Mijn kat niest, is dat normaal?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Karin88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 mei 2013 10:51

Mijn kat niest, is dat normaal?

Bericht door Karin88 »

Vandaag heb ik mijn katertje opgehaald uit het asiel. Het gaat prima, hij heeft al wat gedronken en het huis verkent. Het eerste uur verstopte hij zich onder een kast, maar nu ligt hij al naast me op de bank en ik mag hem oppakken en aaien. Ik heb nooit eerder een kat gehad, maar het valt me op dat hij met enige regelmaat niest, als hij zich likt moet hij vaker niezen. In het asiel heeft hij o.a. een behandeling voor oormijt gehad, kan het hier misschien iets mee te maken hebben? Bij hoevaak/ hoelang niezen moet ik naar de dierenarts? Of is er iets dat ik er zelf aan kan doen?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Mijn kat niest, is dat normaal?

Bericht door mittenslief »

zolang hij geen snot heeft en geen vieze ogen krijgt kan niezen niet zo kwaad, wel goed in de gaten houden natuurlijk....hoe oud ij je kleintje???
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mijn kat niest, is dat normaal?

Bericht door Dinky »

Zoals mittenslief ook al zegt: vooral in de gaten houden of zijn oogjes schoon blijven (troep in ooghoekjes, derde ooglid zichtbaar) en of er geen snot komt.
En ook als hij er echt last van heeft zou ik aan de bel trekken bij het asiel (neem aan dat ze medische nazorg hebben?)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn kat niest, is dat normaal?

Bericht door nellebel »

heeft het meneertje ook al een naam?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Karin88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 mei 2013 10:51

Re: Mijn kat niest, is dat normaal?

Bericht door Karin88 »

Ik heb hem Pip genoemt (naar Pippi Langkous omdat hij roodharig is). Hij is ongeveer anderhalf jaar. Het asiel heeft een soort proeftijd, als er binnen twee weken nog iets aan de hand is vergoeden zij een deel van de kosten. Zijn ogen zien er schoon uit en ik heb geen snot gezien, dus ik kijk het dan nog even aan en houd het in de gaten. Vandaag lijkt het al een stuk minder te zijn. Bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mijn kat niest, is dat normaal?

Bericht door Dinky »

Fijn dat het al een stuk minder lijkt te zijn :)
Heb het zelf meegemaakt dat poes uit asiel na 2 dagen dus begon met een paar keer niezen en de volgende dag bijna continu (waarbij ze ook lusteloos overkwam wat de eerste dagen voor het niezen niet zo was). Mocht je in die twee weken nog twijfelen zou ik er wel heen gaan/contact opnemen met het asiel ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn kat niest, is dat normaal?

Bericht door nellebel »

misschien heeft hij net de enting gehad, dan komt het ook wel eens voor.
leuke naam pip, mooi mannetje
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Karin88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 mei 2013 10:51

Re: Mijn kat niest, is dat normaal?

Bericht door Karin88 »

16 mei heeft hij de enting gehad. Gelukkig is het al minder dan gisteren!
Plaats reactie