelschap

Bericht door Anne87 »

Ik ga het opzoeken, is van kattengedragstherapie he? En de vrouw bij wie we zondag gaan kijken is ook gedragstherapeute, dus misschien heeft zij nog tips.
Hij heeft net overigens een beetje vis gegeten. Hij wilde het niet vanuit zijn bakje, maar hapje voor hapje uit mijn vingers eten ging nog wel. Nou ja, ik was er allang erg blij mee. Zelfs natvoer ging er namelijk niet in. Voor het slapengaan krijgt hij nog wat Viyo. Dat hebben we toch nog staan, en is ook voor katten die niet goed eten (daarvoor kreeg Flo het ook).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kater mist gezelschap

Bericht door Dinky »

Kattengedragscentrum.nl heeft inderdaad dat gratis spreekuur ;-)
Zou inderdaad ook eens informeren bij de vrouw waar jullie langsgaan want dat is natuurlijk wel zo snel (neemt denk ik ook meer tijd voor jullie dan dat gratis spreekuur)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Kater mist gezelschap

Bericht door Anne87 »

Ja, ik wilde morgen sowieso bij haar informeren. Je weet maar nooit wat voor tips ze heeft, ze is namelijk ook goed op de hoogte van het ras, wat misschien wel scheelt.
Ik heb net op de markt Tinlo gekocht. Wist helemaal niet dat ze dat verkochten bij de dierenkraam hier, maar zag het ineens op een bord staan. Meteen in stukken gezaagd net, en Noodle het snijplankje af laten likken. Dat ging er goed in, dus ik hoop dat - als een stukje straks ontdooit is - hij dat wil eten.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kater mist gezelschap

Bericht door nellebel »

als jullie thuis zijn denk ik vooral veel spelen zodat hij zijn energie kwijt kan. toen onze sjefke overleed en we geen vriendje meer mochten aanschaffen wegens haar FELV hebben we al onze vrije tijd in flippie gestoken. we verzonnen iedere dag weer nieuwe uitdagingen en speeltjes om haar energie kwijt te laten raken. dit kostte veel tijd energie en inspanning maar ik heb het met liefde gedaan. zo heeft ze toch nog 6 mooie maanden gehad.
en zoveel tijd hebben jullie niet nodig voor noodle een vriendje te geven hoop ik.
ik denk dat hij inderdaad erg onzeker is geworden nu zonder Flo.
Gijs hier krijgt ingnatia amaris van vsm. dit is voor angstige katten die opkropppen. het werkt prima bij hem en bij guusje. ze zijn beide minder schrikachtig en durven meer. vooral bij gijs duidelijk zeer goed voor zijn zelfvertrouwen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie