natvoer vragen

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Karin88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 mei 2013 10:51

natvoer vragen

Bericht door Karin88 »

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kan het antwoord op mijn vragen niet vinden, ik hoop dat jullie willen helpen. Mijn katertje (hij is echt klein) is anderhalf jaar en woont sinds gisteren bij mij. Hij is mijn eerste kat dus vandaar dat ik er nog niet genoeg over weet.

Hoevaak mag een kat natvoer krijgen en hoeveel geef je per keer? Gelijk zo'n heel pakje, de helft, een kwart?

Als je niet een heel pakje geeft hoe moet je het overige natvoer dan bewaren? Kan dat gewoon in het afgesloten bakje blijven of moet je dat bewaren in de koelkast?

Andere tips over natvoer hoor ik ook graag!
Zijn er hier toevallig ook vegetariërs? Ik eet zelf vega en vond het maar raar om vlees te kopen voor de kat (ik geef het hem wel natuurlijk) haha!
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: natvoer vragen

Bericht door BloemTetsu »

Afhankelijk van het merk en gewicht kater.
Je kan het beste meerdere keren per dag geven.
Krijgt hij ook nog brokken?

Op de verpakking hoort te staat hoeveel bakjes per dag. Gem. 2-3 per dag.
Als ik nat voer geef, dan de helft van een pakje en dat 4 keer per dag.
Bewaren: afgesloten op koele plek. bv kelder.
Vooral als een bakje binnen 1 dag op gaat kan het best buiten de koelkast (tenzij het binnen >25 graden is). Ik kende katten die nat voer koud uit de koelkast meteen weer uitkotsen. Je kan het opwarmen via warm water au-bain of even in de magnetron op lage stand.

Zelf ben ik vega en ik heb er geen enkele moeite mee. Geef ze ook eendagskuikens. Ik ben ook geen vega uit welzijnsoogpunt. Een kat is een DIER eter en je heb een zorgplicht.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6849
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: natvoer vragen

Bericht door Dinky »

Hihi kan me voorstellen dat het als vegetariër wat vreemd voelt om vlees te kopen ;)

Wanneer je niet een hele verpakking geeft is het verstandig om de rest niet in het blik te bewaren maar in een ander bakje te doen. Anders heb je kans op bliksmaak en dat is niet zo lekker natuurlijk ;)
Dit bewaar je dan (maximaal 24 uur?) in de koelkast. Mijn ervaring is dat het gewicht van een verpakking per smaak kan verschillen (ervaring schesir).

Volgens mij kan je niet teveel natvoer geven zolang het compleet voer is (en niet aanvullend voer). Wat het is staat vaak wel op de verpakking vermeld (zo weet ik van het merk schesir dat de ene smaak aanvullend was en een andere smaak juist wel compleet dus het kan ook binnen het merk nog verschillen).

Ik zelf geef per week gemiddeld 2 keer een halve portie KVV. Een portie daarvan bij mij is ongeveer 50 gram maar zit 60% vocht in (blikjes/zakjes meestal 80% vocht). Ik meng dit nog wel eens met extra water voor extra vocht omdat katten geen goede drinkers zijn over het algemeen ;)

Hoop dat je wat aan de informatie hebt ;)

Owjah en de reden dat ik tegenwoordig een halve portie geef is omdat Dinky nog wel eens alles naar binnen wil schrokken waarna het er net zo hard weer (onverteerd) uit komt. Is dus kwestie van beetje uitzoeken wat je wilt en wat de kat wil ;) Als het aan Dinky lag leefde ze alleen op KVV (wat ook goed mogelijk is) maar daar zit ik niet op te wachten :P
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5504
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: natvoer vragen

Bericht door nellebel »

bij mij krijgen ze brokjes als compleet voer. voor de gezelligheid van samen eten krijgen ze s'morgens en s'avonds ieder een lepeltje natvoer. ik doe er altijd een klein beetje water over ondanks dat ze goed drinken, meer als extra. ik bewaar het in een plastic bakje in de koelkast omdat 2 katten dus 2 dagen doen met 1 blikje. het is bij mij dus echt als snackje zeg maar. ik wilde het vooral doen zodat ze het ook lusten en het handig is als ze ooit een pilletje moeten (bijv bij ontwormen).
een half uur voordat wij gaan eten haal ik het uit de koelkast en maak de schaaltjes klaar. die zet ik dan ergens weg (in de oven die dan niet aanstaat) zodat ze er niet aan kunnen. baasje pakt ze als wij ook gaan eten zodat we met zijn 4tjes gezllig eten. hun voer is dan ook minder koud. al moet ik eerlijk zeggen dat ze het hier ook eten als het net uit de koelkast komt hoor.
brokjes is makkelijker bij te houden hoeveel ze eten en kan de hele dag blijven staan. natvoer vind ik niet prettig om de hele dag te hebben staan, bederft sneller.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cerna

Re: natvoer vragen

Bericht door Cerna »

Karin88 schreef:Hoevaak mag een kat natvoer krijgen en hoeveel geef je per keer? Gelijk zo'n heel pakje, de helft, een kwart?
Dat hangt van de eetlust van de kat af. Ik zou met een kwart beginnen en wanneer hij dan zijn bakje schoon oplikt, dan kun je de volgende keer de helft geven. Een heel pakje lijkt me erg veel voor 1 kat.
Ikzelf geef tweemaal daags zacht voer aan de katten die zacht voer eten (niet allemaal).
Als je niet een heel pakje geeft hoe moet je het overige natvoer dan bewaren? Kan dat gewoon in het afgesloten bakje blijven of moet je dat bewaren in de koelkast?
Ik heb blikjes (Gourmet) en doe het restant over in een koelkastbakje en zet het daarna koel weg. Niet in de koelkast echter. Mijn katten (nogal verwend :smile: ) eten het namelijk daarna niet meer. Ook niet wanneer ik het een uur vantevoren terug op het aanrecht zet. De koelste plaats is bij ons de badkamer en daar kan het gerust een halve dag staan.
Maar sinds onze oudste kat gestorven is (die alleen maar zacht voer at), wordt er nog maar weinig zacht voer gegeten.
Zijn er hier toevallig ook vegetariërs? Ik eet zelf vega en vond het maar raar om vlees te kopen voor de kat (ik geef het hem wel natuurlijk) haha!
Ik ben ook vegetariër, maar heb er geen probleem mee om mijn katten vlees te geven. Een blikje is sowieso niet herkenbaar als vlees en (biologische)hart of (biologische)kipfilet natuurlijk wel, maar dat kost me geen moeite (indien wel had ik geen vleeseters in huis moeten nemen). Eendagskuikens geef ik echter niet; dat gaat me te ver.
Wel ben ik me ervan bewust dat het weinige vlees wat in zo'n blikje/zakje/kuipje zit, afkomstig is uit de bio-industrie. Vind ik erg akelig, maar biologisch zacht voer eten de dames niet.
Karin88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 mei 2013 10:51

Re: natvoer vragen

Bericht door Karin88 »

Bedankt allemaal! Aan kuikens ga ik echt niet beginnen, de rillingen lopen me nu al over de rug bij het idee! Een keertje kipfilet gaat mischien nog lukken, maar eerst houd ik het wel bij die kant en klaar bakjes. Ik heb hier verder gewoon de hele dag een voerbakje met brokjes staan waar hij af en toe van eet. Hij drinkt ook best aardig. Dus de één geeft het eigenlijk als het enige voer en de ander meer als snack. Ik heb geloof ik één soort natvoer in blik en de rest zit in plastic bakjes dus daar zou ik het wel in kunnen laten zitten. In blik sowieso niet, dat doe ik ook niet met gewoon eten uit blik. Dinky: wat is KVV? (misschien een domme vraag).
Cerna

Re: natvoer vragen

Bericht door Cerna »

KVV=Kantenklaar Vers Voer. Zou ik als vegetariër niet aan beginnen. Brrrr
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: natvoer vragen

Bericht door AnneLore »

hier nog een vegetarier - ik voer wel KVV. ik vond het er nogal uitzien als filet american, wat ik persoonlijk dan weer verschrikkelijk vies vind... :esick:

ik geef het niet vaak, want ik heb geen vriezer, en dan wordt het bewaren van KVV heel ingewikkeld.
natvoer geef ik aanvullend, één keer per dag. Joost krijgt een kuipje (variërend in grootte van 40-80 gram. sommigen zelfs 100 gr geloof ik) ik wissel met natvoer veel af in smaken en merken, persoonlijk vind ik het wel belangrijk dat er geen graan in zit, en als het even kan geen suiker of andere gekke toevoegingen.
Ik geef het meestal rond half 6, en de volgende ochtend is het wel op. zo niet, dan gooi ik het weg. ik gooi er ook altijd extra water over.

liefst geef ik kuipjes van Albert Heijn puur en eerlijk, dat vlees is bio. op Zooplus vind je ook een aantal bio-merken, maar niet alle katten eten dat.
Joost eet overigens ook dolgraag rauwe kip en rauwe vis, als het aan hem lag, was dat alles wat ie kreeg ;)
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: natvoer vragen

Bericht door Anne87 »

Hier ook een vegetariër. Ik voer wel vlees, zowel natvoer als verse kipfilet enzo. Heb ook wel eens KVV gegeven omdat Noodle vroeger zo slecht at. Ik ben van mening dat ik zonder vlees kan leven, maar een kat niet. Wel probeer ik al het vlees zoveel mogelijk bio te houden, zowel het natvoer, als het verse vlees.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: natvoer vragen

Bericht door BloemTetsu »

Ben ik een van de weinige vegetariërs die wel eendagskuikens geeft? Doordat Bloem veel vogels vangt en helemaal opeet, heb ik geen moeite mee. Vroeger, voor Bloem zou ik het waarschijnlijk niet doen.
Maar nu wetende dat het goed voor ze is, fysiek en mentaal. Doe ik het zonder moeite.

Biologische kipfilet zou ik wel zo geven. Staat ook op de planning.
Het enige wat ik niet geef is vis. Ik vind dat zo stinken en de structuur zo naar.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: natvoer vragen

Bericht door AnneLore »

nee, ik zou het ook doen, als ik een vriezer had. nu doe ik het niet omdat ik anders na twee dagen met 20 kuikens zit die ik moet weggooien. en dat kan ik dan echt niet. maar anders zou ik het zonder moeite geven. wonderlijk, dat wel, want ik kan nog geen spin doodmeppen.
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: natvoer vragen

Bericht door Ms Maaike »

Hoeveel natvoer je aan een kat geeft hangt ook af van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid die op de verpakking van het natvoer staat. Voorbeeld: ik geef Bozita natvoer (het is een compleetvoer). De dagelijks aanbevolen hoeveelheid is 300 gram. Het is een tetrapak en blijft twee dagen goed in het pakje in de koelkast. Twee uur voor het eten geven leg ik het pakje buiten de koelkast. Vooral Mickey kan niet tegen koud vlees. Ik heb drie katten en het hangt bij mij heel erg van de kat af wat ze krijgen. Mickey doet er een moord voor en krijgt 40 gram (meestal om 19:00 uur) met warm water erover heen. Een uur later nog eens 40 gram met water. Pippi en Tommy krijgen elk 25 gram per keer (zonder water overigens). Meer geven heeft geen zin, dat laten ze staan en dan is de buit voor Mickey. Ze eten het binnen vijf minuten op. Verder heb ik nog ad libitum brokken staan. Elke dag worden er verse brokken bij gegeven.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Jade
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mar 2013 13:57
Locatie: Zweden

Re: natvoer vragen

Bericht door Jade »

Hè, wat grappig dat er zo veel meer vegetariërs tussen zitten :P
Ik heb net als kersverse kateigenaar vandaag kippenhartjes en ander vlees in porties staan verdelen (nu zo'n 12 jaar vegetariër). Ik kan het beter hebben dan die stinkende (mensen)hamburgers in de pan gebakken.. Als het uit de diepvries komt ruikt het nauwelijks ergens naar en ik gebruik van zo'n gummi-handschoenen :P Natvoer ruikt sterker, maar went snel.

Soms staat er op de verpakking hoe veel calorieën er in het natvoer zitten. Op hoe veel calorieën je kat nodig heeft lijken verschillende antwoorden te zijn (en is ook gewoon proberen i.p.v. rekenen). Ik heb wel eens ergens gelezen grofweg 30 kcal x nastreefgewicht in kg per dag (ik heb nog een uitgebreide formule ergens, maar die kwam zo'n beetje op hetzelfde neer). Mijn kittens komen daar niet aan. Maar het geeft misschien een idee als er verder niets op de verpakking staat.
Cerna

Re: natvoer vragen

Bericht door Cerna »

Jade schreef:Hè, wat grappig dat er zo veel meer vegetariërs tussen zitten :P
Ja, dat doet mij ook goed!
Vorig jaar rond deze tijd een hele discussie hierover gehad die door mijn toedoen (ik werd niet goed begrepen of drukte mij niet goed uit :-( ) volledig uit de hand liep. Toen had ik het idee (muv Adriana) de enige vegetariër te zijn.

Ik vind het knap wanneer je eendagskuikens kunt geven. Ik vind het al akelig wanneer ik ze van een afstand in een dierentuin zie liggen, laat staan in mijn vriesvak of half afgekloven in de kamer (en met vloerbedekking wordt dat volgens mij een vieze zooi :eeh: ). Maar zo hebben deze haantjes toch nog een doel gediend, terwijl de meeste vergast of versnipperd worden. :cry:
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: natvoer vragen

Bericht door BloemTetsu »

Precies Annet en daarom doe ik dat. Versnipperen is pas echt nutteloos en dit niet.
Ik geef ze buiten (met handschoen), dus dat scheelt met de zooi en de alles wordt tot de laatste druppel gegeten en opgelikt.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Plaats reactie